آیا TikTok قرار است جایگزین گوگل شود؟


نظرات نویسنده کاملاً متعلق به خودش است (به استثنای رویداد غیرمحتمل هیپنوتیزم) و ممکن است همیشه منعکس کننده نظرات Moz نباشد.

TikTok از سال 2020 کاملاً جهان را تحت تأثیر قرار داده است. و این فقط برای بچه‌ها نیست – با بیش از 1 میلیارد کاربر، در همه جمعیت‌شناسی محبوب است.

رفتار کاربر در TikTok با افزایش محبوبیت آن در حال تغییر است. ما دیدیم که این برنامه از نوجوانان رقصنده به تأثیرگذاری بر رفتار خرید در سراسر جهان تبدیل شده است.

اکنون به نظر می رسد گام بعدی TikTok به موتور جستجوی بزرگ بعدی تبدیل شود.

آیا TikTok گوگل جدید است؟

پاسخ کوتاه: خیر.

TikTok یک موتور جستجوی داخلی برای محتوای TikTok است. این به یک منطقه خاص از تمرکز و یک فرمت خاص اختصاص داده شده است: ویدیو.

چند عامل مختلف در نحوه انتخاب موتور جستجو برای رفع نیازهای خود در لحظه نقش دارند، اما در پایان، TikTok و Google اهداف جستجوی بسیار متفاوتی را برآورده می‌کنند.

چرا کاربران در TikTok جستجو می کنند؟

می‌بینیم که TikTok در بخش‌هایی مانند غذا، باغبانی و سفر، سهم بازار را از Google گرفته است. اینها جست و جوهایی با ریسک پایین هستند بعید است که نتیجه به شما آسیب برساند. از آنجایی که نیازی به پاسخ کامل یا واقعی ندارید، می توانید از TikTok برای پیدا کردن آن استفاده کنید.

اگر به دنبال پاسخ هایی هستید که بصری اهمیت دارد، فرمت ویدیوی TikTok بسیار منطقی تر است. نقاط قرار ملاقات در شهر شما یا آموزش باغبانی جستجوهای عالی برای پلتفرم هستند.

دلیل دیگری که کاربران TikTok را انتخاب می‌کنند این است که پاسخ همیشه توسط یک متخصص موضوع ارائه می‌شود، نه یک وبلاگ نویس خاص. اثبات اجتماعی فراوان است، زیرا می‌توانید تخصص منبع خود را با مشاهده نظرات و تعداد بازدیدها، لایک‌ها و فالوورها ارزیابی کنید.

چند نگرانی در مورد انتشار اطلاعات نادرست در TikTok مطرح شده است، همانطور که در اکثر پلتفرم های محتوای دیگر وجود دارد. با این حال، این موارد در TikTok کمی نگران‌کننده‌تر هستند، زیرا پتانسیل بی‌سابقه‌ای برای ویروسی شدن دارد، و پایگاه کاربر جوان و بزرگی دارد که در هنگام کشف محتوا راحت‌تر از جستجوی فعال تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کاربران حتی در جستجوی محتوای TikTok در گوگل هستند، با پرس و جوهایی مانند «پاستای TikTok»، 1778 جستجو در ماه در ایالات متحده جمع آوری می شود:

پیشنهادات کلمه کلیدی Moz Pro برای

جست و جوهای مارک دار در گوگل برای محتوای TikTok دارای حجم جستجوی ماهانه ترکیبی 30.1 میلیون تنها در ایالات متحده است. اما با روحیه شفافیت، من به اشتراک می‌گذارم که بیشتر آن‌ها PG (یا حتی PG-13) نیستند.

جستجوی فعال در مقابل کشف محتوا

دو رفتار کلیدی در TikTok وجود دارد که باید آنها را متمایز کنیم: جستجوی فعال و کشف محتوا.

کشف محتوا

کشف محتوا رفتار اصلی در TikTok است و ما بیشتر با آن آشنا هستیم. این زمانی است که کاربر در حال پیمایش در برنامه است و منفعلانه امیدوار است که سرگرمی، توصیه های مالی، ایده های دستور غذا یا یک محصول زیبایی مورد علاقه جدید را بیابد.

کاربران سال‌هاست که از تجربه کشف محتوا مثبت در TikTok لذت می‌برند. آنها رستوران های جدید یا زاویه سلفی پیدا کرده اند که آنها را شبیه کایلی جنر می کند.

این کلید درک ظهور TikTok به عنوان یک موتور جستجو است: این تجربه مثبت در کشف محتوا اعتماد کاربران را به خود جلب کرده است. آنها می دانند که محتوایی که می خواهند مصرف کنند در TikTok است. بنابراین در صورت نیاز، ابتدا به پلتفرم ویدیو مراجعه می کنند.

جستجوی فعال

این ما را به جستجوی فعال هدایت می کند. جستجوی فعال زمانی است که کاربر یک سوال خاص را در کادر جستجوی TikTok تایپ می کند.

در TikTok، کاربران می توانند بدون نیاز به باز کردن چندین برگه در مرورگر خود، به طور یکپارچه در تمام محتوایی که به درخواست آنها پاسخ می دهد پیمایش کنند. این امر رضایت کاربر را بهبود می بخشد، اصطکاک را کاهش می دهد و مهمتر از همه، بهترین پاسخ را به TikTok می آموزد. بیشتر در مورد آن بعدا.

بیایید در مورد روانشناسی صحبت کنیم

مقاومت در برابر اقناع یک دفاع روانی طبیعی است زمانی که احساس می کنیم کسی سعی می کند ما را برای خرید، انجام یا فکر کردن چیزی تحت تأثیر قرار دهد. ما متقاعدسازی را به عنوان یک تهدید درک می کنیم و سعی می کنیم از آن دور شویم یا با آن مخالفت کنیم.

بیش از یک دهه پیش، صنعت تبلیغات آنلاین نگران کاهش CTR تبلیغات نمایشی خود بود. پاپ آپ ها حذف شدند، بنرها نادیده گرفته شدند. کاربران متوجه تبلیغ‌کنندگان شده بودند: ما در تلاش بودیم چیزی به آنها بفروشیم.

این امر باعث ایجاد پدیده ای شد که توسط روانشناسان به عنوان مقاومت متقاعدسازی شناخته می شود. تبلیغ کنندگان این پاسخ را “بنر کوری” نامیدند. به عنوان یک صنعت، ما چهار مختلف را توسعه دادیم استراتژی های مقابله با این مقاومت به متقاعد کردن

  1. ابتدا، ما شروع به ساختن تبلیغات خود کردیم که انگار بخشی از محتوا هستند. ما اینها را “تبلیغات بومی” نامیدیم.

  2. سپس، ما شروع به قرار دادن تبلیغات در مکان‌های غیرمنتظره کردیم، جایی که کاربران کمتر خود را برای فروش آماده می‌کردند.

  3. ما شروع کردیم به ساخت تبلیغات کمی مرتبط‌تر با زمینه، به طوری که کمتر احساس نفوذ کنند.

  4. در نهایت، ما به سمت اثبات اجتماعی حرکت کردیم و شروع به استفاده از قدرت اعتماد کردیم. بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ متولد شد.

TikTok از این چهار استراتژی برای مقابله با مقاومت در برابر متقاعدسازی توسط طراحی استفاده می کند. چگونه این کار را انجام می دهند؟

  • بر اساس تعداد بازدیدها یا میزان تعاملی که ویدیوهایشان دریافت می‌کند، به سازندگان برای محتوای خود از طریق Creator Fund پول پرداخت می‌شود. آنها انگیزه دارند محتوای باکیفیت و جذابی تولید کنند که کاربران از آن لذت ببرند، نه فقط با انجام معامله با برندها.

  • آنها به طور منظم روتین های زیبایی، مد، یا محصولات خانگی خود را با یا بدون حمایت مالی به نمایش می گذارند. این باعث می‌شود محتوای وابسته یا حمایت‌شده دقیقاً مانند محتوای معمولی به نظر برسد.

  • تبلیغات آنها دقیقاً در قالبی مشابه محتوای معمولی آنها ارائه می شود، با یک برچسب کوچک که به شما اطلاع می دهد که محتوای تبلیغ شده است.

  • همه ویدیوها دارای یک سازنده مشخص، تعداد لایک و بازدید قابل مشاهده و باز کردن نظرات هستند. اثبات اجتماعی فراوان است!

ولی سئو به معنای بازاریابی اجتماعی یا تأثیرگذار نیست. پس چرا باید اهمیت دهیم؟

سئو اکنون omnichannel است

قرار دادن محتوای مناسب در زمان مناسب در مقابل کاربران هسته اصلی کاری است که انجام می دهیم. اگر می‌خواهیم به این هدف ادامه دهیم، باید محتوایی را در جایی ارائه کنیم که کاربر به دنبال آن است.

همانطور که فناوری بیشتر در زندگی ما ادغام می شود، ما دیدیم ظهور جستجوی چندگانه. گوگل این اصطلاح را به عنوان راهی برای ادغام عملکرد لنز گوگل خود با روشی که در مورد جستجو و سئو صحبت می کنیم ایجاد کرد.

نماگرفت صفحه اصلی Google تلفن همراه که جستجوی بصری را پیشنهاد می کند.

اکنون ما با پرسیدن سؤالاتی از دستگاه‌های دستیار خانگی خود یا گرفتن عکس از درختی که نمی‌شناسیم، جستجو می‌کنیم. ما در گوگل مپ، یوتیوب، اینستاگرام و حتی آمازون جستجو می کنیم.

روزهایی که سئو در مورد پاسخ دادن به یک پرس و جو در یک جعبه جستجو بود، مدت هاست گذشته است.

با قرار دادن محتوای خود در TikTok و بهینه سازی آن برای جستجو، به کاربران کمک می کنیم محتوای ما را در زمان نیاز پیدا کنند، جایی که می خواهند و در قالبی که برای مصرف انتخاب کرده اند.

TikTok در SERP ها

SERP نتایج جستجوی ویدیوی TikTok را برای

یک استراتژی سئوی همه‌کانالی به شما امکان می‌دهد تا فراتر از دامنه خودتان با کاربران خود تعامل داشته باشید و می‌تواند به برند شما کمک کند تا املاک و مستغلات بیشتری را در SERPها جذب کند.

گوگل در تلاش است دامنه‌هایی را که در جستجو نشان می‌دهد متنوع کند، بنابراین اگر می‌خواهید چندین بار در SERPs حضور داشته باشید، باید محتوای برند خود را در دامنه‌های مختلف توزیع کنید.

وب سایت TikTok تمام شده است 31 میلیون صفحه به صورت برنامه نویسی ساخته شده است پیرامون موضوعات، هشتگ ها و صداها:

اسکرین شات تعداد نتایج جستجو برای TikTok را نشان می دهد.

صفحات موضوع بیشترین URL و ترافیک آنها را تشکیل می دهند و به نظر می رسد بر اساس هشتگ های استفاده شده، همراه با نوعی ادغام یادگیری ماشینی از تغییرات آنها ساخته شده اند. اینها شامل ویدیوهای مرتبط، موضوعات، کاربران، هشتگ ها و صداها می شود.

اسکرین شات افزایش شاخص دید TikTok.

بر اساس داده های موجود در ابزارهای مختلف، می دانیم که این بخش در وب سایت TikTok در مورد 157 میلیون کلیک ارگانیک ماهانه.

تنها بر اساس اعداد، مزیت وجود ویژگی محتوای شما در این صفحات آشکار است.

صنایعی که باید در TikTok باشند

TikTok محتوا را بر اساس آنچه الگوریتم تعیین کرده است به شما ارائه می دهد، نه بر اساس افرادی که دنبال می کنید. بنابراین کاربران دائماً سازندگان جدید را کشف می کنند.

الگوریتم TikTok واقعاً کار خوبی در یافتن علایق شما یا کمک به شما برای کشف مواردی که دوست دارید انجام می دهد. این موضوعات مورد علاقه به طاقچه های کوچک با نام خود تبدیل می شوند.

تیک‌تاک مانند ساب‌ردیت، «توک‌های» غیررسمی دارد. می توانید سوله هایی مانند book-tok، finance-tok، food-tok و بسیاری دیگر را پیدا کنید.

بر اساس داده‌ها، مطالعات موردی و برخی نظرات کارشناسان، صنایعی وجود دارند که واقعاً می‌توانند از حضور در پلتفرم و نمایش محتوای برچسب‌گذاری شده برای این «توک‌های» مختلف بهره ببرند:

  • تیم های ورزشی

  • خدمات پخش جریانی و سرگرمی

  • برندهای مد و زیبایی

  • رستوران ها و وبلاگ نویسان مواد غذایی

  • برندهای مسافرتی و اینفلوئنسرها

  • سازندگان و برندهای محتوای خانگی و DIY

اگر فکر می کنید این لیست شما را به یاد صنایع برتر پینترست می اندازد، حق با شماست.

TikTok و Pinterest اشتراکات زیادی دارند. هر دو پلتفرم بر اساس علایق شما، کشف محتوا را در اولویت قرار می دهند و عمدتاً محتوای بصری را ارائه می دهند.

وقتی به جستجوهای پیشنهادی نگاه می‌کنیم، وقتی شروع به تایپ کلمات کلیدی می‌کنم که معمولاً با یک هدف اطلاعاتی یا تجاری مرتبط هستند، ارزش مشخص می‌شود:

تصاویر کنار هم از جستجوی TikTok که جستجوهای پیشنهادی را به صورت خودکار جمع می کند

در حالی که این‌ها برای هر کاربر شخصی‌سازی شده‌اند، می‌توانید ببینید که دیگران به دنبال محتوایی هستند که مارک‌ها یا ناشران معمولاً در وبلاگ‌های خود نگه داشته‌اند و برای کسب‌وکارشان ارزشمند می‌دانند.

برندهایی که به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستند، می‌توانند بدون توجه به صنعتشان از حضور در TikTok بهره ببرند. از این گذشته، هیچ کس انتظار موفقیت Duolingo را در پلتفرم نداشت.

@duolingo این دامپی به معنای واقعی کلمه یک مادر مجرد است که 2 کار دارد #Duolingo #fgoogletranslate #DuaLipa #Dulapeep #Dualingo #کمدی #ترند #twerkit_twerkit ♬ Brujeria – ✿

نتیجه

آیا TikTok گوگل را تهدید می کند؟ خیر آیا ارزش توجه سئوکاران را دارد؟ آره.

در طی چند ماه آینده، به بخش‌های بیشتری در مورد چگونگی استفاده حداکثری از این موتور جستجوی جدید و غیرمحتمل کشف محتوا دقت کنید. من در مورد الگوریتم TikTok خواهم نوشت، تجربه جستجو در TikTok چگونه به نظر می رسد، و چگونه می توان از رتبه بندی ویدیوهای خود مطمئن شد.



منبع