ChatGPT یکی از داغ ترین موضوعات در بین بازاریابان دیجیتال، سازندگان محتوا و کارشناسان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است. نظرات پیرامون ChatGPT بحث برانگیز است.
ChatGPT یک مدل زبان بزرگ (LLM) است که اطلاعات را از منابع مختلف به صورت آنلاین جمع آوری می کند، که اساس پاسخ هایی است که ارائه می دهد. برخی نگرانیهای اخلاقی در رابطه با این واقعیت دارند که ChatGPT منابع ارائهشده در خلاصههای خود را نسبت نمیدهد یا به آنها اشاره نمیکند و ممکن است خطوط مبهم در مورد حق نسخهبرداری وجود داشته باشد.
سازندگان محتوا و ناشران دیجیتالی میتوانند اجازه ندهند محتوایشان با استفاده از پروتکل حذف Robots یا Robots.txt فهرستبندی یا خزیده شود. دادههای خزیدن معمولی به اطلاعات آنلاینی اشاره میکنند که ربات مشترک Crawl، CCBot، قبلاً آن را خزیده است.
اگرچه محتوای دیجیتال را نمی توان از مجموعه داده های Common Crawl حذف کرد، اما این امکان وجود دارد مسدود کردن محتوا از خزیدن با استفاده از پروتکل حذف روبات ها به جلو بروید. بدون آن، کاربران می توانند محتوا را بدون رضایت ناشر دانلود کنند.
واقعیت این است که هوش مصنوعی (AI) به روشهای مختلف پیادهسازی میشود و ChatGPT در حال پیشرفت در بهبود مدل فعلی است. در واقع، مایکروسافت در حال برنامه ریزی برای پیاده سازی یک نسخه جدیدتر و سریعتر ChatGPT معروف به GPT-4.
ChatGPT نیز قبلاً نسخه پولی خود را منتشر کرده است20 دلار در ماه برای سازندگان محتوا هزینه دارد. نسخه پولی دسترسی همه جانبه (حتی در زمان اوج مصرف)، زمان پاسخ سریعتر و دسترسی اولویت بندی شده به بهبودها یا ویژگی های جدید را ارائه می دهد. این گزینه در حال حاضر فقط در ایالات متحده موجود است
اخبار سئو بیشتر که می توانید استفاده کنید
سیستم Bing Crawl برای بهبود کارایی اصلاح می شود: بینگ سیستم خزنده خود را برای کارآمدتر کردن آن با استفاده از برچسب “lastmod” در نقشه های سایت XML اصلاح کرده است. این تگ ها نشان می دهد که سایت آخرین بار چه زمانی خزیده شده است، تعداد دفعاتی که سایت باید خزیده شود و کدام صفحات باید ایندکس شوند. توجه به این نکته مهم است که اگر مقادیر “lastmod” به اشتباه تنظیم شوند، می تواند بر کارایی خزیدن و نمایه سازی تأثیر بگذارد. توصیه می شود که ناشران به طور مرتب نقشه های سایت را به روز کنند به طوری که موتورهای جستجو می توانند به راحتی به صفحات وب دسترسی پیدا کرده و ایندکس کنند. بهبودها در حال حاضر در حال اجرا هستند و انتظار می رود در ژوئن 2023 اجرا شوند.
نشت داده Yandex: آنچه باید بدانید: دن تیلور، کارشناس بهینهسازی موتورهای جستجوی روسی، درباره نشت دادههای اخیر Yandex که در 27 ژانویه 2023 رخ داد، صحبت کرد. اما این اولین بار نبود. یکی از کارمندان سابق Yandex، یکی از مهمترین موتورهای جستجوی روسیه، در سال 2015 تلاش کرد کد Yandex را به قیمت 30000 دلار در بازار سیاه بفروشد. افشای اخیر اطلاعاتی درباره 17800 فاکتور رتبهبندی مربوط به محصولات مختلف Yandex مانند Search، Mail، نقشه ها، متریکا، ابر و دیسک. Yandex پاسخ داد و گفت که این عوامل قدیمی هستند و به نسخه فعلی موتور جستجو مربوط نمی شوند. اینکه چقدر از فاکتورهای رتبه بندی فاش شده هنوز مرتبط هستند هنوز مشخص نشده است، اما برای اطلاعات دقیق تر، از مقاله کامل تیلور در اینجا در ژورنال موتور جستجو دیدن کنید. متناوبا، Search Engine Land نیز به این موضوع می پردازد کار درونی کد.
Yelp گروههای بازبینی پولی و تولیدکنندگان سرنخ را حذف میکند: Yelp اعلام کرده است که مولدهای سرنخ اسپم رسانههای اجتماعی، بررسیهای جعلی و حلقههای بازبینی کسبوکار تشویقشده را سرکوب خواهد کرد. Yelp در گزارش اعتماد و ایمنی خود در سال 2022 به نحوه جستجوی فعالانه این گروهها اشاره میکند و با شناسایی آدرسهای IP گروه و کاربران متصل که در تنظیم بررسیهای پولی کمک میکنند، اقدام خواهد کرد. Yelp در حال کار با پلتفرم های رسانه های اجتماعی است تا به تجزیه این گروه ها کمک کند: فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر. از زمان انتشار این گزارش، Yelp تاکنون بیش از 77000 حساب کاربری را بسته و 32800 صفحه تجاری را به دلیل رفتاری که خلاف سیاست های Yelp است رد کرده است. محتوای حذف شده در سال 2022 شامل عکسها، بررسیها و رأی مثبت برای بررسی است. تو می توانی گزارش اعتماد و ایمنی Yelp 2022 را مشاهده کنید اینجا یا برای اطلاعات بیشتر به مجله موتور جستجو مراجعه کنید.
گوگل نکات سئو داخلی را برای مقالات خبری ارائه می دهد: جان مولر، مدافع جستجوی گوگل اخیراً به اشتراک گذاشته است نکات بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در جدیدترین ساعات اداری Google جلسه مولر، به همراه تحلیلگر گری ایلیس، به سوالاتی در مورد استفاده صحیح از lastmod و همچنین مزایای استفاده از نقشه های سایت جداگانه پاسخ می دهد. مولر پیشنهاد می کند که ناشران اخبار باید به طور ایده آل اطمینان حاصل کنند که تاریخ مهم ترین تغییر در محتوا باید در قسمت lastmod منعکس شود. اما ناشران اخبار می توانند در صورت مرتبط تر بودن با صفحه از آخرین تاریخ نظر نیز استفاده کنند. Illyes سپس توضیح داد که ایجاد دو نقشه سایت مختلف، یکی برای اخبار و دیگری برای محتوای عمومی، بسیار ساده تر از داشتن یک نقشه است. سایت های خبری می توانند یک نقشه سایت با URL های تکراری انتخاب کنند. با این حال، توصیه نمی شود. توصیه میشود نشانیهای اینترنتی قدیمیتر از 30 روز را از نقشه سایت خبری خود حذف کنید. این نکات به بهینه سازی وب سایت های خبری و افزایش دید و تعامل کمک می کند. تو می توانی پادکست کامل جستجوی مرکزی گوگل را ببینید اینجا.
ویژگی جدید SEO LinkedIn – اضافه کردن عنوان و توضیحات SEO: اکنون لینکدین به سازندگان محتوا و کاربران اجازه می دهد عناوین بهینه سازی موتور جستجوی سفارشی (SEO) و توضیحات متا را به مقالات لینکدین اضافه کنید. این را می توان به مقالات منتشر شده و مقالاتی که هنوز منتشر نشده اند اضافه کرد. کاربران 60 کاراکتر برای عناوین سئو و 160 کاراکتر برای توضیحات دارند. توضیحات جایگزین خطوط اول مقاله استفاده شده قبلی برای خلاصه کردن محتوا خواهد شد. این یک راه عالی برای بهینه سازی قابلیت کشف و مشاهده جستجو بدون اجرای سئوی پیچیده است. کاربران این ویژگی را در تنظیمات در منوی کشویی انتشار پیدا خواهند کرد. و در اخبار هیجان انگیزتر، لینکدین نیز این را اعلام کرد کاربران به زودی می توانند پست ها را زمان بندی کنند.
یادداشت سردبیر: “اخبار SEO که می توانید استفاده کنید” یک پست وبلاگ هفتگی است که هر دوشنبه صبح فقط در روز پست می شود SEOblog.com، گردآوری تمام اخبار برتر SEO از سراسر جهان. هدف ما ساختن است SEOblog.com فروشگاهی تک مرحله ای برای همه افرادی که به دنبال اخبار سئو، آموزش و استخدام کارشناس سئو با جامع ما هستند دایرکتوری آژانس سئو.