فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

همچنین یک چک لیست سئو سایت آماده کرده ایم که به بهینه سازی سئو سایت شما کمک می کند. به عنوان مثال بهینه سازی بودجه خزش یکی از آن هاست. در این بخش با کد های محتوای robots.txt آشنا می شویم تا هم آن ها را درک کنیم و هم بتوانیم خودمون دستورات مورد نظرمان را بنویسیم. در این مقاله به راهنمای جامع فایل روبوت (robots.txt) می پردازیم تا علاوه بر معرفی آن، قواعد و نحوه نوشتن کد های این فایل را آموزش می دهیم. پارامتر های دیگری برای فایل روبوت وجود دارند اما برخی از آن ها را دیگر گوگل پشتیبانی نمی کند. فایل robots.txt (روبوت) یکی از اصلی ترین فایل هایی است که به موتور های جستجو ماننند گوگل می گوید که چه جا هایی از سایت را اجازه دارد ببیند و چه جا هایی را اجازه ندارد. فایل robots.txt چیست و چه کار می کند؟ این کار مزایای زیادی دارد. درک کد های نوشته شده در آن زیاد سخت نیست و با هم در این ادامه یاد می گیریم که هر کد و سینتکس چه معنایی دارد. فایل robots.txt یک فایل متنی است که زمانی ورود به سایت، این فایل را می خوانند (در صورت وجود) و قوانین آن را مدنظر قرار می دهند.

در بالا با دستورات این فایل آشنا شدیم و می توانید به سادگی این فایل را بسازید. اگر سوال یا نظری دارید، حتما از بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید و ما را خوشحال کنید. حالا اگر ما بیاییم و بخش هایی از سایت که واقعا نیاز نیست توسط گوگل بررسی و ایندکس شود (مثلا بخش پنل ادمین یا لینک های بدون محتوا) را برای این ربات ها ببندیم، بودجه مشخص شده برای ما، صرف قسمت های مهم تر سایت می شود. مثلا شاید شما بخش blog را بسته باشید اما در زیر مجموعه آن یک پست یا صفحه ای قرار دارد که می خواهید ربات ها به آن دسترسی داشته باشند. 1. در ستون Action مشخص کنید که می خواهید دسترسی لینکی را ببندید یا باز بگذارید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از این ها داشته باشید، می توانید جستجو کنید. اما اگر نمی خواهید درگیر کد شوید، یک سایت وجود دارد که به شما کمک می کند با وارد کردن صفحات و دستورات خود در یک فرم، فایل robots.txt را تحویل بگیرید! کافیست از این لینک وارد سایت شوید. 3. و از ستون Files or directories، مسیر مورد نظر خود را وارد کنید.

برای ایندکس نشدن باید صفحه را noindex کنید. منظور از Directives همان قوانینی هستند که ربات ها باید پیروی کنند. ربات های کراولر گوگل یا سایر موتور های جستجو، برای هر سایت یک بودجه مشخص برای خزش آن در نظر می گیرند. اما وجود آن در این فایل، برای ربات های سایر موتور های جستجو مفید است و بهتر است قرار دهید. امیدوارم این مقاله آموزشی برای شما مفید بوده باشد و و اطلاعات و راهنمایی های کاملی در مورد فایل robots.txt به دست آورده باشید. در ادامه با آموزش استفاده از robots.txt همراه ما باشید. در این مقاله به طور کامل این فایل را بررسی می کنیم و می سازیم اما در دوره آموزش سئو نیز به صورت عملی و ویدئویی این فایل را بررسی کرده ایم و ساخته ایم. همچنین اگر هدف شما این است که سئو را کامل یاد بگیرید، پیشنهاد ما دوره آموزش سئو است. شما می توانید کتاب آموزش سئو را به صورت رایگان از سایت دانلود کنید. پس با دقت این مقاله آموزش robots.txt را بخوانید تا اشتباهی در فایل robots.txt سایتتان پیش نیاید. چون تمرکز ما بیشتر روی گوگل است، پس جزئیات این پارامتر ها را بیان نمی کنیم و دستوراتی که در بالا گفته شد، برای ما کافی است.

اگر ربات گوگل نتواند صفحه را کراول کند، پس اعتبار لینک هم منتقل نمی شود. گوگل گفته است که به دلیل دنبال کردن لینک ها در اینترنت، ممکن است آن صفحه ایندکس شود. البته اگر قبلا سایت مپ خود را از طریق گوگل سرچ کنسول ثبت کرده باشید، برای گوگل دیگر نیاز نیست که اینجا هم این فایل را قرار دهید. نه صرفا برای وردپرس بلکه برای تمام سایت ها اینطور است. البته شاید بگویید اگر بخواهیم برای تمام موتور های جستجو دسترسی یک URL را ببندیم، باید تک تک تعریف کنیم؟ این فایل را بیشتر موتور های جستجو به رسمیت می شناسند و قواعد تعریف شده آن را رعایت می کنند. موتور های جستجو با ربات هایی که دارند وب را می گردند و لینک ها را دنبال می کنند و صفحات سایت های سراسر اینترنت را پیدا می کنند. شاید استفاده از robots.txt برای برخی سایت های کوچک چندان ضروری نباشد. اگر از وردپرس هم استفاده می کنید، افزونه Yoast SEO به طور پیشفرض این فایل را (به صورت مجازی) می سازد.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از مجله خبری learn-seo ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.