متریک چابک چیست؟


بازاریابی چابک بر ایجاد محصولات با ارزش بالا با تلاش در کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف تمرکز دارد. یک فرآیند بازاریابی چابک نیز به طور مداوم برای اطمینان از بهره وری و کارایی تکرار می شود.

اندازه‌گیری موفقیت فرآیند بازاریابی چابک بسیار مهم است، زیرا به نظارت بر فرآیندها کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که همه چیز در مسیر درست قرار دارد – اینجاست که معیارهای چابک وارد می‌شوند.

در این پست به بحث خواهیم پرداخت:

دانلود رایگان: الگوهای گزارش بازاریابی رایگان [Access Now]

معیارهای چابک چیست؟

معیارهای چابک ابزاری است که به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند پیشرفت و بهره‌وری فعالیت‌های بازاریابی را اندازه‌گیری کنند، در مسیر باقی بمانند و موانع را برطرف کنند. معیارهای چابک زمانی موثرتر هستند که متناسب با نیازهای خاص پروژه های فردی باشند.

می توانید از معیارهای چابک هم در سطح تیمی و هم در سطح فردی استفاده کنید. در سطح تیم، آنها به ارزیابی سلامت کلی فعالیت های بازاریابی و شناسایی تنگناهای بالقوه کمک می کنند. در سطح فردی، آنها می توانند به شناسایی زمینه های بهبود برای هر یک از اعضای تیم بر اساس پیشرفت آنها کمک کنند.

اهمیت معیارهای چابک

معیارهای چابک مهم هستند زیرا به ردیابی پیشرفت و شناسایی زمینه های بهبود کمک می کنند.

معیارهای چابک نیز:

  • با ارائه تصاویری از جدول زمانی پروژه، بهره وری را افزایش دهید تا ذینفعان بتوانند آنچه را که در آینده می آید درک کنند.
  • ایجاد پاسخگویی و شفافیت بین ذینفعان زیرا همه می دانند که از آنها و تیم هایشان چه انتظاری می رود.
  • ارتباطات بین اعضای تیم را بهبود ببخشید زیرا معیارهای چابک بینش خاصی از پیشرفت پروژه می دهد تا افراد بتوانند مکالمات را بر اساس معیارها و داده ها شروع کنند.
  • به مدیران و رهبران کمک کنید تا خطرات و مشکلات احتمالی را زودتر از داده‌های سنجه‌های چابک تاریخی شناسایی کنند، به آنها کمک می‌کند فرآیندها را اصلاح کنند و در زمان صرفه‌جویی کنند.

انواع معیارهای چابک

سه نوع اصلی از معیارهای چابک وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. معیارهای اسکرام: اسکرام فرآیندی است که در آن کار به صورت اسپرینت انجام می‌شود تا پروژه‌های کوچکی که در طول زمان پروژه‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند، به سرعت تحویل دهند. معیارهای اسکرام اثربخشی اسپرینت را تجزیه و تحلیل می‌کنند و نشان می‌دهند که در طول یک اسپرینت چقدر کار انجام شده است.
  2. معیارهای کانبان: فرآیندهای کانبان از نشانه های بصری برای ردیابی پیشرفت در طول زمان استفاده می کنند. معمولاً بر اساس یک تابلوی پروژه است که به ستون هایی تقسیم می شود که مراحل یک گردش کار را نشان می دهد. معیارهای کانبان به شما در درک اثربخشی گردش کار، سازماندهی و اولویت بندی کار و میزان زمان سرمایه گذاری شده برای به دست آوردن نتایج کمک می کند.
  3. معیارهای ناب: فرآیندهای ناب به کاهش مدت زمان از درخواست یک کار یا پروژه تا زمانی که تیم ها آن را تکمیل می کنند، کمک می کند. معیارهای ناب بهره‌وری و کیفیت خروجی کار را اندازه‌گیری می‌کنند و به خلاص شدن از شر فعالیت‌هایی که برای نتایج مفید نیستند یا انجام سریع کار کمک می‌کنند.

معیارهای کلیدی چابک

در زیر به برخی از رایج ترین معیارهای چابک خواهیم پرداخت.

1. نمودار سوختگی اسپرینت

نوع متریک چابک: اسکرام

نمودار فرسودگی اسپرینت کارهایی را که باقی مانده و قبلاً در یک اسپرینت تعیین شده تکمیل شده است نشان می دهد. همچنین میزان کار انجام شده در طول زمان را نشان می دهد.

نمودارهای فرسودگی اسپرینت تصویری برای این داده ها ارائه می دهند و می توانند احتمال انجام کار تیم را در زمان موجود پیش بینی کنند.

انواع معیارهای چابک: نمودار سوختگی اسپرینت

منبع تصویر

2. نمودار جریان تجمعی

نوع متریک چابک: کانبان

نمودار جریان تجمعی یک نمایش گرافیکی از کار در حال انجام است. به طور خاص، کارهایی که قبلاً تکمیل شده‌اند، کارهایی که در حال انجام است و کارهایی که هنوز شروع نشده‌اند را نشان می‌دهد. این نمودار به شما کمک می کند تا میزان پایداری فرآیند خود را تجسم کنید و به شما کمک می کند تا مناطق مشکل را شناسایی کنید.

انواع معیارهای چابک: نمودار جریان تجمعی

منبع تصویر

3. چرخه زمان نمودار

نوع متریک چابک: کانبان

نمودار زمان چرخه مدت زمان لازم برای تکمیل یک کار را نشان می دهد. این به شما کمک می کند مناطقی را شناسایی کنید که در آن فرآیند شما می تواند برای بهره وری آینده به روز شده و ساده شود و اثرات استراتژی هایی که اجرا می کنید را درک کنید.

از آنجایی که هدف کلی شما احتمالاً زمان چرخه کوتاه‌تری در تمام پروژه‌ها خواهد داشت، نمودار به شما کمک می‌کند طول آن را درک کرده و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید. زمان چرخه بخش کوچک تری از متریک زمان تحویل است که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

4. زمان سرب

نوع معیارهای چابک: کانبان

زمان سررسید زمانی است که طول می کشد تا یک کار از ابتدا تا انتها تکمیل شود. این متریک زمان چرخه را ایجاد می کند، اما مدت زمان بین درخواست یک کار یا پروژه تا شروع آن را اضافه می کند.

انواع معیارهای چابک: زمان سرب

منبع تصویر

به عنوان مثال، می‌توانید از معیار زمان پیش‌بینی برای تجزیه و تحلیل زمان مورد نیاز از درخواست یک نسخه بازاریابی جدید تا تحویل آن استفاده کنید.

5. نمودار سرعت

نوع متریک چابک: اسکرام

سرعت سرعتی است که یک تیم می تواند کار خود را در طول یک سرعت انجام دهد. سرعت انجام یک کار توسط تیم ها را اندازه گیری می کند و مشخص می کند که آیا آنها در مسیر رسیدن به ضرب الاجل هستند یا خیر. همچنین می‌تواند توانایی‌های آینده یک تیم را پیش‌بینی کند و به شما کمک می‌کند تا به یک جدول زمانی که نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید متعهد نیستید.

انواع معیارهای چابک: نمودار سرعت

منبع تصویر

سرعت کمتر به این معنی است که تیم ها زمان بیشتری را برای تکمیل یک کار می طلبد، بنابراین می تواند ارزشمند باشد که مناطقی را که می توانید برای سرعت بخشیدن به فرآیند ساده کنید، شناسایی کنید.

6. رایت کردن نمودار

نوع متریک چابک: اسکرام

نمودار سوختگی پیشرفت را در طول زمان ردیابی می کند. نمودار دارای دو خط است، یکی که مقدار کار پیش بینی شده را نشان می دهد و دیگری که کار واقعی انجام شده را نشان می دهد.

انواع معیارهای چابک: رایت کردن چت

منبع تصویر

این معیار به شما کمک می‌کند انتظارات را با میزان کار انجام شده مقایسه کنید، که می‌تواند به شما در درک کارایی تیم و شناسایی زمینه‌های بهبود کمک کند.

معیار چابک مناسب به شما و تیم‌هایتان کمک می‌کند سازنده و متمرکز بمانید.

انتخاب یک متریک چابک به نیازهای خاص فعالیت های بازاریابی شما بستگی دارد. هنگامی که یکی را انتخاب کردید، تصویر بزرگ تری از فرآیندهای بهره وری و بازاریابی تیم خود خواهید داشت که به شما کمک می کند موانع را شناسایی کنید، استراتژی های خود را بهینه کنید و به اهداف تجاری خود برسید.

  الگوهای گزارش بازاریابی



منبع