نحوه استفاده از اینستاگرام برای تجزیه و تحلیل رقبای سئو


رقبای تجاری شما تنها کسانی نیستند که همان محصولات یا خدماتی را ارائه می دهند که شما انجام می دهید. به عنوان مثال، شما رقبای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) دارید که ممکن است لزوماً بازیگران صنعت شما نباشند، اما بازیکنانی در چشم انداز آنلاین هستند. رقبای سئو وب سایت هایی هستند که به دلیل جست و جوهایی که شما برای آنها رقابت می کنید رتبه بالایی دارند.

تجزیه و تحلیل رقبای سئو عبارت است از بررسی چشم انداز رقابتی آنلاین صنعت شما، شناسایی رقبا و استراتژی های آنها، تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که جمع آوری می کنید و استفاده از آن برای تقویت سئوی وب سایت شما.

سئو برای گوگل محفوظ نیست. در واقع، هر پلتفرمی با الگوریتم دارای نوعی بهینه سازی است، از جمله فیس بوک و اینستاگرام. مقاله امروز بر روی استفاده از اینستاگرام برای تجزیه و تحلیل رقبای سئو تمرکز دارد. برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید.

تجزیه و تحلیل رقبای سئو اینستاگرام

بنابراین، شما محتوای فوق‌العاده‌ای را منتشر کرده‌اید، و استراتژی سئوی شما درست است. اما همچنان، وب سایت شما در صفحه اول رتبه بندی نمی شود و سایر صفحات رتبه بندی می شوند. این صفحات دقیقاً برای به دست آوردن جستجوهای ارگانیک چه کاری انجام می دهند؟ اینجا جایی است که تجزیه و تحلیل رقبای سئو وارد می شود. فقط ارائه محتوای عالی کافی نیست. شما باید تمام نقاط ضعف را بپوشانید، از جمله کاری که رقیب شما انجام می دهد که شما انجام نمی دهید.

همین مفهوم در مورد تحلیل رقبای سئو اینستاگرام نیز صدق می کند. اگر قرار است صفحه اینستاگرام شما در دریای صفحات رقابتی اینستاگرام پیشرفت کند، باید سئوی خود را بهینه کنید و اطمینان حاصل کنید که بالاتر از رقبای شماست. شما می توانید این کار را با تجزیه و تحلیل صفحه آنها انجام دهید، و چندین ابزار مانند وجود دارد استالکر اینستا و دیگرانی که می توانند به شما کمک کنند.

در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه استفاده از اینستاگرام برای تجزیه و تحلیل رقبای سئو آورده شده است:

مرحله اول: رقبای اینستاگرام خود را شناسایی کنید

برند شما در اینستاگرام همیشه رقبای مستقیم و غیرمستقیم خواهد داشت. به عنوان مثال، برخی از برندها محصولات و خدمات مشابه کسب و کار شما را ارائه می دهند، اما برای مخاطبان هدف متفاوتی جذاب هستند. از سوی دیگر، برخی از برندها ممکن است انواع مختلفی از کالاها و خدمات را ارائه دهند، اما مخاطب هدف آنها با شما یکی باشد. بنابراین، شناسایی این دو مجموعه از رقبا به عنوان اولین گام در تجزیه و تحلیل رقبا ضروری است.

هنگام شناسایی رقبای خود، کارشناسان سئو توصیه می کنیم سه تا پنج مورد از آنها را انتخاب کنید. با این حال، شما نمی خواهید تعداد زیادی را انتخاب کنید زیرا تجزیه و تحلیل بسیار زیاد خواهد بود، با این حال تعداد کمی از رقبا ممکن است بازار را آنطور که هست نشان ندهند.

هنگام تهیه لیست رقبا، مطمئن شوید که یک برند بزرگ و کوچک وجود دارد. رقبای انتخابی شما باید رشد تدریجی زیادی از خود نشان دهند. گنجاندن یک رهبر صنعت یا سازنده محتوا نیز بهترین کار خواهد بود، حتی اگر آنها لزوماً یک تجارت نباشند. این به کسب و کار شما کمک می کند تا در روند خود باقی بماند. به عنوان مثال، اگر در صنعت آرایش هستید، افزودن یک MUA برتر به لیست رقبای خود به شما کمک می کند تا با روند آرایش و مراقبت از پوست همراه باشید و بدانید که مشتریان هدف شما به دنبال چه چیزی هستند.

شما رقبای خود را با استفاده از این معیارهای مورد استفاده در سئو برای رتبه بندی حساب های اینستاگرام شناسایی می کنید:

• جستجوی متن

در حالت ایده آل، زمانی که می خواهید چیزی را در اینستاگرام جستجو کنید، متن را در کادر جستجو قرار دهید و روی نماد جستجو ضربه بزنید. این متن جستجو است، به جز زمانی که به دنبال رقبای خود هستید، باید کلمات کلیدی لازم را به عنوان متن جستجوی خود داشته باشید. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید رقبای شما به دنبال چه چیزی هستند، سپس آن را جستجو کنید.

به عنوان مثال، اگر تجارت شما با اقلام لوکس سروکار دارد، کلمه کلیدی شما ممکن است جواهرات مجلل باشد. هنگامی که کلمه کلیدی را در کادر جستجو تایپ می کنید، نتایج چندین حساب را نشان می دهد که عبارت جواهرات لوکس در پروفایل آنها گنجانده شده است. این حساب‌ها رقبای شما هستند و برندهایی هستند که بیشترین مشارکت را در جایگاه شما دارند.

• از هشتگ ها استفاده کنید

اینها برچسب‌هایی با برچسب تب هستند که از همان کلمات کلیدی استفاده می‌کنند که برای متن جستجو استفاده می‌کنید. این تگ های رقبای شما را نشان می دهد تا ترافیک را به محتوای آنها هدایت کند. بالاترین برچسب ها در نتایج جستجو محبوب ترین هستند. از این رو، این جایی است که می خواهید تحقیقات خود را پایه گذاری کنید. هر تگ دسته ای از پست ها را از حساب های مختلف نشان می دهد. می‌توانید حساب‌هایی را که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید، از این انتخاب انتخاب کنید.

• از گزینه “پیشنهاد شده برای شما” استفاده کنید

در اکانت اینستاگرام به روز شده در سال 2022، یک نماد “افزودن” در سمت راست بعد از دکمه ویرایش پروفایل وجود دارد. این دکمه “پیشنهاد شده برای شما” است. وقتی روی آن کلیک می‌کنید، فهرستی از حساب‌هایی را به شما ارائه می‌کند که با محصولات و خدمات مشابه کسب‌وکار شما سروکار دارند. از این لیست، احتمالاً رقبای خود را پیدا خواهید کرد.

مرحله دوم: حساب های رقیب خود را در حالی که آن را با حساب خود مقایسه می کنید، تجزیه و تحلیل کنید

اکنون که لیستی از رقبا دارید، وقت آن است که به حساب های آنها نگاه کنید تا مشخص کنید که چرا آنها بهتر از شما عمل می کنند. هنگام تجزیه و تحلیل اکانت اینستاگرام رقبای خود، این موارد را در نظر بگیرید:

• دنبال کردن آنها

اگرچه دنبال‌کنندگان زیاد همیشه نشان‌دهنده یک کسب‌وکار موفق نیست، ممکن است بخواهید بدانید چرا و چگونه بزرگترین رقیب شما طرفداران زیادی دارد.

فالوور ارگانیک زیاد نشان می دهد که برند رقیب مورد پسند است. بنابراین، با تجزیه و تحلیل دنبال‌کنندگان آنها، می‌توانید مشخص کنید که آنها چه کاری انجام می‌دهند تا نام تجاری خود را دوست‌داشتنی‌تر از شما کنند. همچنین، هنگام نگاه کردن به فالوورها، نرخ رشد را بررسی کنید. آیا در حال رشد است یا رکود دارد؟ تمرکز شما باید روی حسابی باشد که دنبال کنندگان رو به رشدی هستند.

• استراتژی محتوا

در مرحله بعد، می خواهید بررسی کنید که رقیب شما چگونه محتوای اینستاگرام خود را پست می کند. با بررسی تعداد پست‌ها در حساب شروع کنید، سپس بررسی کنید که چقدر پست شده‌اند. اکثر برندهای برتر با ارسال محتوا سازگار هستند.

همچنین می‌خواهید نوع محتوایی را که پست می‌کنند بررسی کنید، به خصوص اگر رقبای مستقیم باشند. این ممکن است به شما کمک کند شکاف هایی را در نوع محتوایی که پست می کنید شناسایی کنید و ممکن است ایده های جدیدی برای محتوای خود ایجاد کنید.

استراتژی محتوا همچنین به معنای بررسی زمانی است که رقبای شما محتوای خود را ارسال می کنند. به عنوان مثال، بسته به صنعت شما، ممکن است متوجه شوید که محتوای ارسال شده در صبح چهارشنبه بیش از هر روز دیگری تعامل دارد. این بدان معناست که در صبح چهارشنبه، باید محتوایی را ارسال کنید که احتمال بیشتری برای ایجاد سرنخ و تبدیل داشته باشد.

با این حال، از آنجایی که ثبات کلیدی است، باید همیشه محتوای خوبی برای بقیه روزها داشته باشید. برای رسیدن به بهترین روزها و زمان ارسال محتوا در صنعت خود، ممکن است مجبور شوید داده های بیش از یک رقیب را با هم مقایسه کنید. در غیر این صورت، تنها تصمیم گیری در مورد زمان ارسال بر اساس یک رقیب ممکن است اطلاعات نادرست باشد.

• نامزدی

ارسال محتوا یک چیز است، اما پذیرا بودن مخاطب هدف شما از آن چیز دیگری است. اگر می‌خواهید کیفیت محتوا را تعیین کنید و اینکه آیا باید نکاتی را از استراتژی محتوای آن‌ها در نظر بگیرید، به سطوح تعامل حساب کاربری نگاه کنید. معیارهای تعامل با تعداد لایک ها، نظرات و اشتراک گذاری ها و ارسال مجدد نشان داده می شود.

• هشتگ

برندها از هشتگ ها برای افزایش ترافیک ارگانیک به حساب خود استفاده می کنند. با تجزیه و تحلیل هشتگ‌هایی که رقبای شما استفاده می‌کنند، متوجه می‌شوید که در صورت اشتراک‌گذاری مخاطبان هدف، چه هشتگ‌هایی را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود وارد کنید و تعداد هشتگ‌هایی که در هر پست استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از هشتگ‌ها برای کمک به جستجوی تأثیرگذاران جدید برای بازاریابی خود استفاده کنید.

• مشتریان خود را بررسی کنید

تحقیق در مورد مشتریان رقبا به شما کمک می کند تا مشخص کنید آنها چه کسانی هستند و چرا رقیب شما را انتخاب کرده اند. شما می توانید مشتریان آنها را از نظرات و توصیفات پیدا کنید. در این صورت، چنین نظراتی ممکن است در قسمت نظرات ارسال شود. با این حال، یک قدم فراتر بروید و بررسی های ارسال شده در وب سایت رقیب خود را بررسی کنید.

بررسی بررسی ها به شما کمک می کند تا میزان رضایت مشتری و دقیقاً دلیل رضایت یا رضایت آنها از خدمات رقیب شما را تعیین کنید. سپس می توانید از این نکات برای کمک به بهبود موقعیت خود در بازار استفاده کنید.

• سیگنال های محبوبیت

محتوای محبوب احتمالاً از نظر سئو رتبه بالاتری خواهد داشت. گاهی اوقات، اداره یک کسب و کار ممکن است به قدری طاقت فرسا باشد که برای ماندن در روندهای محبوب وقت نداشته باشید. بنابراین، هنگام انجام تجزیه و تحلیل رقبا، سیگنال های محبوبیت را بررسی کنید.

سیگنال های محبوبیت با توجه به تعداد لایک ها، کلیک ها، اشتراک گذاری ها، هشتگ ها، برچسب های مکان یا فالوها اندازه گیری می شوند. اگر رقیب شما روندهای محبوب را دنبال می کند و در حال انجام است، ممکن است بخواهید به این گروه بپیوندید.

مرحله سوم: اکانت اینستاگرام خود را آنالیز کنید

مرحله آخر آنالیز اکانت اینستاگرام شماست. شما این کار را به همان ترتیبی که هنگام تجزیه و تحلیل حساب های رقیب خود انجام داده اید، انجام خواهید داد. مجدداً، تجزیه و تحلیل داده های شما به شما کمک می کند تا حفره های موجود در اجرای حساب اینستاگرام خود را شناسایی کنید.

با بینش‌هایی که از مراحل بالا به‌دست آوردید، باید از خود بپرسید که چگونه می‌توانید از بینش‌ها برای بهبود اکانت اینستاگرام خود استفاده کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

برای فالوورها: تعیین کنید که آیا فالوور کافی برای مطابقت با رقبای خود دارید یا خیر. اگر نه، برای به دست آوردن فالوور ارگانیک چه باید کرد؟ ممکن است در میان راه حل های دیگر مستلزم سازگاری بیشتر باشد.
استراتژی محتوا: برای استراتژی محتوای خود، ثبات خود را در ارسال پست، زمان ارسال و نوع و کیفیت محتوایی که پست می کنید، مجدداً بررسی کنید.
تعامل: از خود بپرسید که محتوای شما چگونه کار می کند و چه بینش هایی را می توانید از رقبای خود برای افزایش عملکرد خود قرض بگیرید.
هشتگ ها: اگر به اندازه کافی هشتگ به پست های خود اضافه نمی کردید، باید آن را مرور کنید. همچنین، همانطور که قبلا ذکر شد، از هشتگ هایی استفاده کنید که معمولاً توسط رقبای شما استفاده می شود، به خصوص اگر مخاطبان هدف یکسانی دارید.
مشتریان: بینش هایی که از نظرات مشتریان رقیب خود جمع آوری می کنید. از آنها برای بهبود خدمات خود استفاده کنید.
• سیگنال محبوبیت: اگر نام تجاری شما در TikTok نیست، ممکن است یکی از سودآورترین روندها را از دست بدهید، به خصوص که به احتمال زیاد رقبای شما در TikTok هستند.

بسته بندی

به یاد داشته باشید، انجام تجزیه و تحلیل رقبای سئو تنها برای گوگل نیست. شما همچنین می توانید این کار را در اینستاگرام انجام دهید زیرا دارای الگوریتم است. اگر فکر کرده اید که چگونه با استفاده از اینستاگرام تجزیه و تحلیل رقبای سئو را انجام دهید، مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید یا از کارشناسان سئو کمک بگیرید.





منبع