آخرین باری که وب سایت خود را چک کردید به خاطر دارید؟ خواه این اولین ممیزی وب سایت شما باشد، مدتی است که انجام نداده اید یا طراحی مجدد در حال انجام است، ممیزی ضروری است.
شما می توانید از اطلاعات این قسمت به عنوان چک لیست ممیزی وب سایت استفاده کنید تا سایت خود را برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و نرخ تبدیل بهینه آماده کنید.
حسابرسی وب سایت: چیست؟
ممیزی کارایی وب سایت شما را قبل از اجرای سئو و طراحی مجدد گسترده تجزیه و تحلیل می کند. به عبارت دیگر، ممیزی کارایی وب سایت شما را برای دستیابی به اهداف ترافیکی شما تجزیه و تحلیل می کند و همچنین ایده هایی برای افزایش آن ارائه می دهد.
بیایید به انواع مختلف ممیزی، از جمله برخی از ممیزی های بازاریابی که معمولاً استفاده می شود، بپردازیم.
دسته بندی ممیزی وب سایت
انواع مختلفی از ممیزی وب سایت وجود دارد، از جمله:
1. تجزیه و تحلیل حضور آنلاین رقیب
اگر می خواهید بدانید که شرکت شما چه شانس هایی را از دست می دهد، یک ممیزی سازنده وب سایت به شما کمک می کند تا از رقابت و روش هایی که برای موفقیت آنلاین استفاده می کنند، آگاه باشید. هدف ممیزی رقابتی کسب بینش در مورد استراتژی هایی است که کسب و کارهای رقیب در صنعت شما برای دستیابی به موفقیت به کار می گیرند.
اولین گام، تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) از حضور آنلاین یک شرکت رقیب است. مزایا، معایب، فرصت ها و خطرات وب سایت در تجزیه و تحلیل SWOT فهرست شده است. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که وب سایت رقیب شما وب سایت کاربر پسندتری نسبت به وب سایت شما دارد، زیرا بارگذاری هر صفحه بیش از حد طول می کشد.
ممکن است شکاف هایی را در ارائه آنها کشف کنید که ممکن است با ویژگی ها یا منابعی پر کنید که به وب سایت شما مزیت می بخشد. علاوه بر این، اگر وب سایت آنها در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) از وب سایت شما بالاتر باشد، خطر از دست دادن بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه سایت خود را خواهید داشت.
بنابراین، ارزیابی کارایی ابزارها و نرم افزارهای فعلی آنها در طول این ممیزی ضروری است. در نتیجه کارایی و کاربرپسندی سایت شما بهبود خواهد یافت.
2. حسابرسی لینک های سئو
تجزیه و تحلیل بک لینک های وب سایت شما می تواند به شما کمک کند تا نقاط مشکل یا شانس نادیده گرفته شده را پیدا کنید. این ممیزی لینک های شما را ارزیابی می کند و نحوه بهینه سازی سایت خود را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود توصیه می کند.
برای تعیین اینکه آیا صفحه شما ارزش و مالکیت دریافت می کند یا خیر، ممیزی پیوند به مبدا URL، دامنه و متن لنگر نگاه می کند. به این ترتیب، می توانید تعیین کنید که آیا یک لینک خاص در حال بهبود یا کاهش رتبه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو است یا خیر.
برای افزایش اعتبار سایت خود، باید به جای وبلاگ ها یا انجمن های مبهم، روی به دست آوردن بک لینک از منابع معتبر تمرکز کنید. جمع آوری تمام داده های پیوند شما اولین گام در ممیزی لینک SEO است. دامنه خود را در کنسول جستجوی گوگل وارد کنید و به بخش “پیوندهای سایت خود” در برگه “ترافیک جستجو” بروید.
می توانید جدیدترین پیوندها را دریافت کنید و سند ممیزی پیوند خود را از آنجا شروع کنید. مرحله بعدی ارزیابی انسانی از پیوندهای شما است، که در طی آن می خواهید مواردی مانند آدرس IP، متن لنگر و صفحات وب را در نظر بگیرید.
3. حسابرسی برای تبدیل سرنخ بهینه
ممیزی های بهینه سازی تبدیل سرنخ نقاط ضعف و بهبودهای احتمالی در توانایی وب سایت برای تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ را بررسی می کند. تحت این ممیزی، شما باید به دقت ببینید که بازدیدکنندگان چگونه و از کجا به سایت شما دسترسی دارند.
با عادات و ترجیحات مخاطبانتان، میتوانید محتوای وبسایت خود را به طور مؤثرتری متناسب با آنها تنظیم کنید. با رعایت موضوع محتوا، باید مطالب موجود در وب سایت خود را نیز بررسی کنید. بررسی کنید که مطالب مرتبط، مفید و به روز باشد.
برای مثال، بررسی کنید که آیا جدیدترین دادههای شرکت آپلود شدهاند و یافتن آنها ساده است یا خیر. آیا نوشته شما از کلمات و عبارات کلیدی بهینه سازی موتور جستجو (SEO) استفاده می کند؟ نرخ تبدیل و رتبه بندی صفحات نتایج موتورهای جستجو ممکن است از اطلاعات قدیمی یا نامربوط رنج ببرند.
موارد زیر را برای وب سایت خود در نظر بگیرید:
- تشکیل می دهد: وقتی یک مشتری بالقوه فرمی را پر می کند، آیا اطلاعات کافی برای پیگیری او به دست می آورید؟
- رفتن به صفحه پرداخت: مشتریان در صورت مشاهده نرخ بالای رها شدن سبد خرید در فرآیند خرید وب سایت شما با مشکلاتی مواجه می شوند.
- معماری و طراحی: آیا فراخوان های برجسته ای برای اقدام وجود دارد؟ آیا اندازه فونت خیلی کوچک است و خواندن آن دشوار است؟ آیا یافتن آنچه به دنبالش هستید در این وب سایت ساده است؟
- برداشت های عمومی از کاربران: آیا چیزی وجود دارد که کسانی را که از سایت شما بازدید می کنند ناراحت کند؟
4. حسابرسی حضور خود در رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی می توانند بر روی دید آنلاین برند شما تأثیر بگذارند. اگر فعالیت آنلاین شما منجر به افزایش بازدیدکنندگان وب سایت نشود، وقت آن است که در رسانه های اجتماعی حسابرسی کنید. اولین گام حسابرسی تهیه لیستی از تمام پروفایل های رسانه های اجتماعی است که شرکت شما در آن فعالیت می کند.
برای کشف مواردی که ممکن است از دست داده باشید، عمیق تر بگردید، مانند حساب های جدیدی که توسط بخش دیگری راه اندازی شده است. هر نمایه را بررسی کنید تا ببینید آیا از دستورالعمل های برندسازی شرکت پیروی می کند (یعنی از همان عکس ها، آرم ها، لحن صدا و غیره استفاده می کند).
مرحله بعدی ارزیابی عملکرد صفحات جداگانه است. چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی خوب نیست؟ هر چند وقت یکبار این صفحات به روز می شوند؟ از نتایج ارزیابی برای تقویت استراتژی های رسانه های اجتماعی و ارتباط بهتر با مخاطبان هدف خود استفاده کنید. در نهایت، شما این فرصت را خواهید داشت که رویکرد خود را نسبت به رسانه های اجتماعی تجدید نظر کنید تا مخاطبان خود را شگفت زده و هیجان زده کنید و ترافیک وب سایت را افزایش دهید.
5. حسابرسی وب سایت خود برای بهینه سازی موتورهای جستجو
هنگامی که یک ممیزی لینک سئو به بک لینک های سایت شما نگاه می کند، ممیزی وب سایت سئو هر چیزی را که می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد را بررسی می کند. این فراتر از پیوندها است و کلمات کلیدی، ابرداده، محتوا، سرعت سایت، تجربه کاربر و حتی بهینه سازی ویدیو را پوشش می دهد.
اگرچه شما می توانید به طور مستقل یک ممیزی SEO را انجام دهید، استخدام یک شرکت احتمالا نتایج دقیق تری را در زمان کمتری به همراه خواهد داشت.
چرا باید حسابرسی وب سایت انجام دهید؟
1. بهبود کارایی وب سایت
ممیزی وب سایت ها، مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد، معمولاً هم محتوای سایت و هم عملکرد فنی آن را ارزیابی می کند.
بنابراین، ممیزی به شما این امکان را میدهد که پایداری زیرساخت و شالوده فنی وبسایت خود را بررسی کنید. دوستی و قابلیت استفاده از موتور جستجوی وب سایت شما نیز ارزیابی خواهد شد.
2. سئو
محتوای وب سایت شما ممکن است مملو از اشتباهات SEO (مانند پیوندهای متنی مشابه، پر کردن کلمات کلیدی و غیره) باشد که ممیزی می تواند به شما در رفع آنها کمک کند.
همچنین به شما این امکان را می دهد که اولویت های سئوی خود را به جای ربات ها به بازدیدکنندگان انسانی تغییر دهید. الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجو دائماً در حال تغییر هستند و موتورهای جستجویی مانند گوگل به کسانی که از بهترین دستورالعملهای خود پیروی نمیکنند بیاهمیت نمیدانند.
بنابراین، همیشه بهتر است به جای استفاده از روش های فریبنده فقط برای تقویت موقعیت سایت خود در SERP، از به روز رسانی های سئو که می توانید پیاده سازی کنید، آگاه باشید.
3. به حداکثر رساندن نرخ تبدیل شما
همچنین می توانید پس از انجام ممیزی، میزان تولید سرنخ و اثربخشی تبدیل وب سایت را مجدداً ارزیابی کنید. میتوانید شکافها را در صفحات فرود و نحوه بهینهسازی آنها برای افزایش تبدیلها، و همچنین هرگونه احتمالی برای تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخهایی که ممکن است از دست داده باشید، ببینید.
4. تجزیه و تحلیل رقابت
با تجزیه و تحلیل وب سایت های رقبای خود، می توانید ببینید که وب سایت شما چگونه است. بررسی نحوه عملکرد شما در رتبه بندی های جستجو در مقایسه با رقبا می تواند به شما در شناسایی بازارهای دست نخورده کمک کند. با استفاده از ابزارها، می توانید با انجام ممیزی وب سایت، درباره رقبای خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.
میتوانید الگوهای ترافیک کسبوکارهای رقیب را مطالعه کنید و مشخص کنید که چه نتایجی دریافت میکنند. در پایان، این به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی برای استراتژی ها و تکنیک های وب سایت خود بیابید.
5. مشکلات را شناسایی کنید
در نهایت، ممیزی وب سایت شما مشکلاتی مانند محتوای پنهان، لینک های شکسته و زمان بارگذاری کند صفحه را نشان می دهد که به بهینه سازی موتور جستجو و نرخ تبدیل شما آسیب می زند. وقتی دلایل اختلالات ترافیکی را مشخص می کنید، ممکن است شروع به رفع آنها کنید. با ارزیابی محتوا و بخش های فنی وب سایت خود، ترافیک و نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید.
حسابرسی وب سایت: نحوه انجام آن
1. یک ابزار حسابرسی سایت در آدرس وب سایت خود داشته باشید.
پیدا کردن یک ابزار ممیزی سایت برای استفاده برای تحقیقات اولیه در مورد سلامتی سایت شما ضروری است. با اجرای سایت خود از طریق یک برنامه ممیزی، می توانید میزان عملکرد آن را دریابید و توصیه های مناسب برای بهبود آن را دریافت کنید.
2. عیب های برنامه نویسی را بشناسید
در صورت بروز مشکلات فنی مانند عملکرد، بهینه سازی موتور جستجو، موبایل و مسائل مربوط به امنیت، بازدیدکنندگان سایت ممکن است تصور ضعیفی از کسب و کار شما داشته باشند. اگر متوجه شده اید که مردم باید زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند یا بدون تکمیل خرید، اقلامی را در سبد خرید خود بگذارند، ممیزی وب سایت می تواند به شما کمک کند تا دلیل آن را بفهمید.
3. مشکلات سئو را بیابید
اکنون زمان تمرکز بر نگرانی های بهینه سازی موتورهای جستجو است تا موقعیت وب سایت خود را در SERP ها تقویت کنید. در میان بسیاری از کارهایی که باید انجام شود، ارزیابی توضیحات متا و متن جایگزین برای تصاویر است.
4. طراحی و تجربه کاربری را ارزیابی کنید
نرم افزارها و تجسم ها می توانند دقیقاً به شما نشان دهند که مردم در سایت شما به چه چیزی نگاه می کنند و می خوانند. با تجزیه و تحلیل این، می توانید در مورد اینکه سبک و کاربر پسند بودن شما چگونه بر مخاطبان شما تأثیر می گذارد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.
5. محتوای وب سایت را بررسی کنید
ممکن است با انجام ممیزی چیزهای زیادی در مورد کیفیت محتوا، صفحات، پست ها و موارد دیگر وب سایت خود بیاموزید. شما باید تعداد صفحات دیگر دادههای بهدستآمده از ممیزی خود را بررسی کنید تا ببینید در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارید و آیا نتایج خوبی از موتورهای جستجو دریافت میکنید یا خیر.
6. فهرستی از تمام مشکلات موجود در سایت و راه حل های پیشنهادی تهیه کنید.
آخرین اما نه کماهمیت، بسیار مهم است که مکانی داشته باشید که بتوانید خلاصهای از یافتههای خود را پس از تکمیل ممیزی یک وبسایت گردآوری کنید. قبل از ارسال گزارش به گروه های مربوطه، مشکلات سایت و راه حل های پیشنهادی خود را به تفصیل بیان کنید.
نتیجه
همگام بودن با سئو برای به دست آوردن ترافیک هدفمند و تبدیل آن ترافیک به مشتریان پولی یک هدف متحرک است. بنابراین، بر کسی پوشیده نیست که باید به طور منظم ممیزی سایت انجام دهید. بازار، رقابت، الگوریتم های موتورهای جستجو و بهترین روش های نزدیک شدن به بازار، همگی دستخوش تغییرات دائمی هستند.
برای موفقیت آنلاین، باید خود را با این تغییرات تطبیق دهید و سایت خود را بر اساس آن به روز کنید. سریع از این استفاده کنید شرکت تولید محتوا چک لیست و ابزارهای اختصاصی ممیزی وب سایت برای ساده کردن روند بازرسی شما. شما قادر خواهید بود بهینه سازی وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهبود بخشید و تبدیل ها را افزایش دهید.