نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو


آیا می دانستید که جستجوی ارگانیک 53 درصد از ترافیک وب سایت را تشکیل می دهد؟ و در سال 2021، 61 درصد از بازاریابان بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را بهترین استراتژی بازاریابی خود در نظر گرفتند.

اگر مشاور سئو یا مدیر کسب و کار هستید، بازگشت سرمایه سئو (ROI) موضوع رایجی است که باید هنگام تخصیص بودجه و منابع بازاریابی خود به آن بپردازید.

اگر می‌خواهید ترافیک را از طریق جستجوی ارگانیک حفظ کنید و سایت خود را در موتورهای جستجو رتبه‌بندی کنید، بسیار مهم است که با آخرین بهترین شیوه‌های سئو به‌روز بمانید. آمار و روند صنعت

در حالی که رویکرد سئو یک سرمایه گذاری بلندمدت است، اگر بدانید که چگونه آن را به روش صحیح اجرا کنید، می تواند نتایج دلخواه را به شما بدهد. سوال رایج بسیاری از کسب و کارها این است که ROI خوب برای سئو چیست؟ خب، بستگی دارد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا نحوه اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) سئو، محاسبه ارزش تبدیل‌های ارگانیک و چالش‌هایی که ممکن است در حین اندازه‌گیری بازگشت سرمایه سئو با آن مواجه شوید، درک کنید. بیایید شروع کنیم.

بازگشت سرمایه سئو چیست؟

SEO ROI یک اندازه گیری سودآوری و شاخص عملکرد کلیدی است که نشان می دهد یک کسب و کار با سرمایه گذاری در بهینه سازی موتور جستجو چقدر سود یا نتایج بازاریابی به دست می آورد.

برای تعیین ارزش سرمایه گذاری در سئو خود، به رتبه بندی موتورهای جستجو، تکمیل اهداف و ترافیک وب سایت ارگانیک. به این ترتیب می توانید به راحتی ROI خود را اندازه گیری کنید. ROI به صورت درآمد سئو-هزینه سرمایه گذاری سئو تقسیم بر هزینه سرمایه گذاری سئو بیان می شود.

اگر درآمد ارگانیک کمپین SEO شما بیشتر از هزینه آن باشد، وب سایت شما بازدهی مثبتی خواهد داشت.

اهمیت اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو

استراتژی های بهینه سازی موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند و یک واقعیت غیرقابل انکار این است که بدون حضور آنلاین، برند شما با یک نبرد سخت دیجیتال روبرو می شود.

در دنیای امروز بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری ضروری است. در حالی که دیدن نتایج از یک کمپین سئو زمان می برد، در اینجا مهمترین دلایلی وجود دارد که چرا اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو برای کسب و کار شما ضروری است:

  • ROI یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت در یک برنامه بازاریابی دیجیتال است که به خوبی اجرا شده است. هنگامی که محتوای شما به صفحه اول صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) راه پیدا می کند، هر جستجوی جدید ارتباط خود را تقویت می کند و باعث جذب مشتریان بالقوه ماه ها یا حتی سال ها پس از انتشار می شود. از طریق فروش و تبدیل، می توانید شاخص های استاندارد عملکرد SEO خود را اندازه گیری کنید.
  • ROI به شما کمک می کند رفتار مشتریان خود را درک کنید. دانستن بازگشت سرمایه سئو به شما کمک می‌کند تا اعداد کمپین‌های سئوی خود را شناسایی کنید و روشن کنید که کدام استراتژی برای مخاطبان شما بهتر عمل می‌کند و بیشترین درآمد را بر اساس سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. با استفاده از ROI SEO به عنوان یک معیار مهم برای تولید سرنخ، می توانید تصمیمات آگاهانه تری را منحصر به فرد برای کسب و کار خود بگیرید.
  • ROI پیشرفت کسب و کار شما را نشان می دهد. هنگامی که بازگشت سرمایه کمپین های سئوی خود را شناسایی کردید، می توانید موفقیت تبلیغاتی خود را به راحتی پیگیری و تکرار کنید. شما قادر خواهید بود ارزش مالی واقعی کانال بازاریابی خود را درک کنید و تجربه مشتری خود را در این فرآیند بهبود بخشید.

اندازه گیری صحیح و مستمر ROI SEO مزایای باورنکردنی دارد. به طور خلاصه، اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO نشان می دهد که آیا تلاش های بازاریابی سئو شما برای کسب و کار شما سودآور است یا خیر و به شما کمک می کند کانال های مناسب برای درآمد دیجیتال را تعیین کنید.

نحوه محاسبه ROI سئو

معیار بازگشت سرمایه محاسبه می کند که کسب و کار شما با سرمایه گذاری در بهینه سازی موتور جستجو چقدر درآمد کسب می کند.

و در حالی که محاسبه بازگشت سرمایه (ROI SEO) از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، فرمول استانداردی که توسط اکثر مشاغل استفاده می شود این است: درآمد سئو – هزینه سرمایه گذاری در سئو تقسیم بر هزینه سرمایه گذاری در سئو.

بنابراین، چگونه ROI سئو را محاسبه می کنید؟ در اینجا یک راهنمای گام به گام آورده شده است:

گام یک: ابتدا سرمایه گذاری در سئوی خود را محاسبه کنید. تمام هزینه های مرتبط با کمپین سئوی خود را شناسایی و ترکیب کنید. به طور معمول، این هزینه ها عبارتند از: ابزارهای سئو، کارمندان داخلی، فریلنسرها و آژانس های سئو و در نهایت، توزیع محتوا و لینک بیلدینگ. بیایید یک به یک آنها را بررسی کنیم.

  • ابزارهای سئو تمام اشتراک های خود را برای ابزارهای سئو مانند Semrush، Ahrefs و غیره محاسبه کنید و هزینه ها را در نظر بگیرید.
  • کارکنان داخلی. کارمندان، طراحان، توسعه دهندگان، و هر کس دیگری که وقت خود را صرف کارهای سئو می کند، اختصاص داده شده به سئو و ایجاد محتوا را حساب کنید. این هزینه ها را بر اساس زمان پیگیری شده به نرخ های ساعتی یا روزانه تقسیم کنید.
  • فریلنسرها و آژانس های سئو. اگر آژانس‌های سئو یا فریلنسرها را استخدام کنید، در بسیاری از موارد، آن‌ها هستند که بازده سئو را اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین، هزینه های روزانه یا ماهانه مرتبط با کمپین سئو را در محاسبه سرمایه گذاری خود لحاظ کنید.
  • توزیع محتوا و ایجاد لینک سئو فراتر از انتشار محتوا است. بنابراین، هزینه‌های ارتقای محتوا را نیز در نظر بگیرید، و در صورت خرید لینک، این هزینه‌ها را نیز در نظر بگیرید.

تمام این هزینه ها را در یک دوره زمانی دلخواه، معمولاً یک ماه، در یک رقم ترکیب کنید. متوجه خواهید شد که این هزینه ها ممکن است ماهانه متفاوت باشد، اما اشکالی ندارد.

اسمرحله دوم: ردیابی و تجزیه و تحلیل تبدیل. از آنجایی که اکنون هزینه های سرمایه گذاری خود را دارید، باید ارزش تبدیل ترافیک ارگانیک خود را ردیابی و محاسبه کنید. می توانید از گوگل آنالیتیکس برای بدست آوردن سریع درآمد کسب و کار خود استفاده کنید. همچنین، یک جایگزین عالی، ادغام مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و Google Analytics است رابط GA. برای اندازه گیری بازگشت سرمایه SEO خود، باید داده ها را با استفاده از فیلتر تبدیل ارگانیک جدا کنید. به عنوان مثال، برای ردیابی درآمد تجارت الکترونیک خود، به حساب Google Analytics خود بروید و راه خود را به تنظیمات تجارت الکترونیک بروید. دنبال کردن این راهنما برای راه اندازی ردیابی تجارت الکترونیک

در برگه تبدیل، گزارش تجارت الکترونیک را فعال کنید و داده های خاص خود را انتخاب کنید. در این مثال، برای ترافیک ارگانیک، معیار کلیدی درآمد خواهد بود.

شما اکنون هزینه سرمایه گذاری در سئو و درآمد حاصل از این مرحله را دارید و آماده محاسبه ROI کمپین سئوی خود هستید.

منبع تصویر

مرحله سوم: بازگشت سرمایه سئوی خود را محاسبه کنید. هنگامی که داده های مورد نیاز را به دست آوردید، می توانید بازده سرمایه خود را با استفاده از این فرمول محاسبه کنید: مجموع درآمد حاصل از سئو منهای کل هزینه های سرمایه گذاری در سئو، تقسیم بر کل هزینه های سرمایه گذاری سئو.

محاسبه بازگشت سرمایه SEO با یک مثال

با استفاده از یک فرمول ساده (کل درآمد حاصل از سئو منهای کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سئو) تقسیم بر کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری سئو، می‌توانید بازده سئوی خود را اندازه‌گیری کنید. برای کمک به توضیح بیشتر نحوه کار، اجازه دهید تعدادی اعداد را وصل کنیم.

سناریو

گام یک: فرض کنید که برای سپتامبر 2022، مجموع هزینه های سرمایه گذاری در سئو شما 100000 دلار بوده و کمپین سئو شما در مجموع 400000 دلار درآمد ایجاد کرده است.

مرحله دو: اگر این ارقام را در فرمول بالا قرار دهید؛ (400000-100000 دلار)/100000 دلار، ما 4 دلار دریافت می کنیم. این به چه معناست؟

به ازای هر دلاری که در کمپین سئوی خود خرج می کنید، 4 دلار بازده دریافت می کنید. بنابراین، ROI شما چهار برابر بیشتر از سرمایه گذاری شما، 400 درصد است.

چگونه ارزش دلاری تبدیل های خود را پیدا کنید

مقادیر تبدیل به بهینه سازی و ردیابی بازگشت سرمایه کمپین های SEO شما کمک می کند. اگر می‌خواهید ارزش دلاری تبدیل‌های خود را پیدا کنید، مهم است که عوامل زیر را در نظر بگیرید: کسب‌وکارهای تکراری، ارزش مشتری مادام‌العمر و ارجاعات دهان به دهان.

اگر این مقادیر را در نظر بگیرید، انعطاف پذیری خواهید داشت که با اطمینان بیشتر یا کمتر از ارزش خود به ازای هر کلیک پیشنهاد دهید.

چالش های محاسبه بازگشت سرمایه سئو

در حالی که فرمول استاندارد برای محاسبه بازگشت سرمایه سئو بسیار ساده و سرراست است، محدودیت ها و چالش هایی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. من به این چالش ها می پردازم و چند پیشنهاد در این راه ارائه خواهم کرد.

1. انتساب بازاریابی و تبلیغات ذاتاً دارای نقص هستند. انتساب بازاریابی و تبلیغات بحث های بسیاری را برمی انگیزد. سفر مشتری در سرتاسر قیف فروش بسیار پیچیده‌تر است و بیشتر شبیه یک تار عنکبوت (به جای یک مسیر خطی) است تا اینکه نرم‌افزار تحلیلی چگونه آنها را به نظر می‌رساند. بنابراین، نسبت دادن درآمد به یک ابزار خاص، مانند سئو، می تواند مشکل باشد. اسناد مبتنی بر داده (DDA) راه حلی برای این امر است.

2. اختلاف زمانی بسیار زیادی بین دوره های سرمایه گذاری و بازگشت وجود دارد. سئو ممکن است ماه ها طول بکشد تا بازده سرمایه گذاری را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات، شما می توانید بازگشت سریع داشته باشید، اما تضمین نشده است. پیوند دادن سرمایه گذاری های خاص SEO به ROI خاص اغلب غیرممکن است. از این رو اصل ساده شده مقایسه دوره های سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه یکسان از نظر فنی با شکست مواجه می شود. برای محاسبه بهتر این، شروع به محاسبه ROI SEO در دسته، کلمه کلیدی یا سطح صفحه کنید. به این ترتیب، می توانید بازده بازده را بر اساس صفحات خاص اندازه گیری کنید و همچنین بدانید که چقدر سرمایه گذاری کرده اید.

3. ارتباط بین سئو و ساخت برند. در جایی که استراتژی برند و سئو با هم همگرا می شوند، ارزیابی درآمد حاصل از کدام ابزار بازاریابی اغلب چالش برانگیز است. بیایید این مثال را در نظر بگیریم، چند ویدیوی یوتیوب را مرور می‌کنید و با محصول جالبی روبرو می‌شوید. سپس به گوگل سر بزنید، آن محصول یا برند را جستجو کنید و اقدام به خرید کنید. چه کسی انتساب آن تبدیل را می گیرد؟ شرط می بندم پاسخ شما ترافیک ارگانیک است. و 100 درصد اسناد است. در این مورد، SEO به جای ساختن برند یوتیوب، اعتبار آن فروش را دریافت می کند. تبلیغات رسانه های اجتماعی، جستجو و نمایش تبلیغات برجسته تر هستند و می توانند سهم بیشتری در تبدیل داشته باشند.

4. نمی توان تاثیر حفظ سئو را اندازه گیری کرد. اثر حفظ سئو را می توان به دو دسته تقسیم کرد.

  • همانطور که افراد با هم تعامل می کنند و یاد می گیرند از ابزارها استفاده کنند، منجر به کاهش هزینه های ریزش می شود.
  • محتوای مربوط به ابزارها و ویژگی‌های موجود در طرح‌های با قیمت بالاتر، برخی افراد را تشویق می‌کند تا اشتراک ماهانه خود را ارتقا دهند.

بنابراین، این دو دسته نشان می‌دهند که سئو قدرت افزایش طول عمر خریدار را دارد زیرا موارد محتوای محتوا با مراحل پرورش و نگهداری قیف بازاریابی همپوشانی دارند. با این حال، این موضوع در نظر گرفتن تاثیر سئو هنگام محاسبه بازگشت سرمایه سئو چالش برانگیز است.

5. پیش بینی ROI آینده تنظیم اهداف و اهداف سئو و اطمینان از اینکه در مسیر درست قرار دارید برای پیش بینی بازگشت سرمایه (ROI) آینده بسیار مهم است. پیش بینی پیچیده تر است و قبل از رسیدن به اعداد نیاز به نظم و انضباط دارد. برای پیش بینی ROI دقیق، باید تعصبات خود را کنار بگذارید (مثلاً آنچه می خواهید درست باشد) و تحقیقات گسترده ای انجام دهید (آنچه درست است).

6. تست سئو قابلیت های محدودی دارد. اگر می‌خواهید سهم کانال بازاریابی خود را بهتر درک کنید، اجرای کمپین‌ها در آن را برای مدتی متوقف کنید. چالش سئو این است که شما نمی توانید تصمیم بگیرید که آن را خاموش کنید. اوه، خوب، شما ممکن است. با این حال، هیچ تجارت یا بازاریاب معقولی سئوی آنها را خراب نمی کند. این می تواند منجر به اثرات مضر طولانی مدت بر روی سایت شما شود.

افکار نهایی

دانستن بازگشت سرمایه سئو کسب و کار شما برای نشان دادن موفقیت کمپین سئوی شما بسیار مهم است.

اگر دائماً عملکرد سئوی خود را زیر نظر داشته باشید و آن را دنبال کنید، می‌توانید قضاوت‌های مبتنی بر داده داشته باشید و کمپین‌های سئوی خود را بهینه کنید.

آیا هر گونه سوال یا بینشی در مورد نحوه محاسبه بازگشت سرمایه سئو برای کسب و کار خود دارید؟ نظر بدهید یا همین امروز با ما در تماس باشید.





منبع