نحوه بهینه سازی JS برای موتورهای جستجو

چگونه گوگل JS را پردازش می کند
منبع تصویر: گوگل

هنگامی که درخواست پردازش شد، مرورگر شما HTML رندر شده را برمی گرداند و آن را روی صفحه نمایش شما نشان می دهد.

مشکلات نمایه سازی جاوا اسکریپت گوگل عمدتاً بر اساس نحوه ارائه این کد توسط سایت شما است: سمت سرور، سمت مشتری یا رندر پویا.

رندر سمت سرور

با این حال، ابزارهایی برای کمک به پیاده سازی SSR وجود دارد:

  • گتسبی و Next.JS برای چارچوب React
  • Angular Universal برای چارچوب Angular
  • Nuxt.js برای چارچوب Vue.js
دکمه مشاهده صفحه خزیده شده

این بدان معنی است که در HTML می خزد. نه فایل های JS یا CSS زیرا رندر جاوا اسکریپت به منابع بسیار زیادی نیاز دارد.

می توانید این را در GSC یا در خود موتور جستجو بررسی کنید.

اما در واقع، رندر پویا به ندرت یک راه حل بلند مدت است. می‌توانید درباره راه‌اندازی رندر پویا و برخی رویکردهای جایگزین از دستورالعمل‌های Google اطلاعات بیشتری کسب کنید.

رندر پویا یک راه حل است و راه حلی نیست که گوگل توصیه می کند. این پیچیدگی ها و منابع اضافی و غیر ضروری برای گوگل ایجاد می کند.

site:yourdomain.com/page-URL/ "snippet of JS content"

آدرس صفحه ای را که می خواهید تست کنید در بالای صفحه وارد کنید. و اینتر را بزنید.

به عنوان مثال، هنگامی که از یک وب سایت بازدید می کنید، مرورگر شما درخواستی را از سروری که محتوای وب سایت را در اختیار دارد ارسال می کند.

هنگامی که منابع اجازه دهند، یک Chromium بدون سر (مرورگر کروم بدون رابط کاربری) صفحه را رندر می کند و جاوا اسکریپت را اجرا می کند.

User-Agent: Googlebot
Allow: .js
Allow: .css

اینفوگرافیک چگونه رندر پویا کار می کند

هر URL در صف را می خزد.

مثل این:

برگه اطلاعات بیشتر

مجدداً از دستور “site:” استفاده کنید و یک قطعه از محتوای JS را در صفحه قرار دهید.

ابزار حسابرسی سایت Semrush می تواند JS را همانطور که گوگل انجام می دهد بخزد. حتی اگر در سمت مشتری رندر شده باشد.

نمایش صفحه آزمایش شده

Googlebot دوباره HTML رندر شده را برای پیوندها پردازش می کند. و URL هایی را که پیدا می کند برای خزیدن در صف قرار می دهد.

رندر پویا جایگزینی برای رندر سمت سرور است.

نمای کلی برگه مسائل

مشکلات رایج سئو جاوا اسکریپت و نحوه اجتناب از آنها

این بدان معناست که راه اندازی سایت شما تضمین نمی کند که گوگل بتواند محتوای آن را ارائه دهد.

و دیگران.

در مدل‌های ترکیبی مانند آن، SSR معمولاً برای صفحاتی که برای اهداف سئو مهم هستند رزرو می‌شود. و رندر سمت مشتری (CSR) معمولاً برای صفحاتی که نیاز به تعامل و ورودی های زیادی با کاربر دارند، رزرو می شود.

همه اینها در حالی است که نسخه رندر شده در سمت کلاینت را به کاربران نشان می دهد.

به تمام قدرت محاسباتی Googlebot برای دانلود، خواندن و اجرای JS برای تریلیون ها صفحه در نزدیک به 2 میلیارد وب سایت فکر کنید.

Googlebot بر اساس آخرین نسخه کروم است. اما مانند یک مرورگر عمل نمی کند.

محتوای JS نمایه شده در SERP نشان داده شده است

هرگونه مغایرت یا مفقود شدن محتوایی را با کلیک بر روی ” بررسی کنیداطلاعات بیشتربرگه ”

توجه داشته باشید: اگر نیاز به تجدید دانش خود در مورد JS اولیه دارید، راهنمای ما را بخوانید: جاوا اسکریپت چیست و برای چه استفاده می کنید؟

گوگل چگونه جاوا اسکریپت را خزیده و فهرست می کند؟

اما پیاده سازی SSR اغلب برای توسعه دهندگان پیچیده و چالش برانگیز است.

بنابراین، گوگل رندر جاوا اسکریپت را به تعویق می اندازد. هر چیزی اجرا نشده را در صف می گذارد تا بعداً با در دسترس قرار گرفتن منابع پردازش شود.

هنگامی که تأیید کردید صفحات شما به درستی رندر می شوند، مطمئن شوید که ایندکس شده اند.

ابزار حسابرسی سایت

اگر صفحه ایندکس شده است، بررسی کنید که آیا بخشی از محتوای تولید شده توسط جاوا اسکریپت ایندکس شده است یا خیر.

کد HTML را برای قطعه هایی از محتوای جاوا اسکریپت اسکن کنید.

یا اگر خزنده های مهم برای سایت شما نمی توانند برخی از ویژگی های JS شما را پشتیبانی کنند.

سپس، “فعال شد” برای رندر JS در تنظیمات خزنده.

صفحات ایندکس شده در SERP نشان داده می شوند

برای بررسی گوگل، از دستور “site:” استفاده کنید. برای مثال، yourdomain.com را در زیر با URL صفحه‌ای که می‌خواهید آزمایش کنید جایگزین کنید:

با این حال، SSR می‌تواند مدت زمانی را که صفحه شما طول می‌کشد تا اجازه ورود کاربر را بدهد، افزایش دهد.

رندر سمت سرور (SSR) زمانی است که جاوا اسکریپت بر روی سرور رندر می شود. سپس یک صفحه HTML ارائه شده به مشتری (مرورگر، Googlebot و غیره) ارائه می شود.

توجه داشته باشید: گوگل به طور کلی رندر پویا را به عنوان “پوشش” (عمل ارائه محتوای مختلف به موتورهای جستجو و کاربران) در نظر نمی گیرد. در حالی که رندر پویا به دلایل دیگر ایده‌آل نیست، بعید است که قوانین پنهان‌کاری که در خط‌مشی‌های هرزنامه Google آمده است را نقض کند.

چگونه محتوای جاوا اسکریپت وب سایت خود را برای سئو دوست داشته باشیم

این راهنما را بخوانید تا درباره تنظیم رندر سمت سرور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

رندر سمت مشتری

در مرحله بعد، Googlebot تصمیم می گیرد که به چه منابعی برای ارائه محتوای صفحه نیاز دارد.

توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد JS و SEO فنی، مطالب زیر را مطالعه کنید:



منبع

اکثر وب سایت هایی که از CSR استفاده می کنند دارای رابط کاربری پیچیده یا تعاملات زیادی هستند.

همچنین می توانید از GSC استفاده کنید تا ببینید آیا محتوای جاوا اسکریپت ایندکس شده است یا خیر. باز هم با استفاده از ابزار بازرسی URL.

SEO JavaScript چیست؟

اگر از آنچه در مورد سئو جاوا اسکریپت آموخته اید استفاده کنید، به خوبی در راه ایجاد وب سایت های کارآمدی خواهید بود که رتبه خوبی دارند و کاربران دوست دارند.

هیچ دلیلی برای مسدود کردن این منابع حیاتی وجود ندارد. انجام این کار می تواند از رندر شدن محتوای شما و در نتیجه ایندکس شدن جلوگیری کند.

اطمینان حاصل کنید که گوگل محتوای جاوا اسکریپت را ایندکس می کند

می توانید چندین مرحله را دنبال کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو به درستی محتوای JS شما را خزیده، رندر و فهرست بندی می کنند.

از کنسول جستجوی گوگل برای یافتن خطاها استفاده کنید

توجه داشته باشید: Google فایل‌های js. یا css. را در نتایج جستجو فهرست نمی‌کند. آنها برای ارائه یک صفحه وب استفاده می شوند.

مثلا:

کد زیر را به فایل robot.txt اضافه کنید تا مطمئن شوید هیچ منبع مهمی از خزیدن مسدود نمی شود:

در مرحله آخر، گوگل از HTML رندر شده برای ایندکس کردن صفحه استفاده می کند.

رندر سمت سرور در مقابل رندر سمت مشتری در مقابل رندر پویا

وظایف متداول شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی محتوای تزریق شده از طریق جاوا اسکریپت
  • اجرای صحیح بارگذاری تنبل
  • پیروی از بهترین شیوه های پیوند داخلی
  • پیشگیری، یافتن و رفع مشکلات جاوا اسکریپت
رندر JS را در ممیزی سایت فعال کنید

site:yourdomain.com/page-URL/

به جای دریافت محتوا از سند HTML مانند رندر سمت سرور، شما یک HTML بی‌سابقه با یک فایل جاوا اسکریپت دریافت می‌کنید که بقیه سایت را با استفاده از مرورگر رندر می‌کند.

SSR تمایل دارد به صفحات با عملکرد SEO کمک کند زیرا:

  • می تواند زمان بارگذاری محتوای اصلی صفحه را کاهش دهد
  • می‌تواند تغییرات طرح‌بندی را که به تجربه کاربر آسیب می‌زند، کاهش دهد

یا اگر سایت شما به رسانه های اجتماعی و برنامه های چت متکی است که نیاز به دسترسی به محتوای صفحه دارند.

شما در حال بررسی هستید که آیا این بخش خاص از محتوای JS ایندکس شده است یا خیر. اگر اینطور است، آن را در قطعه مشاهده خواهید کرد.

پس از یک یا دو دقیقه، ابزار یک ” را نشان می دهدتست زندهبرگه ” اکنون، روی ” کلیک کنیدمشاهده صفحه تست شده“، و کد صفحه و یک اسکرین شات را خواهید دید.

اگر سایت بزرگی با محتوایی دارید که به سرعت تغییر می کند و نیاز به فهرست بندی سریع دارد، ممکن است از رندر پویا استفاده کنید.

ابزار بازرسی URL در کنسول جستجوی گوگل (GSC) می تواند بررسی کند که آیا گوگل می تواند صفحات شما را ارائه کند یا خیر.

CSR برعکس SSR است. در این مورد، جاوا اسکریپت در سمت مشتری (مرورگر یا ربات گوگل، در این مورد) با استفاده از مدل شیء سند (DOM) ارائه می شود.

اگر صفحه ایندکس شده باشد، در نتیجه آن را خواهید دید. اینطوری:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم رندر سمت مشتری، این راهنما را بررسی کنید.

رندر پویا

دکمه URL زنده را تست کنید

آماده شیرجه رفتن عمیق تر هستید؟

این بار، به جای آزمایش URL زنده، روی “مشاهده صفحه خزیده شده” دکمه. و کد منبع HTML صفحه را بررسی کنید.

پس از خزیدن، هر گونه مشکلی را در زیر « خواهید یافتمسائلبرگه ”

آدرس سایت را وارد کنید

دلیل رایجی که گوگل نمی تواند صفحات JS را رندر کند این است که فایل robots.txt سایت شما رندر را مسدود می کند. اغلب به طور تصادفی.

برای شروع، دامنه خود را وارد کرده و روی “پروژه ایجاد کنید

در اینجا برخی از رایج ترین مسائل و همچنین برخی از بهترین شیوه های SEO JavaScript آورده شده است:

  • مسدود کردن فایل‌های js در فایل robots.txt می‌تواند مانع از خزیدن Googlebot در این منابع شود. یعنی نمی تواند آنها را رندر و ایندکس کند. برای جلوگیری از این مشکل، اجازه دهید این فایل ها خزیده شوند.
  • گوگل خیلی منتظر نمی ماند تا محتوای جاوا اسکریپت ارائه شود. ممکن است محتوای شما به دلیل خطای مهلت زمانی ایندکس نشود.
  • موتورهای جستجو روی دکمه ها کلیک نمی کنند. از پیوندهای داخلی برای کمک به Googlebot برای کشف صفحات سایت خود استفاده کنید.
  • هنگام بارگذاری تنبل صفحه با استفاده از جاوا اسکریپت، بارگذاری محتوایی که باید ایندکس شود را به تاخیر نیندازید. هنگام تنظیم بارگذاری تنبل، در درجه اول بر روی تصاویر در مقابل محتوای متنی تمرکز کنید.
  • گوگل اغلب هش ها را نادیده می گیرد، بنابراین مطمئن شوید که URL های ثابت برای صفحات وب سایت شما تولید می شود. اطمینان حاصل کنید که URL های شما مانند این هستند: (yourdomain.com/web-page). و نه مانند این (yourdomain.com/#/web-page) یا این (yourdomain.com#web-page).

آن را یک قدم جلوتر بردارید

سئوی جاوا اسکریپت بخشی از سئوی فنی است که بر روی آسان کردن وب‌سایت‌های ساخته شده با جاوا اسکریپت برای خزیدن، رندر و فهرست‌بندی برای موتورهای جستجو تمرکز دارد.

به همین دلیل است که برخی از وب‌سایت‌هایی که به شدت با JS سروکار دارند، برای برخی از صفحات از SSR استفاده می‌کنند و برای برخی دیگر نه.

Googlebot یک درخواست می کند. سپس سرور سند HTML را ارسال می کند.

گوگل JS را در سه مرحله پردازش می کند:

  1. خزیدن
  2. تفسیر
  3. نمایه سازی

اجرای منظم ممیزی در سایت شما بهترین روش فنی سئو است.

ربات هایی را شناسایی می کند که ممکن است با محتوای تولید شده توسط JS مشکل داشته باشند و نسخه رندر شده توسط سرور را بدون جاوا اسکریپت ارائه می دهد.

خزنده وب گوگل (معروف به Googlebot) صفحات را برای خزیدن و رندر در صف قرار می دهد.

اگر این کار را نکنید، صفحه در فهرست گوگل نیست.

اگر محتوای JS خود را نمی بینید، ممکن است به چند دلیل باشد:

  • محتوا قابل ارائه نیست
  • URL را نمی توان کشف کرد زیرا JS در صورت کلیک، پیوندهای داخلی ایجاد می کند که به آن اشاره می کنند
  • زمانی که Google در حال فهرست کردن محتوا است، زمان صفحه تمام می شود

یک ممیزی سایت را اجرا کنید

سپس بر روی ” کلیک کنیدURL زنده را تست کنیددکمه ” در سمت راست.