انجام کسب و کار در دوران مدرن به اندازه سال های گذشته چالش برانگیز نیست. همانطور که نرخ رقابت همچنان افزایش می یابد، کسب و کارها می توانند از طریق طیف وسیعی از رسانه ها مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی به مزیت بیشتری دست یابند. در طول سالها، تعداد کسبوکارهایی که به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و پینترست در میان دیگران هجوم میآورند، به شدت افزایش یافته است.
از سال 2022، تمام شد 200 میلیون کسب و کار تنها در اینستاگرام است و انتظار میرود این تعداد سالانه افزایش یابد. رسانه های اجتماعی امروز سر و صدا هستند! پلتفرمهای رسانههای اجتماعی چه نسل هزارهها، چه نسل Z، چه بچههای پررونق، جایگاهی برای هر فرد و کسبوکار دارند. در حقیقت، 4.76 میلیارد نفر (59 درصد از جمعیت جهان) کاربران شبکه های اجتماعی هستند.
این پلتفرم های اجتماعی را به عنوان یک راه ایده آل برای کسب و کارها برای ارتباط با مخاطبان هدف، ایجاد آگاهی از برند و حفظ خود در بازار معرفی می کند. با این حال، نه تنها این، برندها همچنین می توانند از رسانه های اجتماعی برای فروش استفاده کنند. در این قسمت از محتوا، معنای فروش از طریق رسانههای اجتماعی و استراتژیهای کلیدی برای کسبوکارها در سراسر صنایع را بررسی میکنیم.
فروش از طریق شبکه های اجتماعی
برخلاف قبل، برندها اکنون می توانند محصولات خود را در رسانه های اجتماعی بفروشند. بازرگانان اکنون می توانند تا آنجا که محصولات را به فروشگاه رسانه های اجتماعی خود اضافه کنند، به مشتریان اجازه دهند تا جزئیات خود را وارد کرده و بررسی کنند. با این حال، این یک پیچ و تاب بین دو بعد استفاده از رسانه های اجتماعی تجاری ایجاد می کند. فروش اجتماعی و تجارت اجتماعی.
فروش اجتماعی به طور کلی به عمل فروش غیر مستقیم در کانال های رسانه های اجتماعی یک برند اشاره دارد. این دقیقاً شامل ترویج محصولات، پرورش شبکهها و دستیابی به سرنخهای بالقوه است. تاکتیک های فروش اجتماعی به طور غیرمستقیم فروش کسب و کار را افزایش می دهد و بازگشت سرمایه گذاری و مهمتر از همه، به برند کمک می کند مرتبط بماند.
از سوی دیگر، تجارت اجتماعی شامل فروش مستقیم محصولات به مشتریان در رسانه های اجتماعی است. کاملا با فروش اجتماعی متفاوت است. فروش اجتماعی یک رویکرد غیرمستقیم برای وادار کردن مردم به خرید محصولات شما یا انتخاب خدمات شما است، اما تجارت اجتماعی شامل ایجاد تجربیات خرید اجتماعی کامل است. اینها شامل مرور محصولات، افزودن آنها به سبد خرید و خرید آنها (بررسی کنید).
چه بخواهید مستقیم (تجارت اجتماعی) یا غیر مستقیم (فروش اجتماعی) بفروشید، در اینجا برخی از بهترین استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای فروش موفق در نظر بگیرید.
5 استراتژی کلیدی برای فروش از طریق رسانه های اجتماعی
1. پلتفرم پرفروش را انتخاب کنید
چه بخواهید محصولاتی را به مشتریان تبلیغ کنید و چه بفروشید، باید بستر اجتماعی مناسب را انتخاب کنید. پلتفرم رسانه اجتماعی ایده آل جایی است که مخاطبان هدف شما هستند. این به تاکتیک های فروش رسانه های اجتماعی شما اجازه می دهد کارآمدتر عمل کنند.
برترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی که میتوانید برای تبلیغ یا فروش محصولات استفاده کنید شامل فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و تیکتوک هستند. پلتفرم هایی مانند فیس بوک بازاری را ارائه می دهند که در آن برندها می توانند محصولات خود را به نمایش بگذارند تا به مشتریان امکان کاوش یا خرید آنها را بدهد. این بدان معناست که اگر قصد فروش به مشتریان را دارید، باید یک فروشگاه در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.
ملاحظاتی مانند فروشگاه فیس بوک به شما این امکان را می دهد که محصولات را به طور یکپارچه انتخاب کنید، اطلاعات مربوطه را ارائه دهید و به مشتریان اجازه دهید بررسی کنند. از سوی دیگر، انتخاب پلت فرم فروش مناسب نیز می تواند تولید سرنخ را بهبود بخشد و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند. با این کار، حداقل دو پلتفرم رسانه اجتماعی را بسته به نوع کسب و کار و اهداف خود اولویت بندی کنید.
2. نمایه اجتماعی خود را بهینه کنید
فروش در رسانه های اجتماعی را می توان موجود و رضایت بخش کرد، به خصوص برای نسل هزاره و ژنرال Z. با این کار، مطمئناً نیازی به حفظ نمایه رسانه های اجتماعی خسته کننده ندارید. بهینه سازی نمایه رسانه های اجتماعی خود، خواه صرفاً بخواهید محصولات خود را تبلیغ کنید یا بفروشید، می تواند به برند شما کمک کند تا در مدت زمان کوتاهی به اهداف قابل توجهی برسد.
داشتن یک نمایه بهینه شده در رسانه های اجتماعی می تواند بهبود یابد عملکرد سئو، نام تجاری خود را در مقابل چشم راست قرار دهید و همچنین دامنه آن را گسترش دهید. علاوه بر این، اعتبار و تصویر برند را بهبود می بخشد. بنابراین اگر میخواهید پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود را بهینه کنید، چند نکته وجود دارد که میتوانید در نظر بگیرید. مثلا؛
- نام برند خود را برای جلب توجه کاربران مشخص کنید
- بیوگرافی خود را با اطلاعات و کلمات کلیدی مرتبط به روز کنید
- از یک عکس پروفایل با کیفیت بالا استفاده کنید
- اگر می خواهید محصولات خود را بفروشید، یک فروشگاه جذاب رسانه های اجتماعی ایجاد کنید
- یک لینک به وب سایت خود ارائه دهید
- در آخر از هشتگ ها استفاده کنید
بهینه سازی نمایه رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تا به کاربران رسانه های اجتماعی بیشتری دسترسی پیدا کنید زیرا بسیاری از مشتریان و خریداران بالقوه از رسانه های اجتماعی برای جستجوی برندها استفاده می کنند.
3. از تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی استفاده کنید
ایجاد تعاملات معنادار با مشتری نیاز به بینش قابل اعتماد دارد. علاوه بر این، اندازهگیری اثربخشی رسانههای اجتماعی نیازمند یک روش استاندارد است. تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی می تواند به جمع آوری داده های ارزشمند از کانال های رسانه های اجتماعی مختلفی که ممکن است استفاده می کنید کمک کند. این بینش می تواند به شما در درک بهتر مخاطبان، تجزیه و تحلیل رقبا و هموار کردن راه برای تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.
علاوه بر این، میتوانید از طیف وسیعی از ابزارهای تحلیل رسانههای اجتماعی دیگر برای ردیابی عملکرد استفاده کنید. ابزارهایی مانند بافر، هوت سوئیت و SocialPilot می توانند به راحتی و کارآمد به شما کمک کنند حضور رسانه های اجتماعی کسب و کار خود را در چندین شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام مدیریت کنید. این ابزارها بینش هایی را در مورد نحوه عملکرد پست های اجتماعی شما ارائه می دهند.
از طرف دیگر، می توانید گوگل آنالیتیکس را نیز در نظر بگیرید. گوگل آنالیتیکس به کاربران اجازه می دهد تا بینش عمیقی در مورد وب سایت های تجاری خود کسب کنند. این به شما امکان می دهد ترافیک وب سایت را ردیابی کنید و رفتار کاربر و عملکرد کمپین را تجزیه و تحلیل کنید. یافتهها همچنین میتوانند به شما اجازه انجام یک تجزیه و تحلیل فاصله با هدف سرپا ماندن دسترسی و استفاده از داده ها در حال حاضر کلیدهای حیاتی برای اجرای کمپین های رسانه های اجتماعی بهینه هستند و می توانند به بازاریابان کمک کنند تا به مزیت رقابتی دست یابند.
4. شخصاً با مخاطبان خود درگیر شوید
مصرف کنندگان مدرن در مورد انواع برندهایی که برای دنبال کردن انتخاب می کنند کاملا انتخابی هستند. آنها عاشق برندهایی هستند که از همه جهات با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و مطمئناً نیازهای آنها را درک می کنند. دقیقاً، آنها مارک هایی را ترجیح می دهند که باعث می شود احساس ارزشمندی و قدردانی کنند.
با این کار، اجازه ندهید دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی شما طوری فکر کنند که گویی در حال تعامل با یک ماشین هستند. روی گفتن داستان خود تمرکز کنید، بازخورد ارائه دهید، مشتریان وفادار را بشناسید و با اینفلوئنسرها شریک شوید. علاوه بر این، راههایی خارج از چارچوب معمول خود برای ارتباط با مخاطبان خود بیابید.
نمایش محصولات، ویدیوهای زنده، ویدیوهای کوتاه و ارائه پشتیبانی مشتری مطمئناً نرخ تبدیل را افزایش می دهد و شبکه شما را ایجاد می کند.
علاوه بر این، از فعال ماندن در رسانه های اجتماعی اطمینان حاصل کنید. هرچه کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر با برند شما تعامل داشته باشند، احتمال اینکه شما را جدی بگیرند بیشتر می شود. آنها مجذوب پیشنهادات شما می شوند، محصولات شما را آزمایش می کنند و با شما تجارت می کنند. در غیر این صورت، تاکتیکهای کسبوکار در رسانههای اجتماعی، برند شما را دور از دسترس نخواهد برد.
5. محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید
بازاریابی محتوا بسیار مهم است، با این حال، هر قطعه محتوایی راهی برای رسیدن به اهداف نیست. ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای مرتبط در اجرای کمپین های برنده بسیار مهم است. به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط می تواند درک کاربران رسانه های اجتماعی از یک برند را بهبود بخشد.
همچنین می تواند اشتراک رسانه های اجتماعی، نظرات و تعاملات برند را افزایش دهد. علاوه بر این، به اشتراک گذاری محتوای مرتبط می تواند بر عملکرد کمپین تأثیر بگذارد، فروش را افزایش دهد و فالوورها را چند برابر کند. با این حال، مهم است که از تبلیغات بیش از حد خودداری کنید. به سادگی توضیحات محصول آموزنده را ارائه دهید و در صورت لزوم پیوندها را اضافه کنید.
انتخاب کنید که کاربران رسانه های اجتماعی را با محتوای خارج از وب سایت برند خود درگیر کنید. به عنوان مثال، در روزهای خاص آرزوها را ارسال کنید و اهداف اجتماعی مانند حقوق بشر و غیره را تبلیغ کنید. همچنین، می توانید از محتوای تولید شده توسط کاربر برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده کنید.
خط پایین
فروش از طریق رسانه های اجتماعی یا استفاده از این کانال ها برای تبلیغ محصولات شما با طیف وسیعی از مزایای همراه است. انتظار میرود تعداد کاربران رسانههای اجتماعی افزایش یابد که این پلتفرمها را راهی عالی برای تسریع رشد کسبوکار و آگاهی از برند میسازد. این قسمت از محتوا برخی از بهترین استراتژیهای فروش رسانههای اجتماعی را که کسبوکارها میتوانند از آن استفاده کنند، توضیح میدهد. آنها نه تنها فروش رسانه های اجتماعی را افزایش می دهند، بلکه تضمین می کنند که برند شما برای کاربران رسانه های اجتماعی مرتبط باقی می ماند. مهمتر از آن، آنها به یک برند یا کسب و کار مزیت رقابتی ارائه می دهند.