ویدئوها بخش بزرگی از صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) هستند. با 244.4 میلیون بیننده ویدئو تنها در ایالات متحده، فرصت های بازاریابی ویدئویی بی پایان است. در واقع، مطالعات نشان میدهد که متخصصان بازاریابی با استفاده از ویدئوها در استراتژیهای بازاریابی خود، ۶۶ درصد سرنخهای واجد شرایط بازاریابی (MQL) و ۵۴ درصد آگاهی از برند را افزایش میدهند.
اکنون، ممکن است در حال حاضر یک استراتژی بازاریابی ویدیویی داشته باشید. شاید شما به سادگی گزینه های خود را قبل از توسعه آن بررسی می کنید. هر چه که باشد، مهم است که داده های ویدئویی ساختار یافته گوگل را در نظر بگیرید.
با استفاده از داده های ساختاریافته و نشانه گذاری طرحواره، می توانید به صورت دستی جزئیات بیشتری را در اختیار Google قرار دهید تا بتواند آنچه را که در صفحه وب خود ارائه می دهید درک کند.
با این حال، قبل از پرداختن به پیچیدگیهای دادههای ویدئویی ساختیافته و نشانهگذاری طرحواره، اصول اولیه را درک کنیم.
وقتی چیزی را در گوگل جستجو میکنید، در اینجا نمونهای از یک نتیجه اساسی است که Google برمیگرداند:
این قطعه دسکتاپ معمولی شامل موارد زیر است:
1. URL (این می تواند یک URL کامل یا یک URL با خرده نان مانند مورد بالا باشد)؛
2. عنوان متا;
3. توضیحات متا.
در حالی که اینها عناصر استاندارد هستند، SERP ها اغلب می توانند شامل فاویکون ها و تصاویر کوچک نیز باشند. فاویکونها آیکونهایی هستند که میتوانید در SERPهای تلفن همراه ببینید، و ریز عکسها تصاویر بریدهشدهای هستند که Google گاهی اوقات در نتایج جستجو به نمایش میگذارد.
تصویر: فاویکون ها در SERP های موبایل
تصویر: تصاویر کوچک در SERP های گوگل
ریچ اسنیپتها شامل عناصر بیشتری از این چند انتخابی است که در بالا ذکر شد.
این نتایج جستجو به دلیل نحوه قالب بندی و محل قرارگیری آنها در SERP ها برجسته می شوند.
نتایج غنی را در همه جای اینترنت مشاهده می کنید.
برای تکه های غنی دستور العمل ها در تصویر، می توانید تصاویر، رتبه بندی ها، بررسی ها، و حتی اطلاعاتی در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا غذا درست کنید را ببینید!
این نتایج جستجوی غنی، کلیک کردن روی آنها را برای مردم به جای یک بلوک بزرگ متن، بسیار جذاب تر می کند.
و همانطور که می بینید، انواع مختلفی از نتایج غنی وجود دارد.
نتایج جستجوی غنی میتواند محصولات، ویدیوها، رویدادها، پرسشهای متداول، نحوه انجام کار، مقالات خبری، مشاغل و سازمانهای محلی، آگهیهای شغلی و موارد دیگر را به نمایش بگذارد.
اما چگونه می توانید نتایج غنی مانند این را برای سایت خود به دست آورید؟
شما باید داده های ساختار یافته را به وب سایت خود اضافه کنید.
در این وبلاگ، به این خواهیم پرداخت که داده های ساختاریافته چیست، اهمیت ساختار داده، چرا موتورهای جستجو به آن نیاز دارند و دقیقاً چه چیزی در آن برای شما وجود دارد.
بیایید درست در آن شیرجه بزنیم!
بنابراین، داده های ساخت یافته چیست؟
به زبان ساده، داده های ساختاریافته قطعه ای از کد هستند که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای یک صفحه وب را درک کنند.
به عنوان انسان، وقتی یک قطعه از محتوا را می بینیم، به راحتی می توانیم بفهمیم که محتوا در مورد چیست.
بیایید به این مثال نگاه کنیم.
ما بلافاصله می توانیم ببینیم که این یک پست وبلاگ در مصاحبه های شغلی است. عنوان وبلاگ “در اینجا این است که در مصاحبه برای دریافت پیشنهاد شغلی چه باید گفتمقاله توسط فوربس منتشر شده است و جک کلی، یکی از همکاران ارشد این وب سایت نوشته شده است.
حال، در حالی که همه این اطلاعات نسبتاً ساده هستند، در مورد تصویر چطور؟
اگر فقط تصویری به شما ارائه می شد، شاید حدس نمی زدید که ربطی به مصاحبه شغلی داشته باشد. در حالی که کمی انتزاعی است، اما به عنوان انسان، میتوانیم ارتباط را با سایر اطلاعات در دسترس خود برقرار کنیم.
با این حال، این چیزی نیست که موتورهای جستجو بتوانند انجام دهند.
این جایی است که داده های ساخت یافته به تصویر می آیند.
داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو مانند بینگ و گوگل کمک می کند تا بفهمند چه چیزی در یک صفحه وب خاص گنجانده شده است.
این کدی است که در قالب خاصی با واژگان خاص نوشته شده است که گوگل و سایر موتورهای جستجو می توانند آن را درک کنند.
داده های ساختاریافته نوعی ابرداده است. بنابراین، بازدیدکنندگان معمولی قادر به دیدن آن در یک صفحه وب نخواهند بود. اما موتورهای جستجو می توانند.
گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس پروژه ای به نام توسعه داده اند Schema.org، جایی که مشاغل می توانند به تمام نشانه گذاری داده های ساختار یافته که با این موتورهای جستجو کار می کند دسترسی داشته باشند. (آگاهی، نشانه گذاری طرحواره فقط راهی برای نوشتن کد است.)
بیشتر اوقات، جستجوی Google اولین نقطه تماس افراد برای یافتن و مشاهده ویدیوها است.
اطلاعات ویدیویی معمولاً توسط موتورهای جستجو به صورت خودکار جمع آوری می شود.
با این حال، میتوانید از دادههای ویدئویی ساختیافته استفاده کنید و اطلاعات خاصی (مانند توضیحات ویدیو، تاریخ آپلود، تصویر کوچک و مدت زمان) ارائه دهید تا Google را به سمت موقعیتیابی صفحه وب خود به عنوان یک نتیجه جستجوی غنی سوق دهید.
اگر از قبل یک استراتژی بازاریابی محتوا دارید، وقت آن رسیده است که اهمیت ساختار داده را درک کنید.
اولین قدم پیادهسازی نشانهگذاری ویدیوی طرحواره در مقیاس کوچک و تجزیه و تحلیل میزان تأثیر آن بر تجزیه و تحلیل جستجوی شما است. سوالاتی مانند:
- آیا ویدیوهای شما رتبه بهتری دارند؟
- آیا بازدیدکنندگان شما بیشتر با ویدیوهای شما درگیر هستند؟
- آیا تفاوتی در نرخ تبدیل خود دیده اید؟
در مرحله بعد، آن را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است و سپس آن را در تمام ویدیوهای خود اجرا کنید.
انواع داده های ویدئویی ساخت یافته
دو نوع داده ساختاریافته وجود دارد که باید در مورد محتوای ویدیویی در نظر بگیرید:
- داده های ساخت یافته را برش دهید
- داده های ساختار یافته SeekToAction
آیا تا به حال چیزی را جستجو کرده اید و نتیجه برتر شامل ویدیویی است که پخش آن از همان مهر زمانی شروع شده است که به درخواست شما پاسخ می دهد؟
این یکی از اهدافی است که می توانید با این نوع داده های ویدئویی ساختاریافته به دست آورید.
دادههای ساختاری Clip و SeekToAction به کسبوکارها اجازه میدهد تا به صورت دستی Google را در مورد لحظات کلیدی ویدیوی شما مطلع کنند.
1. داده های ساخت یافته را برش دهید. با استفاده از دادههای ساختیافته کلیپ، میتوانید اطلاعات Google را درباره مهر زمانی ارائه دهید و هر بخش را برای مشخص کردن لحظات کلیدی ویدیوتان برچسب بزنید. این دادههای ویدیویی ساختاریافته به Google این امکان را میدهد تا کاربران را به نقطه خاصی از ویدیوی شما هدایت کند.
اگر از YouTube استفاده میکنید، میتوانید به سادگی مهر زمان و برچسب را در توضیحات ویدیو به صورت زیر وارد کنید:
در اینجا مثالی از نحوه نمایش ویدیوی شما در SERP ها آمده است اگر همه چیز را در جای مناسب داشته باشید:
منبع: گوگل
2. داده های ساختار یافته SeekToAction. این نوع داده ساختاریافته دوم به Google اجازه میدهد تا دقیقاً بفهمد ساختار URL شما چگونه کار میکند و مُهرهای زمانی در ساختار URL شما کجا قرار میگیرند.
به گفته گوگل، “داده های ساختار یافته SeekToAction لحظات کلیدی را با نشان دادن نحوه عملکرد ساختار URL شما فعال می کند تا گوگل بتواند به طور خودکار لحظات کلیدی را شناسایی کند و کاربران را به آن نقاط داخل ویدئو پیوند دهد.”
بنابراین چه تفاوتی با داده های ساختاری Clip دارد؟
گوگل را قادر می سازد به جای اینکه شما به صورت دستی این کار را انجام دهید، لحظات کلیدی را شناسایی کند.
فرض کنید پلتفرمی دارید که چندین کاربر می توانند چندین ویدیو را میزبانی کنند. در اینجا، دادههای ساختاری SeekToAction کار را برای شما آسانتر میکند و به شما اجازه میدهد به Google در مورد اینکه چگونه میتواند به طور خودکار به هر مهر زمانی در ویدیوهای میزبانی شده در سایت شما پیوند دهد، آموزش دهید.
این بدان معنی است که گوگل می تواند به طور خود به خود بقیه لحظات کلیدی را بر اساس ساختار URL شما شناسایی کند.
چگونه می توان از نشانه گذاری طرحواره گوگل برای ویدیو برای بهبود دید استفاده کرد
1. بدانید کجا باید داده های ساختاریافته را درج کنید
اکنون که دو نوع اصلی نشانه گذاری طرحواره برای ویدیو را مورد بحث قرار دادیم، شما قبلاً متوجه شده اید که کجا باید آنها را درج کنید.
با این حال، وقتی صحبت از نشانه گذاری طرحواره وب سایت می شود، موقعیت کمی متفاوت است.
JSON-LD قالب داده های ساختار یافته ای است که ما به کسب و کارها توصیه می کنیم تا طرحواره نشانه گذاری خود را توسعه دهند، آزمایش کنند و منتشر کنند تا بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تجربه کاربر را بهبود بخشند.
برخی از قالبهای دیگری که کسبوکارها میتوانند از آنها استفاده کنند، میکروداده و RDFa (چارچوب توصیف منابع در ویژگیها) هستند.
در حالی که گنجاندن دادههای ویدیوی ساختاریافته در ویدیوهای YouTube شما یک فرآیند ساده است، اما وقتی صحبت از طرح وبسایت میشود بسیار پیچیده است. بنابراین ایده خوبی است که به یک توسعه دهنده وب با تجربه با تخصص سئو اجازه دهید این قسمت از سایت شما را مدیریت کند.
یا می توانید با یک کار کنید آژانس سئو B2B برای مراقبت از تمام جنبه های SEO فنی برای شما (همراه با هر چیز دیگری که برای تقویت موقعیت سئوی خود در گوگل نیاز دارید).
2. داده های ساخت یافته خود را آزمایش کنید
ابزار تست نتایج غنی گوگل یک ابزار تست طرحواره است که به شما امکان می دهد داده های ساخت یافته خود را تأیید کنید.
این
ابزار بازرسی URL گوگل می تواند به شما کمک کند تا بفهمید گوگل چگونه صفحه وب و ویدئوهای شما را ارزیابی می کند. پس از اجرای داده های ساخت یافته خود، می توانید قبل از اینکه از موتورهای جستجوی مختلف بخواهید تا سایت شما را مجدداً جستجو کنند، از آن استفاده کنید.
در نهایت، این نیز ایده خوبی است که یک نقشه سایت ارسال کنید به Google تا اطمینان حاصل کند که آنها با هر گونه به روز رسانی آینده که ممکن است در این صفحات وب ایجاد کنید، مطلع شوند.
3. از دستورالعمل های گوگل پیروی کنید
به عنوان یک قانون کلی – همیشه به دستورالعمل های گوگل پایبند باشید. در حالی که ما دو جنبه اصلی نشانه گذاری طرحواره Google برای ویدیوها را مورد بحث قرار داده ایم، آنها تنها انواع داده های ساختاریافته برای ویدیوها نیستند.
ما همچنین BroadcastEvent را داریم که به شما امکان میدهد برای یک نشان LIVE واجد شرایط باشید، و ItemList با دسترسی محدود، که به شما امکان میدهد چرخ فلکها را در میان سایر دادههای ساختاریافته نمایش دهید.
بنابراین، مجموعه کاملی از دستورالعملها وجود دارد که باید هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی ویدیویی خود در نظر بگیرید.
✦ دستورالعمل های مدیر وب سایت
✦ بهترین شیوه های ویدئویی
✦ دستورالعمل های کلی داده های ساختار یافته
✦ دستورالعمل های نقشه سایت ویدیویی
✦ دستورالعمل های چرخ فلک (در صورت وجود)
✦ دستورالعملهای پخش زنده (در صورت وجود)
✦ بهترین روشها برای علامتگذاری مُهرهای زمانی در YouTube (در صورت وجود)
✦ دستورالعمل های کلیپ و SeekToAction (در صورت وجود)
افکار نهایی
گوگل هر روز که می گذرد به هدف کاربر و تجربه کاربر اولویت می دهد. اکنون، اگر به دنبال کار از طریق SEO برای ویدیوها هستید، فضای کاملاً متفاوتی برای مقابله با آن است.
شما باید تک تک نکات ظریف را در نظر بگیرید و از هر چیزی که به صورت ارگانیک در دسترس شماست نهایت استفاده را ببرید (حداقل تا زمانی که گوگل آنقدر هوشمند شود که در تصاویر و ویدیوها بخزد).
پیادهسازی دادههای ساختیافته برای ویدیوها به Google کمک میکند بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد، در نتیجه تجربه کاربر و نرخ تعامل را بهبود میبخشد. با نشانه گذاری طرح کلیپ و جستجو، می توانید موقعیت SEO ویدیوهای خود را در SERP های گوگل بهبود بخشید.