بینندگان بیشتر به افراد و شخصیتها اهمیت میدهند تا برندها در اقتصاد سازنده. در نتیجه، بسیاری از برندهای بزرگ برای یافتن جایگاه خود در پلتفرم هایی مانند TikTok یا Twitch با مشکل مواجه شده اند. با این حال، هنوز راهی وجود دارد که برندها باید از اقتصاد خلاق استفاده کنند تا مخاطبان خود را افزایش دهند و درآمد کسب کنند – بازاریابی تأثیرگذار.
در مورد آن فکر کنید – اگر حمام رتبه بندی حساب TikTok در اطراف شهر نیویورک می تواند ویروسی شود، در واقع هیچ محدودیتی برای آنچه در کسب و کار تولید محتوا ممکن است وجود ندارد.
نقش رسانه های اجتماعی در اقتصاد خالق
جدای از فرصتهای مالی (و فرار از خستگی)، رسانههای اجتماعی فضای دیجیتالی را برای تقریباً هر کسی فراهم میکند تا محتوای خود را پست کند، کار خود را تبلیغ کند و یک پایگاه هواداران وفادار ایجاد کند. در اقتصاد سازندگان، میتوانید بدون سرمایهگذاری بر روی تجهیزات گران قیمت یا حمایت استودیوهای بزرگ، خالق باشید.
چشم انداز رسانه ها در طول سال ها به لطف ظهور اینترنت و رسانه های اجتماعی به طور قابل توجهی تغییر کرده است. با پلتفرم هایی مانند YouTube و TikTok، هر کسی می تواند آنلاین شود، محتوا ایجاد کند و مخاطبان خاص خود را پیدا کند. در نتیجه، رسانهها بیش از هر زمان دیگری غیرمتمرکز شدهاند و میلیونها سازنده محتوا فضای جدیدی در صنعت سرگرمی ایجاد کردهاند – اقتصاد سازنده.
برنامه Creator Next TikTok شامل صندوق 200 میلیون دلاری سازنده، فرصتهای انعام و هدیه، و بازار سازندگان برای ارتباط سازندگان با برندها است. صندوق سازندگان برای بسیاری از سازندگان، از جمله آنهایی که فقط 10000 دنبال کننده دارند، قابل دسترسی است – تا زمانی که حداقل 100،000 بازدید از ویدیو در 30 روز داشته باشند.
تکان دادن
در واقع، TikTok شاهد افزایش قابل توجهی در کاربران در اوج همهگیری بود که مستقیماً به رونق اقتصاد تولید محتوا کمک کرد. طبق آمار Statista، TikTok پس از شیوع بیماری همه گیر در ایالات متحده در سال 2020، رشد 180 درصدی را در میان کاربران 15 تا 25 ساله تجربه کرد.
ظهور رسانه های اجتماعی به رشد اقتصاد خالق دامن زده است. طبق گزارش فوربس، حدود 50 میلیون سازنده محتوا در چندین پلتفرم از جمله YouTube، TikTok، Instagram و Twitch وجود دارد. این حدود 50 میلیون نفر است که در اقتصاد خلاق شرکت می کنند.
نقش رسانه های اجتماعی در اقتصاد خالق
برای سالها، سازندگان محتوا در یوتیوب از طریق تبلیغات ویدیویی درآمد کسب کردهاند. YouTube همچنین دارای YouTube Partner Programs است که به سازندگان امکان دسترسی به ویژگیهای انحصاری و فرصتهای مختلف کسب درآمد را میدهد. برای رقابت با TikTok، یوتیوب همچنین صندوق کوتاه YouTube را راهاندازی کرد و در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به سازندگان اختصاص داد.
اینستاگرام
منبع تصویر
اما اقتصاد خالق دقیقاً چیست و چرا بازاریابان باید به آن اهمیت دهند؟ در اینجا همه چیزهایی است که بازاریابان باید بدانند:
از زمان به دست آوردن میلیونها فالوور در برنامه، Afualo برای تبلیغ فیلمهایی مانند “شهر گمشده” با بازی ساندرا بولاک وچنینگ تاتوم مورد استفاده قرار گرفته است.
راه های زیادی برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد. تاکتیک های محبوب شامل تصاحب رسانه های اجتماعی است که در آن یک اینفلوئنسر حساب رسانه های اجتماعی یک برند را برای یک روز “تسلط” می کند. برخی از برندها مانند Genius میزبان پرسش و پاسخ زنده با تأثیرگذاران یا افراد مشهور در پلتفرم هایی مانند Instagram Live یا Twitter Spaces هستند. علاوه بر این، مشارکت های پولی، قرار دادن محصول، و حمایت های مالی روش های آزمایش شده و واقعی تلقی می شوند.
او همچنین در مجموعه وب کمدی-درام تاریک خود به نام «خرگوش» نوشت و بازی کرد که آن را برای تماشاگران به صورت رایگان در یوتیوب پست کرد. پرو این سریال را با پول خود و بدون کمک هیچ استودیو یا شرکت سازنده بزرگی جمع آوری کرد. هر قسمت بین 20000 تا 71000 بازدید دارد.
پلتفرمهای دارای بودجه و برنامههای سازنده محتوا
طبق نظرسنجی NeoReach و Influencer Marketing Hub، تنها 1.4 درصد از 2000 سازنده محتوای مورد بررسی سالانه بیش از 1.4 میلیون دلار درآمد دارند. فقط کمی بیش از 20٪ دستمزد قابل زندگی 50 هزار دلار یا بیشتر در سال دارند. برای مبارزه با این مشکل، سازندگان محتوا اغلب درآمد خود را با روشهای دیگری تکمیل میکنند، مانند:
- معاملات و مشارکت های برند
- محتوای حمایت شده
- اشتراک های پولی
- جلسات VIP
- میزبانی رویداد
- کالا
- رویدادهای زنده و مجازی
اقتصاد خالق یک اقتصاد آنلاین است که از میلیون ها سازنده محتوا مانند تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی، فیلمبرداران، وبلاگ نویسان و سایر خلاقان دیجیتال تشکیل شده است. اقتصاد سازندگان همچنین شامل نرمافزار و ابزارهایی است که برای کمک به رشد این سازندگان و کسب سود از محتوایشان طراحی شدهاند.
پلتفرمهای دارای بودجه و برنامههای سازنده محتوا
اینستاگرام برای همگام شدن با اقتصاد رو به رشد سازندگان، فرصتهای جدیدی را برای سازندگان ایجاد کرده است تا از پستهای خود در این اپلیکیشن درآمد کسب کنند. یکی از فرصتها، نشانهای لایو اینستاگرام است که به کاربران امکان میدهد در جریان پخش زنده نکات پولی را برای سازندگان مورد علاقه خود ارسال کنند. فرصت دیگر برنامه پاداش بازی Reels Instagram است که در آن سازندگان بر اساس عملکرد حلقه خود درآمد کسب می کنند.
برخی از تولیدکنندگان محتوا نیز ممکن است از حضور آنلاین خود به عنوان پلهای به سوی سرمایهگذاریهای پرسودتر استفاده کنند. به عنوان مثال، تابیتا براون یک شخصیت و بازیگر رسانه های اجتماعی است که در TikTok به دلیل ویدیوهای آرامش بخش خود از جمله های تاکیدی و دستور العمل ها مشهور شد.
اقتصاد خالق چیست؟
اقتصاد خالق این است که اینفلوئنسرها و خلاقان چگونه با ایجاد محتوای منحصر به فرد خود و جذب مخاطبان خاص خود درآمد کسب می کنند. با این حال، این همچنین یک راه عالی برای برندها برای ایجاد آگاهی و مرتبط ماندن در یک چشم انداز رسانه ای در حال تغییر است. اکنون که در مورد این اقتصاد رو به رشد می دانید، می توانید راه های جدید و نوآورانه ای برای گنجاندن آن در استراتژی بازاریابی خود بیابید.
پلتفرم استریم توییچ برنامه شریک توییچ خود را دارد که سازندگان می توانند از راه های مختلف درآمد کسب کنند. یک راه از طریق اشتراک کانال است. با اشتراکهای کانال، پخشکنندهها زمانی درآمد کسب میکنند که بینندگانشان از طریق گزینههای زیر مشترک شوند: ردیف 1، ردیف 2، ردیف 3 یا پرایم.
خرده فروش آنلاین مد شین نیز با Afualo برای تبلیغ مجموعه SheinX این شرکت همکاری کرده است.