چگونه می توانید ترافیک ربات ها را شناسایی و حذف کنید؟


تمام ترافیک غیر انسانی که به یک سایت دسترسی پیدا می کند، ترافیک ربات نامیده می شود. وب سایت شما در نهایت از تعداد خاصی از ربات ها بازدید می کند، خواه یک وب سایت خبری شناخته شده باشد یا یک شرکت در مقیاس کوچک که اخیراً راه اندازی شده است.

ترافیک ربات اغلب به صورت ذاتاً مخرب تفسیر می شود. با این حال، این همیشه درست نیست.

بدون شک، رفتار ربات خاصی خصمانه است و می تواند به داده ها آسیب برساند.

این خزنده های وب گاهی اوقات برای خراش داده ها، حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) یا پر کردن اعتبار مورد استفاده قرار می گیرند.

استراتژی های اثبات شده برای شناسایی و حذف ترافیک ربات

کارشناسان وب می توانند درخواست های دسترسی مستقیم به شبکه به وب سایت ها را بررسی کنند تا ترافیک بالقوه ربات ها را شناسایی کنند.

تشخیص ترافیک ربات همچنین می تواند توسط یک ابزار تجزیه و تحلیل وب داخلی کمک کند. با این حال، ابتدا اجازه دهید قبل از بررسی ناهنجاری‌ها، که ویژگی‌های متمایز فعالیت ربات‌ها هستند، به برخی اطلاعات مهم در مورد ربات‌ها نگاه کنیم.

تعریف «ترافیک ربات خوب» چیست؟

ربات های زیر قابل اعتماد هستند و پاسخ های مفیدی را برای برنامه ها و وب سایت ها ارائه می دهند.

ربات ها برای موتورهای جستجو

آشکارترین و محبوب ترین ربات های خوب، ربات های جستجوی وب هستند. این ربات ها به صورت آنلاین خزیده می شوند و به صاحبان سایت کمک می کنند تا وب سایت های خود را در نتایج جستجوی بینگ، گوگل و یاهو نمایش دهند. آنها ابزارهای مفیدی برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) هستند.

ربات های مانیتورینگ

ناشران می توانند با نظارت بر ربات ها مطمئن شوند که سایت آنها امن، قابل استفاده و بهترین عملکرد را دارد. آنها با پینگ دوره ای آن وب سایت را بررسی می کنند که آیا هنوز در دسترس است یا خیر. این ربات‌ها به‌طور باورنکردنی برای صاحبان سایت مفید هستند، زیرا در صورت خرابی یا خرابی وب‌سایت، فوراً ناشران را مطلع می‌کنند.

خزنده های سئو

خزنده های سئو شامل الگوریتم هایی هستند که یک وب سایت و همچنین رقبای آن را بازیابی و تجزیه و تحلیل می کنند تا اطلاعات و معیارهایی را در مورد کلیک های صفحه، بازدیدکنندگان و متن ارائه دهند.

پس از آن، مدیران وب می توانند از این بینش ها برای طراحی محتوای خود برای افزایش ارگانیک استفاده کنند عملکرد جستجو و جریان ارجاع

ربات های حق چاپ

برای اطمینان از اینکه هیچ‌کس بدون مجوز از مطالب دارای حق نسخه‌برداری استفاده نمی‌کند، ربات‌های حق نسخه‌برداری عکس‌های محافظت شده توسط قانون را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند.

چه چیزی به عنوان ترافیک بد ربات تعریف می شود؟

برخلاف ربات‌های مفیدی که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، فعالیت مضر ربات‌ها واقعاً می‌تواند بر سایت شما تأثیر بگذارد و در صورت عدم کنترل، آسیب قابل توجهی به بار آورد.

نتایج می‌تواند از ارسال هرزنامه یا گمراه‌کردن بازدیدکنندگان تا چیزهای مخرب‌تر مانند کلاهبرداری تبلیغاتی متغیر باشد.

شبکه های DDoS

از بدنام ترین و خطرناک ترین ربات ها می توان به ربات های DDoS اشاره کرد.

این برنامه ها بر روی دسکتاپ یا لپ تاپ اهداف ناخواسته نصب می شوند که یک سایت یا سرور خاص را از بین می برند.

اسکراپرهای وب

خراش دهنده های وب سایت ها را برای اطلاعات ارزشمند مانند آدرس های ایمیل یا جزئیات تماس می خراشند. در موارد نادر، آن‌ها می‌توانند متن و عکس‌ها را از سایت‌ها کپی کرده و بدون مجوز در وب‌سایت یا حساب رسانه‌های اجتماعی دیگر استفاده کنند.

روی Fraud Bots کلیک کنید

بسیاری از ربات های پیشرفته ترافیک ربات مضری را تولید می کنند که فقط به تبلیغ کنندگان پولی می رسد. این ربات ها به جای آنهایی که ترافیک وب سایت نامطلوب ایجاد می کنند، کلاهبرداری تبلیغاتی انجام می دهند. همانطور که از اصطلاح نشان می دهد، این ترافیک خودکار باعث بازدید از تبلیغات پولی می شود و هزینه زیادی برای آژانس های تبلیغاتی دارد.

ناشران دلایل زیادی برای استفاده از تکنیک‌های تشخیص ربات برای کمک به فیلتر کردن ترافیک غیرقانونی دارند که اغلب به عنوان ترافیک عادی استتار می‌شود.

اسکنرهای آسیب پذیری

تعداد زیادی ربات های مخرب هزاران سایت را برای نقاط ضعف اسکن می کنند و توسعه دهندگان خود را از آنها مطلع می کنند. این ربات‌های مضر برای انتقال داده‌ها به اشخاص ثالث ساخته شده‌اند که می‌توانند داده‌ها را بفروشند و بعداً از آن برای نفوذ به سایت‌های دیجیتال استفاده کنند، برخلاف ربات‌های قانونی که به مالک هشدار می‌دهند.

ربات های اسپم

ربات‌های هرزنامه عمدتاً برای گذاشتن نظرات در یک موضوع بحث صفحه وب که نویسنده ربات‌ها ایجاد کرده است ساخته می‌شوند.

در حالی که آزمایش تورینگ عمومی کاملاً خودکار برای جدا کردن رایانه‌ها و انسان‌ها یا بررسی‌های CAPTCHA برای بررسی فرآیندهای ثبت نام مبتنی بر نرم‌افزار در نظر گرفته شده است، ممکن است همیشه در جلوگیری از ایجاد حساب این ربات‌ها مؤثر نباشد.

چگونه ربات ها بر عملکرد وب سایت تأثیر می گذارند؟

سازمان‌هایی که نحوه شناسایی، مدیریت و اسکن ترافیک ربات‌ها را نمی‌دانند ممکن است آنها را خراب کنند.

اغلب اوقات، وب سایت هایی که کالاها و کالاهایی را با عرضه کم عرضه می کنند و به تبلیغات وابسته هستند، بسیار آسیب پذیر هستند.

برای مثال، ربات‌هایی که از وب‌سایت‌هایی با تبلیغات روی آن‌ها بازدید می‌کنند و در عناصر مختلف صفحه شرکت می‌کنند، ممکن است باعث کلیک‌های جعلی صفحه شوند.

به این تقلب کلیک می‌گویند، و اگرچه ممکن است در ابتدا درآمد تبلیغاتی را افزایش دهد، زمانی که پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال تقلب را شناسایی کنند، وب‌سایت و اپراتور معمولاً از سیستم خود حذف می‌شوند.

از سوی دیگر، ربات‌های احتکار سهام ممکن است اساساً وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک را با موجودی کم با پر کردن گاری‌ها با هزاران کالا تعطیل کنند و مشتریان واقعی را از خرید مسدود کنند.

حتی ممکن است زمانی که یک ربات از آن اطلاعات درخواست می کند، وب سایت شما کند شود. این بدان معناست که وب سایت برای همه کاربران به کندی بارگیری می شود، که ممکن است عواقب جدی برای یک تجارت اینترنتی داشته باشد.

در موارد شدید، فعالیت بیش از حد ربات ها می تواند وب سایت شما را به طور کامل خراب کند.

ربات‌های خزنده جستجوی وب به طور فزاینده‌ای هوشمند می‌شوند، زیرا ما به آینده‌ای از نظر فناوری پیشرفته‌تر می‌رویم.

طبق یک نظرسنجی، ربات ها بیش از 41 درصد از کل ترافیک اینترنت را در سال 2021 تشکیل می دادند و ربات های مضر بیش از 25 درصد از کل ترافیک را تشکیل می دادند.

ناشران یا طراحان وب می‌توانند فعالیت ربات‌ها را با مشاهده پرس‌وجوهای شبکه‌ای که در وب‌سایت‌هایشان ایجاد شده است، شناسایی کنند.

علاوه بر این، شناسایی ربات ها در ترافیک وب می تواند با استفاده از یک پلت فرم تحلیلی تعبیه شده مانند Google Analytics کمک کند.

چگونه گوگل آنالیتیکس می تواند ترافیک ربات ها را شناسایی و مسدود کند؟

چندین روش ساده برای مسدود کردن وب سایت شما وجود دارد ترافیک ربات گوگل آنالیتیکس. اینم اولین گزینه:

  • ابتدا برای پروفایل گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید.
  • به کنسول مدیریت Google Analytics بروید.
  • سپس گزینه View و سپس View Settings را انتخاب کنید.
  • برای دسترسی به گزینه Bot Filtering، به پایین اسکرول کنید.
  • اگر چک باکس علامت زده نشد، چک را بزنید.
  • سپس روی ذخیره کلیک کنید.

گزینه دوم این است که یک فیلتر بسازید تا هرگونه فعالیت غیرعادی را که پیدا کرده اید مسدود کند.

می‌توانید این کار را با ایجاد یک View جدید که در آن کادر چک Bot غیرفعال است و فیلترهایی که ترافیک مخرب را حذف می‌کنند، انجام دهید.

پس از بررسی عملکردی بودن معیار، آن را به نمای اصلی اضافه کنید.

ثالثاً، می‌توانید از فهرست حذف ارجاع استفاده کنید، که می‌توانید آن را در قسمت مدیریت زیر اطلاعات پیگیری در قسمت Property پیدا کنید.

با استفاده از این لیست می توانید سایت ها را از معیارهای Google Analytics حذف کنید. در نتیجه، می‌توانید با گنجاندن آنها در این چک لیست، هرگونه مکان یاب منبع (URL) مشکوک را از داده‌های بعدی خود حذف کنید.

چگونه فعالیت ربات ها را در وب سایت ها شناسایی کنیم؟

بازدیدهای بالای صفحه فوق العاده

ربات‌ها معمولاً زمانی مقصر هستند که یک سایت افزایش ناگهانی، پیش‌بینی نشده و بی‌سابقه‌ای در بازدید از صفحه داشته باشد.

نرخ پرش فوق العاده بالا

نسبت بازدیدکنندگانی که به سایت شما می‌رسند اما در زمانی که اینجا هستند هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهند به عنوان نرخ پرش شناخته می‌شود. افزایش غیرمنتظره در نرخ پرش می تواند نشان دهنده این باشد که ربات ها به یک صفحه خاص هدایت شده اند.

مدت زمان جلسات به طور غیرمنتظره طولانی یا کوتاه

مدت زمانی که بازدیدکنندگان در یک سایت می مانند به عنوان مدت زمان جلسه شناخته می شود. طبیعت انسان ایجاب می کند که این امر باید دائماً ثابت باشد. با این حال، افزایش غیرمنتظره در طول جلسه احتمالاً به دلیل گشت و گذار غیرمعمول یک ربات در وب سایت است. از سوی دیگر، اگر طول جلسه به طور غیرمعمول کوتاه باشد، ممکن است یک ربات با سرعت بیشتری نسبت به یک شخص در صفحات وب بخزد.

تبدیل ناخواسته

از رشد درصد تبدیل‌های جعلی می‌توان برای شناسایی تبدیل‌های ناخواسته استفاده کرد. این امر به صورت افزایش در ایجاد پروفایل هایی با حساب های ایمیل غیرمنطقی یا تکمیل فرم های وب با نام، شماره موبایل و آدرس جعلی ظاهر می شود.

افزایش بازدیدکنندگان از یک مکان شگفت‌انگیز

یکی دیگر از نشانه‌های رایج فعالیت ربات، افزایش شدید ترافیک وب از یک منطقه جغرافیایی خاص است، به‌ویژه جایی که مشکوک است که ساکنان بومی به زبان مورد استفاده برای ایجاد وب‌سایت صحبت کنند.

چگونه می توانید ترافیک ربات ها را در وب سایت ها متوقف کنید؟

هنگامی که یک کسب و کار یا سازمان بر هنر شناسایی ترافیک ربات ها مسلط شد، همچنین بسیار مهم است که تخصص و منابع مورد نیاز برای جلوگیری از آسیب دیدن ترافیک ربات به وب سایت خود را به دست آورد.

منابع زیر می توانند تهدیدات را کاهش دهند:

آربیتراژ حقوقی

پرداخت هزینه ترافیک آنلاین برای تضمین بازدهی بالا پرداخت به ازای کلیک (PPC) یا ابتکارات مبتنی بر هزینه در هر میلیون (CPM) آربیتراژ ترافیک نامیده می شود.

صاحبان وب سایت تنها با خرید ترافیک از ارائه دهندگان معتبر می توانند شانس ترافیک ربات های مخرب را به حداقل برسانند.

Robots.txt

این افزونه می تواند به جلوگیری از دسترسی ربات های مخرب به یک وب سایت کمک کند.

هشدار با جاوا اسکریپت

صاحبان سایت می توانند هشدارهای مربوط به جاوا اسکریپت را برای دریافت اعلان ها در هر زمان که یک ربات وارد وب سایت می شود اضافه کنند.

لیست DDoS

ناشران می‌توانند با جمع‌آوری فهرستی از آدرس‌های پروتکل اینترنتی (IP) قابل اعتراض و مسدود کردن چنین تلاش‌هایی برای بازدید از سایت خود، میزان تقلب DDoS را کاهش دهند.

تست هایی برای پاسخ های چالش نوع

استفاده از CAPTCHA در فرم ثبت نام یا دانلود یکی از ساده ترین و محبوب ترین راه ها برای شناسایی ترافیک ربات است. برای جلوگیری از ربات‌های اسپم و دانلودها بسیار مفید است.

فایل های گزارش

تجزیه و تحلیل گزارش‌های خطای سرور می‌تواند به مدیران وب که قبلاً دانش قوی در مورد معیارها و تجزیه و تحلیل داده‌ها دارند، در شناسایی و رفع خطاهای وب‌سایت مربوط به ربات کمک کند.

نتیجه

ترافیک ربات ها را نباید نادیده گرفت زیرا ممکن است برای هر کسب و کاری با حضور وب گران تمام شود.

اگرچه راه‌های متعددی برای محدود کردن ترافیک ربات‌های مخرب وجود دارد، اما نشان داده شده است که خرید یک راه‌حل اختصاصی کنترل ربات مؤثرترین است.





منبع