اگر یک سئوکار بی تجربه هستید، اشتباه کردن آسان است. و اگر اشتباه کنید، وب سایت شما به اندازه ای که می تواند موفق نخواهد بود. در مورد پنج اشتباه رایج سئوکاران بی تجربه و نحوه اجتناب از آنها تا رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو بالاتر بیاموزید.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک مسیر شغلی عالی است. در حال حاضر تقریبا وجود دارد 1.98 میلیارد وب سایت در جهان. برای کسب رتبه بالا در جایگاه های مربوطه خود، هر یک از آنها نیاز به خدمات یک متخصص SEO دارد. برای ایجاد شهرت خوب و دستیابی به موفقیت، باید مجموعهای از مهارتها را داشته باشید و از اشتباه کردن اجتناب کنید.
پنج مورد مهم در سئو: نکاتی برای مبتدیان
هنگامی که متوجه شدید که استراتژی های اساسی چگونه کار می کنند، می توانید شروع به پرداختن به موضوعات پیچیده تری مانند لینک سازی و بک لینک کنید. به عنوان یک مبتدی، اشتباهات زیادی را مرتکب خواهید شد که تجربه ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد. با این حال، برخی از اشتباهات وجود دارد که می توانید از آنها اجتناب کنید و در زمان زیادی صرفه جویی کنید:
1. عدم اطلاع از رقابت آنها
اگر می خواهید در سئو موفق باشید، باید رقیب خود را بشناسید. این نه تنها شامل قابلیت های فنی رقبای شما می شود، بلکه شامل استراتژی های بازاریابی و کلمات کلیدی آنها نیز می شود.
یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که وب سایت آنها را مطالعه کنید و ببینید چه محتوایی در آن محبوب است. این به شما ایده خوبی میدهد که تلاشهای خود را کجا متمرکز کنید و به شما کمک میکند جلوتر از منحنی باشید. یکی از بهترین راهها برای فهمیدن اینکه رقیب شما چه میکند، استفاده از گزارشهای موتور جستجو است.
این گزارشها به شما نشان میدهند که کلمات کلیدی شما در مقایسه با سایر وبسایتهای صنعت شما و عبارات جستجوی محبوب چقدر خوب عمل میکنند. همچنین میتوانید از ابزارهای پولی مانند Google Ads Keyword Planner یا Moz Pro استفاده کنید تا ببینید کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را به وبسایتهای رقبای شما وارد میکنند.
شما همچنین می توانید از ابزاری مانند SEMrush برای دریافت یک دید کلی از ترافیک رقیب خود و رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده کنید. با درک اینکه کجا قوی هستند و کجا ضعیف هستند، میتوانید تاکتیکهای موثر سئو را ایجاد کنید که دید وب سایت شما را در موتورهای جستجو افزایش میدهد.
2. درک نکردن نحوه عملکرد الگوریتم های موتورهای جستجو
سئو همه چیز در مورد بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو است، که به معنای درک نحوه عملکرد الگوریتم های موتور جستجو است. متأسفانه، بسیاری از سئوکاران بی تجربه نمی دانند که این الگوریتم ها چیست و چگونه کار می کنند، که منجر به نتایج فاجعه آمیزی می شود.
در اینجا شش اشتباه رایجی که سئوکاران بی تجربه در درک الگوریتم های موتورهای جستجو مرتکب می شوند، آورده شده است:
تمرکز بر PPC به جای بهینه سازی روی صفحه
تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) یک راه عالی برای کسب رتبه بالاتر وب سایت شما در موتورهای جستجو است، اما شما همچنین باید مطمئن شوید که بهینه سازی در صفحه شما به همان اندازه است. اگر وب سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه نشده باشد، کمپین های PPC شما بی اثر خواهند بود. حتی برخی از مطالعات نشان داده اند که کمپین های PPC می توانند در دراز مدت به رتبه سایت شما آسیب بزنند.
انتخاب سطح کلمه کلیدی اشتباه
هنگامی که کلمات کلیدی را برای وب سایت خود انتخاب می کنید، باید مطمئن شوید که سطح کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار داده اید. سطوح کلمات کلیدی از 1 (عمومی) تا 5 (بسیار خاص) متغیر است.
شما باید کلمات کلیدی را در سطحی هدف قرار دهید که با کسب و کار شما مرتبط باشد و توسط گوگل قابل هدف باشد. اگر کلمات کلیدی را در سطح پایینی انتخاب کنید، هدف گوگل قرار نخواهند گرفت و ترافیک احتمالی را از دست خواهید داد.
تمرکز فقط روی یک نوع ترافیک
شما نمی توانید تنها بر یک نوع ترافیک برای تقویت موفقیت وب سایت خود تکیه کنید. باید منابع مخاطب خود را با هم مخلوط کنید تا در دام بیات شدن نیفتید. این به معنای هدف قرار دادن ترافیک از پلتفرم های مختلف، از جمله صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP)، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و حتی کمپین های ایمیل است.
بهینه سازی بیش از حد صفحات و پست ها برای رتبه بندی
مهم است که اطمینان حاصل کنید که هر صفحه و پست را در وب سایت خود به درستی برای رتبه بندی بهینه می کنید، اما زیاده روی در آن می تواند منجر به جریمه های گوگل شود. اگر صفحات خود را با پر کردن کلمات کلیدی، عناوین بیش از حد، توضیحات یا سایر تکنیک های غیرطبیعی بارگذاری کنید، گوگل رتبه سایت شما را کاهش می دهد.
نادیده گرفتن قوانین بهینه سازی SERP
حتی اگر کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار دهید و وب سایت خود را به درستی بهینه سازی کنید، باز هم باید مطمئن شوید که محتوای شما با موتورهای جستجو مرتبط است. اگر برای الگوریتم های موتورهای جستجو بهینه نشده باشد، در صفحات نتایج آنها رتبه بالایی نخواهد داشت.
اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی را در مکان های مناسب (از جمله در عنوان و عنوان) قرار دهید، از ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن ایده های جدید برای موضوعات محتوا، هدف قرار دادن موتورهای جستجوی خاص و نوشتن محتوایی استفاده کنید که خواندن و هضم آن آسان باشد.
عدم بررسی و نظارت بر رتبه بندی وب سایت شما
اگر کلمات کلیدی ایده آل را هدف قرار می دهید و وب سایت خود را به درستی سازماندهی می کنید، باید مرتباً رتبه بندی وب سایت خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که هنوز رتبه بالایی دارید. از Google Analytics یا ابزار دیگری برای ردیابی روند ترافیک، جستجوی تغییرات در نرخ کلیک (CTR) و شناسایی مناطقی که سایت شما نیاز به بهبود دارد استفاده کنید.
در حالی که همه اینها اشتباهات رایج سئو هستند، هیچ رویکرد یکسانی برای بهینه سازی یک وب سایت برای رتبه بندی وجود ندارد. هر وب سایتی متفاوت است و برای دستیابی به بهترین نتایج به استراتژی متفاوتی نیاز دارد.
3. تمرکز بر کلمات کلیدی اشتباه
سئو همه چیز در مورد هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب برای وب سایت و محتوای شما است. با این حال، اگر تازه وارد بازی شده اید، می توانید به راحتی غرق شوید و روی کلمات کلیدی اشتباه تمرکز کنید. در اینجا پنج مورد از رایج ترین اشتباهاتی که سئوکاران بی تجربه هنگام هدف قرار دادن کلمات کلیدی مرتکب می شوند آورده شده است:
• تمرکز روی کلمات کلیدی بیش از حد در یک زمان. این یک اشتباه بزرگ است زیرا رتبه بندی چندین کلمه کلیدی به طور همزمان دشوار است. در عوض، سعی کنید روی یک یا دو کلمه کلیدی تمرکز کنید که کل تجارت شما را نشان می دهد و تمام تلاش خود را روی رتبه بندی آن کلمات متمرکز کنید.
• انتخاب کلمات کلیدی کم ترافیک. اگر وب سایت شما ترافیک دریافت نمی کند، نمی توانید برای کلمات کلیدی پربازدید که ممکن است اشتباه هدف گذاری کرده اید رتبه بندی کنید. در عوض، کلمات کلیدی را انتخاب کنید که پتانسیل بالایی دارند اما هنوز به شدت جستجو نشده اند.
• ساختار تحقیق کلمات کلیدی خود را به درستی انجام نداده اید. تحقیقات کلیدواژه باید به گونه ای سازماندهی شود که منطقی باشد و به راحتی قابل هضم باشد. سعی کنید از الگوریتمی مانند Google AdWords Keyword Planner یا Google Trends استفاده کنید تا به شما کمک کند تعیین کنید کدام کلمات کلیدی در حال حاضر عملکرد خوبی دارند و کدام یک ممکن است در آینده پتانسیل داشته باشند.
• هدف قرار دادن بسیاری از جستجوهای منطقه ای یا محلی. شما با این رویکرد به موفقیت محدودی دست خواهید یافت زیرا مردم عموماً عبارات خاصی را خارج از منطقه جغرافیایی خود جستجو نمی کنند. در عوض، جستجوهای ملی یا جهانی را که شامل کلمات کلیدی خاص شما هستند، هدف قرار دهید.
• تمرکز بر محتوای با کیفیت پایین تر. این اثر معکوس با آنچه شما در تلاش برای دستیابی به آن هستید خواهد داشت زیرا اگر وب سایت شما پر از محتوای بی کیفیت باشد، مردم به وب سایت شما اعتماد نخواهند کرد. در عوض، روی ایجاد محتوای با کیفیت و جذاب تمرکز کنید که خوانندگان بیشتری را جذب کند.
4. تمرکز بر نتایج کوتاه مدت به جای اهداف بلند مدت
سئو یک سرمایه گذاری بلندمدت است و شما باید مطمئن شوید که اهداف شما با اهداف صنعت سئو به طور کلی همسو هستند. در غیر این صورت، احتمالاً مرتکب اشتباهاتی خواهید شد که رشد شما را متوقف کرده و در نهایت به وب سایت شما آسیب می رساند.
یکی از رایج ترین اشتباهاتی که سئوکاران بی تجربه مرتکب می شوند، تمرکز بر نتایج کوتاه مدت به جای اهداف بلند مدت است. اغلب آنها را به دنبال تکنیک هایی سوق می دهد که برای عملکرد وب سایت آنها ناکارآمد و حتی مضر هستند. آنها همچنین تمایل به بی حوصلگی دارند، به این معنی که به جای تلاش برای رسیدن به یک هدف بلندمدت، بیشتر از حد کوتاه مدت لذت می برند.
همچنین، سئوکاران بی تجربه فراموش می کنند که زمینه فرهنگی که وب سایت آنها در آن فعالیت می کند را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، برخی از الگوریتم های گوگل، وب سایت ها را به دلیل استفاده از کلمات کلیدی نامناسب یا درگیر شدن در تاکتیک های غیرطبیعی لینک سازی جریمه می کنند.
اگر با این قوانین آشنا نیستید، ممکن است به جای کمک به هدفتان، به خودتان آسیب بزنید. همچنین، سئوکاران بیتجربه در تلاشهای خود بیش از حد مشتاق هستند، که میتواند آنها را به مسیرهای مضر مانند ارسال هرزنامه یا شیوههای غیراخلاقی لینکسازی سوق دهد.
5. طراحی نکردن کمپین های خود برای مخاطبان
سئو به معنای هدف قرار دادن افراد مناسب با پیام مناسب است و اگر این کار را انجام ندهید، احتمالاً اشتباهات زیادی را مرتکب خواهید شد. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که سئوکاران بی تجربه مرتکب می شوند این است که کمپین های خود را متناسب با مخاطبان خود تنظیم نمی کنند.
این بدان معنی است که آنها سعی می کنند طیف بسیار گسترده ای از افراد را هدف قرار دهند که منجر به کمپین های بی اثر می شود که به مخاطبان هدف آنها نمی رسد. در عوض، آنها باید بر روی کلیدواژه ها و عبارات خاصی که مرتبط با کسب و کارشان هستند تمرکز کنند و به طور خاص آن مخاطبان را هدف قرار دهند.
در حالی که اتلاف وقت و تلاش ممکن است منجر به صرف هزینه بیش از حد برای تبلیغات و سایر اشکال بازاریابی بدون در نظر گرفتن میزان موثر بودن آنها شود. آنها ممکن است بر این باور باشند که قرار گرفتن در معرض بیشتر منجر به سطح ترافیک بالاتر می شود، اما همیشه اینطور نیست. برخی از مطالعات نشان داده اند که تبلیغات با هزینه بالا می تواند به سطح ترافیک وب سایت آسیب برساند.
نتیجه
اینها برخی از رایج ترین اشتباهات مبتدیان سئو هستند. واضح است که وقتی صحبت از کار سئو می شود، باید احتیاط کرد. به هر حال، شهرت شما در اینجا در خطر است، و اگر می خواهید مردم به محتوا و رتبه سایت شما اعتماد کنند، باید از سطح پایینی برخوردار باشید. بنابراین، برای جلوگیری از تکرار این اشتباهات، مراقب تمام جزئیات باشید.