زمانی نه چندان دور وجود داشت که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) همه چیز در مورد پر کردن وب سایت شما با کلمات کلیدی مهم بود. این دیگر صدق نمی کند و تجربه کاربری (UX) اکنون نقش بزرگی در ایجاد استراتژی های سئو موفق دارد.
در اوایل دهه 2000، من برای یک نشریه آنلاین املاک و مستغلات محتوا می نوشتم. من در آن زمان هیچ چیز در مورد سئو نمی دانستم و تنها استراتژی آنها اضافه کردن ده ها کلمه کلیدی به انتهای یک پست وبلاگ و ایجاد رنگ فونت با پس زمینه بود. اگر در آن زمان در صنعت تولید محتوا بودید، این احتمالاً آشنا به نظر می رسد. سئو راه طولانی را طی کرده است، به همین دلیل ضروری است که UX خوب بخشی از استراتژی شما باشد.
به زبان ساده، SEO برای موتورهای جستجو است، UX برای کاربران شما است، و تعداد زیادی همپوشانی وجود دارد. پلت فرم آموزش آنلاین، Springboard، دارای یک نمودار عالی نشان می دهد که SEO و UX چگونه با هم کار می کنند.
چند زمینه که در آن SEO و UX همپوشانی دارند عبارتند از:
- ناوبری سایت
- ایجاد محتوا
- برندسازی ثابت
- سازگاری با موبایل
- زمان بارگذاری
ناوبری خوب کلید سئو است
اگر میخواهید کاربرانتان تجربهای عالی داشته باشند، باید به راحتی به وبسایت شما پیمایش کنید. ناوبری گیج کننده می تواند منجر به نرخ پرش بالا شود.
مطابق با گوگل“یک پرش به طور خاص به عنوان جلسه ای محاسبه می شود که تنها یک درخواست را به سرور Analytics راه اندازی می کند، مانند زمانی که کاربر یک صفحه را در سایت شما باز می کند و سپس بدون ایجاد هیچ درخواست دیگری در آن جلسه به سرور Analytics خارج می شود.”
اگر وب سایت تک صفحه ای دارید، نرخ پرش ممکن است بزرگترین نگرانی شما نباشد، اما اگر چندین صفحه و اطلاعات ارزشمندی برای کاربران خود دارید، به طراحی UX خوب نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که تمام محتوای خود را مشاهده می کنید.
آزمایش درخت
یکی از راههای سنجش سلامت ناوبری سایت، اجرای a مطالعه تست درخت. برای این تست، یک نمودار انشعاب از دستهها و زیرمجموعهها ایجاد میکنید و سپس وظایفی را ایجاد میکنید که از کاربران خود میخواهند چیزهای خاصی را پیدا کنند. اگر آنچه را که میخواهید پیدا کنند، معماری اطلاعات شما (IA) امن و سالم است. اگر مشکل دارند، مثل اینکه خیلی طول می کشد یا مجبورند بارها کلیک کنند، باید آن را تغییر دهید.
تست درختی به شما امکان می دهد مناطق سردرگمی را مشخص کنید و به شما بینشی در مورد نحوه سازماندهی محتوای خود می دهد.
مرتب سازی کارت
برخلاف آزمایش درختی، هیچ ساختار مشخصی برای a وجود ندارد مرتب سازی کارت ورزش. برای مرتبسازی کارت، کارتهای خود را بر اساس دستهها و زیرمجموعههای وبسایت خود ایجاد میکنید و سپس از شرکتکنندگان خود میخواهید که کارتها را به گونهای که برایشان منطقی است گروهبندی کنند. با انجام این کار، میبینید که کاربران چگونه محتوای وبسایت شما را دستهبندی میکنند (انواع کارت همیشه برای IA نیستند، بلکه میتوانند بخشی از نمودارهای وابستگی شما نیز باشند).
هم تست درختی و هم تمرینهای مرتبسازی کارت راههای عالی برای کاهش IA شما هستند و اطمینان میدهند که کاربران شما میتوانند به راحتی وبسایت شما را هدایت کنند، که منجر به کلیکهای بیشتر، زمان بیشتر در صفحات شما و سئوی بهتر میشود.
ایجاد محتوای سئو دوستانه
محتوای صفحات وب سایت شما این است که چگونه موتورهای جستجو تعیین می کنند که آیا وب سایت شما به کاربران بالقوه مرتبط است یا خیر. اما این فقط در مورد محتوا نیست – نحوه ارائه محتوای خود نیز مهم است.
لیست ها و نقاط گلوله
قابلیت هضم برای موتورهای جستجو و تجربه کاربر کلیدی است. کاربران باید این گزینه را داشته باشند که یک صفحه را مرور کنند یا به درون ماسههای نازک شیرجه بزنند.
به عنوان مثال، شانس خوبی وجود دارد که مردم این پست وبلاگ را باز کنند، نکات مهم بالا را در مورد نحوه همپوشانی UX و SEO ببینند و احساس کنند آنچه را که نیاز دارند پیدا کرده اند. سپس افرادی هستند که به این نقطه رسیدند زیرا می خواستند هر نکته را با جزئیات درک کنند.
از سرفصل های مناسب استفاده کنید
تابع عنوان به موتورهای جستجو می گوید که چه چیزی در صفحه وجود دارد. معمولاً یک عنوان 1 (H1) وجود دارد، سپس عنوانهای فرعی سرفصل 2 (H2) هستند و اگر محتوایی در زیر یک H2 وجود دارد، باید عنوان 3 (H3) باشد.
به عنوان مثال، “ایجاد محتوای مناسب SEO” در این پست وبلاگ یک H2 است و “استفاده از سرفصل های مناسب” H3 است.
توجه به این نکته مهم است که پررنگ بودن یا اندازه فونت، عناوین را تعیین نمی کند. بله، این موارد ممکن است با تنظیم عنوان تغییر کنند، اما شما باید در واقع متن را به عنوان یک “عنوان” در سیستم مدیریت محتوای خود تبدیل کنید تا موتورهای جستجو آنها را تشخیص دهند.
سرفصل ها برای گفتن محتوای صفحه شما به موتورهای جستجو بسیار مهم هستند و همچنین به کاربران کمک می کند تا به راحتی در صفحه حرکت کنند. به عنوان مثال، اگر قبلاً از آزمایش درخت و مرتبسازی کارت آگاه بودید، شاید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرفصلها به این بخش پرش کرده باشید.
برندینگ چگونه با سئو مرتبط است؟
به عنوان مدیر پروژه در یک استودیوی برندسازی، من دائماً بر اهمیت ثبات برند تأکید می کنم. روشی که کسب و کار خود را ارائه می دهید باید در همه جا ثابت باشد تا هویتی قابل اعتماد ایجاد کنید و اعتبار ایجاد کنید. اگر نام تجاری شما در سراسر وب سایت شما سازگار نیست، بازتابی از عملیات داخلی شما است و شاید عدم تمرکز را نشان دهد.
برندسازی فقط به ظاهر کسب و کار شما نیست، بلکه به نحوه صدای شما نیز بستگی دارد. لحن و صدای برند شما پایه و اساس ارتباط شما با کاربرانتان است، بنابراین می توانید ببینید که چرا این مورد برای وب سایت شما کاربرد دارد.
اگر زبانی که استفاده می کنید یا لحن پیام شما گیج کننده باشد، کاربران شما زمان زیادی را در وب سایت شما صرف نمی کنند. زمانی که این عناصر برند منسجم باشند و ارزشهای اصلی شما را نشان دهند، کاربران شما برای شنیدن آنچه شما برای گفتن دارید میمانند.
وقتی صحبت از برندسازی به میان میآید، UX در مراحل اولیه وارد عمل میشود و در طول مسیر برندسازی شما (که هرگز پایان نمییابد) تمرین میشود. یکی از موثرترین راهها برای اطمینان از اینکه برند شما تأثیر معناداری بر کاربران شما میگذارد، توسعه شخصیتهای کاربر است که با تحقیقات UX انجام میشود (مگر اینکه با یک شخصیت اولیه شروع کنید، اما این یک پست وبلاگ کاملاً دیگر است) .
بهترین سئو، طرح های سازگار با موبایل را در اولویت قرار می دهد
مطابق با StatCounter، نزدیک به 60 درصد از ترافیک جهانی وب روی موبایل است. به همین دلیل موتورهای جستجو سایت های سازگار با موبایل را در اولویت قرار می دهند.
یکی از بهترین راهها برای تعیین سازگاری وبسایتتان برای موبایل، اجرای تست قابلیت استفاده از موبایل است. با ابزار تست قابلیت استفاده از تلفن همراه UXtweak، می توانید یک برنامه یا وب سایت موجود را آزمایش کنید یا از یک نمونه اولیه استفاده کنید. این یک راه آسان برای مشاهده نحوه تعامل کاربران با صفحات تلفن همراه شما است. مشاهدات خود را انجام دهید، داده های خود را ترکیب کنید، تغییرات طراحی را اطلاع دهید و سپس به آزمایش ادامه دهید. وقتی با انجام تست قابلیت استفاده، سازگاری تلفن همراه خود را بهبود میبخشید، میتوانید موارد بیشتری ایجاد کنید طراحی سئو پسند که ترافیک و دید شما را افزایش می دهد.
برای سئوی بهتر زمان بارگذاری را بهبود بخشید
شما می توانید همه موارد فوق را در نظر بگیرید، اما اگر زمان بارگذاری کندی در وب سایت یا برنامه خود داشته باشید، کاربران را از دست خواهید داد و به طور بالقوه ضرر خواهید کرد. مطابق با پورتنت، “سایتی که در 1 ثانیه بارگیری می شود دارای نرخ تبدیل 3 برابر بیشتر از سایتی است که در 5 ثانیه بارگیری می شود.” مطمئن شوید که اندازه فایل تصاویر خود را بدون افت کیفیت، به عنوان مثال، با استفاده از یک کاهش دهید کمپرسور تصویر.
وقتی سایت شما سریعتر بارگیری میشود، افراد میتوانند صفحات بیشتری را مشاهده کنند، محتوای مورد نیاز خود را در لحظهای که تمایل به خرید دارند، تراکنشهای سریعتر و کاملتر را دریافت کنند.
باز هم، تست قابلیت استفاده برای اندازه گیری اینکه چگونه سرعت بارگذاری بر کاربران شما تأثیر می گذارد مفید است. هنگام تنظیم وظایف خود برای تست قابلیت استفاده، فعالیت هایی را که شامل پیمایش به صفحات مختلف می شود، بگنجانید. در طول آزمایشها، میتوانید دادههای کمی را جمعآوری کنید، مانند مدت زمانی که طول میکشد تا صفحه بارگذاری شود و همچنین اینکه آیا این زمان بارگذاری بر تجربه کاربر شما تأثیر داشته است یا خیر.
چگونه SEO و UX با هم کار می کنند
به عنوان یک طراح یا محقق UX، سئو ممکن است در ذهن شما نباشد، اما امیدواریم که چند نکته ذکر شده در بالا نشان دهد که چگونه آنها دست به دست هم می دهند.
UX خوب می تواند برابر با SEO خوب باشد، به همین دلیل است که برای تیم های چند رشته ای ضروری است که با هم همکاری کنند تا تصمیمات تجاری و طراحی را اطلاع دهند. اگر در طول آزمایش قابلیت استفاده متوجه شدید که زمان بارگذاری کند تأثیر منفی بر تجربه کاربر دارد، به توسعه دهندگان خود بگویید. اگر هضم اطلاعات در صفحات وب شما دشوار است، به سازندگان محتوای خود بگویید.
SEO و UX تنها در صورتی با هم کار می کنند که شما و تیمتان با هم کار کنید.