تنها هدف تحقیقات بازار، کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان، اتخاذ بهترین تصمیمات تجاری و بهبود شانس موفقیت شما در بازار رقابتی امروز است. برندها به اطلاعات نیاز دارند تا استراتژی های خود را بهتر بسازند و خود را در بازار قرار دهند. به همین دلیل، جمع آوری داده ها ضروری است.
روش های مختلفی برای انجام تحقیقات بازار وجود دارد. دو نوع اصلی از داده هایی که محققان جمع آوری می کنند، داده های اولیه و ثانویه هستند. در این مقاله نگاهی به روش های مختلف جمع آوری هر نوع داده می اندازیم.
اما قبل از اینکه به روشهای مختلف جمعآوری دادههای اولیه و ثانویه برای تحقیقات بازار بپردازیم، به طور خلاصه تفاوت بین روشهای جمعآوری دادههای کیفی و کمی را درک میکنیم.
روش های جمع آوری داده های کیفی
روش های جمع آوری داده های کیفی شامل جمع آوری داده ها در قالبی بدون ساختار است. این بدان معنی است که داده های جمع آوری شده را نمی توان با استفاده از روش های آماری تجزیه و تحلیل کرد. در عوض، از روش های جمع آوری داده های کیفی برای درک رفتارها، انگیزه ها و نظرات افراد استفاده می شود.
روش های جمع آوری داده های کمی
روش های جمع آوری داده های کمی شامل جمع آوری داده ها در قالب ساختار یافته است. داده های عددی جمع آوری شده است که با استفاده از روش های آماری قابل تجزیه و تحلیل است.
اطلاعات اولیه
تحقیقات اولیه معمولاً زمانی انجام می شود که شما باید تصمیمات مهمی در مورد محصول یا خدمات شرکت خود بگیرید. شما باید در مورد مخاطبان هدف خود بدانید، آنها چه فکر می کنند و چگونه رفتار می کنند. برای به دست آوردن این بینش، نمی توانید به اطلاعات دست دوم اعتماد کنید.
گوش دادن و دریافت بازخورد از مشتریان فعلی و بالقوه شما بی نظیر است. دانش دست اول همچنین دقیق تر است و به این معنی است که می توانید با مخاطبان هدف خود از راه نزدیک تری ارتباط برقرار کنید. بیرون رفتن و جمع آوری آن از طریق روش های تحقیق اولیه بسیار بهتر است.
نظرسنجی ها
یکی از محبوب ترین روش ها برای جمع آوری داده های اولیه از طریق نظرسنجی است. نظرسنجی را می توان به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین انجام داد. پرسشنامه پیمایشی یک روش جمع آوری داده های کمی است که در آن سوالات از تعداد زیادی از افراد پرسیده می شود. سپس پاسخ ها برای مشاهده الگوها یا روندها تجزیه و تحلیل می شوند.
شرکت های زیادی وجود دارند که در انجام نظرسنجی های آنلاین کمک می کنند. تعدادی از آنها مانند پولفیش نسبتاً شناخته شده هستند. با این حال، برخی بهتر است جایگزین های پولفیش ویژگی های بیشتری دارند و برای تحقیقات بازار مناسب تر هستند، به خصوص زمانی که شرکت ها نیاز به پرسیدن سؤالات باز دارند.
نظرسنجی ها نیز از طریق کانال های ایمیل توزیع می شود. معمولا فروشگاه های تجارت الکترونیک در حین انجام تحقیقات برای مشتریان بالقوه ایمیل ارسال می کنند. اگر نرخ باز شدن ایمیل بالا باشد و نام برند مشهور باشد، کارآمد است. در غیر این صورت، نرخ پاسخ ممکن است پایین باشد.
مصاحبه ها
یکی دیگر از روش های رایج برای جمع آوری داده های اولیه از طریق مصاحبه است. مصاحبه را می توان به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین انجام داد. مصاحبه عمیق یک روش جمعآوری دادههای کیفی است که در آن مصاحبهکننده با پاسخدهنده ملاقات میکند تا سؤالات مفصلی درباره یک موضوع بپرسد.
یک مصاحبه حضوری این مزیت را دارد که شما پاسخها را در زمان واقعی دریافت میکنید. شما همچنین می توانید پاسخ را از زبان بدن اندازه گیری کنید. اگر دیدگاه آنها را درک نمی کنید، می توانید به راحتی سؤالات متقابل بپرسید.
مشاهدات
مشاهدات می توانند ساختار یافته یا بدون ساختار باشند. مشاهدات ساختاریافته شامل مشاهده افراد در یک محیط کنترل شده، مانند آزمایشگاه است، در حالی که مشاهدات بدون ساختار زمانی انجام می شود که افراد در محیط طبیعی خود هستند.
روش مشاهده میدانی به برندها کمک می کند تا انتظارات مشتریان هدف خود را بشناسند و در مورد آنچه که نام تجاری ارائه می دهد بیشتر بدانند. با جمع آوری این داده ها، برندها می توانند به طور کامل نحوه استفاده از محصولات یا خدماتشان را درک کنند.
آزمایش
آزمایشها برای آزمایش یک فرضیه یا مشاهده علل و اثرات یک فرآیند خاص انجام میشوند. محقق کنترل دارد که از کدام روش جمع آوری داده ها استفاده کند و می تواند مناسب ترین روش را برای سؤال تحقیق خود انتخاب کند.
تجزیه و تحلیل محتوا و نحوه جمع آوری داده ها نیز توسط شخص انجام دهنده آزمایش تعیین می شود. محقق اقداماتی را انجام می دهد و بر اساس یافته ها نتیجه گیری می شود.
فرض کنید یک محقق می خواهد بررسی کند که مردم در یک موقعیت اجتماعی چگونه واکنش نشان می دهند. برای مثال، محقق ممکن است بخواهد بررسی کند که همکاران فروش یک شرکت در سوپرمارکت چگونه به مشتریان بالقوه محصولات شرکت خود نزدیک می شوند.
گروه های تمرکز
گروه های کانونی نوعی تحقیق کیفی هستند که شامل گرد هم آوردن گروهی از افراد برای بحث در مورد یک موضوع خاص است. بحث توسط یک مدیر گروه هدایت میشود که برای درک عمیقتر سؤال میپرسد و بررسی میکند. بحث را می توان برای تحلیل بیشتر ضبط و رونویسی کرد.
در مواردی که یک محصول جدید عرضه میشود، یا از یک بازار خاص استفاده میشود، گروههای متمرکز میتوانند به درک برداشتهای مردم و نحوه واکنش آنها به محصول جدید کمک کنند.
داده های ثانویه
نام دادههای ثانویه به این دلیل است که شخص دیگری قبلاً آن را جمعآوری کرده است. می توان آن را در گزارش های تحقیقات بازار، گزارش های سالانه شرکت، آمار دولتی و انتشارات انجمن صنعت یافت. جمعآوری دادههای ثانویه معمولاً نسبت به دادههای اولیه کمهزینهتر و زمانبر است. با این حال، ممکن است به اندازه داده های اولیه دقیق یا به روز نباشد.
رسانه های اجتماعی
در دنیای معاصر، پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام به عنوان منابع داده ثانویه غنی عمل می کنند. برندها می توانند داده های مربوط به مشتریان خود را از این پلتفرم ها جمع آوری کنند و از آن برای درک رفتار، ترجیحات و روندهای مشتری استفاده کنند.
جستجوی ترندها در اینترنت به عنوان گوش دادن اجتماعی نیز شناخته می شود و راهی عالی برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان شما است.
اینترنت
اینترنت انبوهی از اطلاعات است و می تواند منبع عالی برای داده های ثانویه باشد. بسیاری از منابع داده هایی را ارائه می دهند که می تواند در تحقیقات بازار بسیار مفید باشد. برخی از این منابع شامل پایگاه های اطلاعاتی آنلاین و وب سایت هایی مانند ویکی پدیا است.
گزارش های تحقیقات بازار
منبع
گزارشهای مالی شرکت و گزارشهای انجمن صنعت، انواع دیگری از دادههای ثانویه هستند که میتوانند در تحقیقات بازار مفید باشند. در مواقعی، گزارش های دولتی می توانند به عنوان داده های ثانویه عمل کنند که می تواند در انجام تحقیقات بازار بسیار مفید باشد.
مجلات دانشگاهی و مقالات خبری نیز انواع دیگری از داده های ثانویه هستند که می توانند هنگام انجام تحقیقات بازار بسیار مفید باشند. این روش جمع آوری داده های کیفی برای تجزیه و تحلیل اسناد می تواند بینشی در مورد رفتارها، انگیزه ها و نظرات افراد ارائه دهد.
ادارات سرشماری
ادارات سرشماری داده های مربوط به یک جمعیت را برای تجزیه و تحلیل آماری جمع آوری می کنند. این نوع دادههای ثانویه میتواند برای درک جمعیتشناسی یک بازار هدف مفید باشد. دادههای سرشماری میتواند بینشی در مورد اندازه، رشد و ویژگیهای یک جمعیت ارائه دهد.
اگر میخواهید قبل از غواصی عمیق در تحقیقات عمیق با یک مرور کلی شروع کنید، دادههای ثانویه مکانی عالی برای شروع است زیرا به شما در درک یک بازار خاص کمک میکند. مطالعه در اینترنت، مشاهده افراد در محیط طبیعی آنها یا مشاهده گزارش های منتشر شده، همه روش های نسبتاً ارزانی هستند و می توانند برای گفتگوهای کوتاه با اعضای تیم و ذینفعان مربوطه استفاده شوند.
جمع بندی روش های جمع آوری داده های اولیه و ثانویه در تحقیقات بازار
هنگامی که بدانید چگونه داده های اولیه و ثانویه را جمع آوری کنید، به خوبی در راه انجام تحقیقات بازار هدف موفق خواهید بود که به شما کمک می کند به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و آنها را تبدیل کنید.
تجزیه و تحلیل داده های اولیه برای درک بازار هدف شما ضروری است و داده های ثانویه می توانند در تکمیل تحقیقات شما بسیار مفید باشند. تجزیه و تحلیل داده های ثانویه معمولاً بسیار ارزان تر است زیرا داده هایی که قبلاً جمع آوری شده اند تجزیه و تحلیل می شوند.
با روشهای جمعآوری دادههای کیفی مانند بحثهای گروهی متمرکز و مصاحبههای عمیق، میتوانید دادههای غنی و دقیق در مورد بازار هدف خود جمعآوری کنید.
با روشهای جمعآوری دادههای کمی مانند نظرسنجی و آزمایش، میتوانید حجم زیادی از دادهها را جمعآوری کنید که با استفاده از روشهای آماری قابل تجزیه و تحلیل هستند.
مهم نیست که به دنبال چه نوع داده ای هستید، روشی وجود دارد که با نیازهای شما مطابقت دارد. با استفاده از ترکیبی از منابع داده اولیه و ثانویه، میتوانید دید جامعی از بازار هدف خود داشته باشید و درباره استراتژی بازاریابی خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.
انتخاب ما از سادهترین روش اولیه برای تحقیقات بازار، نظرسنجی است، در حالی که گزارشهای تحقیقات بازار هنگام جمعآوری دادههای ثانویه به منظور تصمیمگیریهای مهم تجاری برنده میشوند.