گوگل لیست مفیدی از سوالاتی را که می توانید برای تایید استراتژی خود از خود بپرسید به اشتراک گذاشته است:
- آیا مخاطبی برای کسب و کار یا سایت خود دارید یا مخاطبان مورد نظری دارید که اگر مستقیماً به شما مراجعه کنند، محتوا را مفید می دانند؟
- آیا محتوای شما به وضوح تخصص دست اول و عمق دانش را نشان می دهد (به عنوان مثال، تخصص ناشی از استفاده واقعی از یک محصول یا خدمات، یا بازدید از یک مکان)؟
- آیا سایت شما هدف یا تمرکز اصلی دارد؟
- آیا پس از خواندن محتوای شما، آیا کسی احساس می کند که به اندازه کافی در مورد یک موضوع یاد گرفته است تا به هدف خود کمک کند؟
- آیا کسی که محتوای شما را می خواند احساس می کند تجربه رضایت بخشی داشته است؟
- آیا راهنمایی ما را برای بهروزرسانیهای اصلی و بررسی محصول در نظر میگیرید؟
چگونه می توانید محتوای خود را برای این به روز رسانی بررسی و بهبود دهید؟
احتمالاً بر کسی پوشیده نیست که نتایج جستجو برای بسیاری از موضوعات در گوگل بهترین نتایج را به شما ارائه نمی دهد. بسیاری از موضوعات توسط خریداران تبلیغاتی پردرآمد و شرکتهایی با بودجههای کلان برای نوشتن محتوای سئوی بیش از حد بهینهسازی شده به قیمت خوانایی و تجربه کاربر مورد توجه قرار میگیرند. نتیجه یک سرخوردگی برای جستجوگر است. گوگل از این موضوع آگاه است و در تلاش است تا با بهروزرسانی محتوای مفید جدید، نتایج جستجو را متنوع کند.
چه خبره؟
شرکتهای سئو و آژانسهای بازاریابی سالها محتوای سئوی بیش از حد بهینهسازی شده را منتشر کردهاند، نتایج جستجو را با موارد متوسط تا بد اسپم میکنند، موارد مشابه را بارها و بارها توصیف میکنند تا موتور جستجو را خشنود کند – نه جستجوگران.
گوگل همچنین برای درک زبان و استفاده از هوش مصنوعی سرمایه گذاری زیادی کرده است. با مدلهای زبانی MUM و BERT، Google ابزارهای عالی برای کشف و درک محتوایی دارد که در غیر این صورت در کنار جاده باقی میماند. بهتر است بین محتوای نوشته شده برای دستکاری نتایج جستجو و محتوای با کیفیت بالا و منحصر به فرد که برای جلب رضایت جستجوگران نوشته شده است تمایز قائل شود.
اکنون، زمان آن رسیده است که Google بینش خود را ترکیب کند و با بهروزرسانی محتوای مفید، افزودنی جدیدی به الگوریتمهای خود راهاندازی کند. همراه با بهروزرسانیهای اخیر بررسی محصول، هدف این است که محتوای متخصص را در خط مقدم قرار دهد. این بهروزرسانی این پتانسیل را دارد که واقعاً همه چیز را متزلزل کند.
به روز رسانی محتوای مفید چیست؟
که بستگی دارد! اگر محتوای با کیفیت پایین را نیز برای کسب رتبه های بالا تولید کرده باشید، ممکن است دچار مشکل شوید. توصیه ما همیشه این بوده است که محتوایی با کیفیت بالا و منحصر به فرد بنویسید که برای جستجوگران تفاوت ایجاد کند نه موتورهای جستجو. با این حال، اگر آنچه را که دیگران نوشته اند، بنویسید، به اندازه کافی خوب نخواهد بود.
اگر مدتی است که صنعت ما را دنبال کرده اید، متوجه شده اید که در چند سال گذشته مقالات زیادی در مورد مرگ جستجوی گوگل ظاهر شده اند. اگر نخوانده اید، راز باز جستجوی گوگل را در آتلانتیک بخوانید، یا پست جستجوی گوگل در حال مرگ است، که اوایل امسال در فضای مجازی منتشر شد. شما به سرعت متوجه خواهید شد که نتایج جستجوی برخی موضوعات غیرقابل استفاده و غیر مفید هستند. این نگاه خوبی برای گوگل نیست.
این بهروزرسانی سیگنال جدیدی را در سراسر سایت معرفی میکند که ما آن را در میان بسیاری از سیگنالهای دیگر برای رتبهبندی صفحات وب در نظر میگیریم. گوگل میگوید: «سیستمهای ما بهطور خودکار محتوایی را شناسایی میکنند که به نظر میرسد ارزش کمی دارد، ارزش افزوده کمی دارد یا بهطور خاص برای کسانی که جستجو میکنند مفید نیست.»
برای بهبود محتوای خود یا تصمیم گیری متعادل در مورد حذف موارد چه کاری می توانید انجام دهید؟ گوگل فهرست مفیدی از سوالاتی را به اشتراک گذاشت که باید هنگام مشاهده محتوای خود از خود بپرسید. پاسخ مثبت به هر یک از این سوالات باید یک پرچم قرمز باشد. میتوانید آن را در پست Google در بهروزرسانی محتوای مفید پیدا کنید، اما ما آن را در زیر برای آیندگان به اشتراک خواهیم گذاشت:
- آیا محتوا در درجه اول برای جذب افراد از موتورهای جستجو است نه ساخته شده برای انسان؟
- آیا محتوای زیادی در مورد موضوعات مختلف تولید می کنید به این امید که برخی از آنها در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشند؟
- آیا از اتوماسیون گسترده برای تولید محتوا در بسیاری از موضوعات استفاده می کنید؟
- آیا شما عمدتاً آنچه را که دیگران میگویند بدون افزودن ارزش زیادی خلاصه میکنید؟
- آیا صرفاً به این دلیل که به نظر می رسد در مورد چیزها روندی دارند می نویسید و نه به این دلیل که در غیر این صورت برای مخاطبان فعلی خود در مورد آنها می نویسید؟
- آیا محتوای شما به خوانندگان این احساس را القا می کند که برای دریافت اطلاعات بهتر از منابع دیگر نیاز به جستجوی مجدد دارند؟
- آیا برای تعداد کلمات خاصی می نویسید زیرا شنیده اید یا خوانده اید که Google تعداد کلمات ترجیحی دارد؟ (نه، ما نداریم).
- آیا تصمیم گرفتید بدون تخصص واقعی وارد برخی از حوزههای موضوعی خاص شوید، اما در عوض عمدتاً به این دلیل که فکر میکردید ترافیک جستجو دریافت میکنید؟
- آیا محتوای شما به سؤالی پاسخ میدهد که در واقع هیچ پاسخی ندارد، مثلاً زمانی که یک محصول، فیلم یا برنامه تلویزیونی تاریخ انتشار آن تأیید نشده باشد؟
بهروزرسانی محتوای مفید به زودی منتشر میشود
هدف گوگل پاداش دادن به محتوایی است که به خوانندگان تجربه رضایتبخشی میدهد و محتوایی را که فقط برای جلب رضایت موتورهای جستجو نوشته شده است، کاهش میدهد. برای این منظور، گوگل نه تنها به کیفیت یک محتوای خاص در سایت شما برای تعیین ارزش آن، بلکه به آنچه در بقیه سایت خود انجام می دهید نیز نگاه می کند.
البته بهینه سازی محتوای شما چیز بدی نیست. ما سال ها به شما می گوییم که محتوای خود را بهبود ببخشید. اما بین بهینه سازی و بیش از حد بهینه سازی شده تفاوت وجود دارد. افرادی وجود دارند که مقادیر زیادی پول خرج می کنند تا محتوای متوسطی را در مقیاس تولید کنند و فقط سعی کنند سیستم را بازی کنند. اکنون، با ظهور ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی، انجام این کار حتی ساده تر می شود.
سرمایه گذاری در آینده
ادوین یک متخصص محتوای استراتژیک است. او قبل از پیوستن به Yoast، سالها مهارت خود را در مجله طراحی وب پیشرو هلند گذراند.