Google Lighthouse چیست و چگونه از آن استفاده کنیم


فانوس دریایی گوگل یک API منبع باز است که برای کمک به توسعه دهندگان وب برای بررسی عملکرد و کیفیت وب سایت خود بر اساس معیارهای خاص طراحی شده است. یکی از معیارها بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است که لایت هاوس را به ابزاری فوق العاده مفید برای کمک به شما در بهبود رتبه بندی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) وب سایت خود تبدیل می کند.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد Google Lighthouse بدانید، از جمله معیارهایی که حسابرسی خود را بر اساس آن اجرا می کند، پوشش می دهیم. همچنین به شما نشان می‌دهیم که چگونه از نتایج ممیزی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای رتبه‌بندی بالاتر SERP، افزایش نرخ کلیک، بهبود تجربه کاربر و سایر مزایا استفاده کنید.

Google Lighthouse چیست؟

Google Lighthouse اغلب با نرم افزار دیگری به نام PageSpeed ​​Insights مقایسه می شود. اما ذکر این نکته ضروری است که بین این دو برنامه تفاوت هایی وجود دارد.

PageSpeed ​​Insights در مقابل Lighthouse

Lighthouse و PageSpeed ​​Insights چند ویژگی مشترک دارند. به عنوان مثال، هر دو توسط گوگل توسعه داده شده اند، و هر دو ظرفیت ارزیابی عملکرد یک صفحه وب معین را دارند. علاوه بر این، PageSpeed ​​از موتور تحلیل Lighthouse بهره می‌برد، که نشانه واضحی از این است که این ابزارها قرار است مکمل یکدیگر باشند.

اما در حالی که PageSpeed ​​تمرکز بیشتری روی آن دارد معیارهای عملکرد (به عنوان مثال، زمان بارگذاری یک صفحه وب، پاسخگویی و صاف بودن بصری)، Lighthouse یک گام فراتر می رود و عناصر دیگری مانند SEO و دسترسی را ارزیابی می کند.

بنابراین، برای ارزیابی دقیق‌تر نه تنها عملکرد وب‌سایت، بلکه دسترسی کاربر، بهترین شیوه‌ها، SEO و غیره، تست Lighthouse گزینه بهتری نسبت به PageSpeed ​​Insights است.

ابزار برای اجرای فانوس دریایی

Chrome DevTools

نحوه اجرای Google Lighthouse با ابزارهای توسعه دهنده کروم

مرحله 1: صفحه وب را که می خواهید آزمایش کنید باز کنید.

گام 2: Chrome DevTools را باز کنید و روی برگه با عنوان “Lighthouse” کلیک کنید.

مرحله 3: روی “Analyze Page Load” کلیک کنید و همه دسته های حسابرسی را فعال کنید.

مرحله 4: روی «اجرای حسابرسی» کلیک کنید و در عرض 30 تا 60 ثانیه، گزارش Lighthouse شما ظاهر می شود.

نحوه اجرای Google Lighthouse با Chrome DevTools

نحوه استفاده از Google Lighthouse با web.dev

مرحله 1: رفتن به pagespeed.web.dev

گام 2: آدرس وب سایتی را که می خواهید بررسی کنید وارد کنید.

مرحله 3: روی “Analyze” کلیک کنید.

نحوه استفاده از Google Lighthouse با web.dev

برنامه افزودنی کروم

نحوه استفاده از Google Lighthouse با افزونه کروم

مرحله 1: را نصب کنید افزونه Google Lighthouse Chrome در مرورگر گوگل کروم خود

گام 2: به وب سایتی که می خواهید آزمایش کنید بروید.

مرحله 3: روی نماد فانوس دریایی در سمت راست نوار آدرس کروم کلیک کنید یا از طریق منوی افزونه به Lighthouse دسترسی پیدا کنید.

مرحله 4: روی «ایجاد گزارش» کلیک کنید.

نحوه استفاده از Google Lighthouse با افزونه کروم

ماژول گره

نحوه استفاده از Google Lighthouse با Node

مرحله 1: Google Chrome را روی دسکتاپ خود دانلود کنید.

گام 2: جدیدترین نسخه Node را نصب کنید (مطمئن شوید که نسخه پشتیبانی طولانی مدت است).

مرحله 3: Lighthouse را به عنوان یک ماژول جهانی با تایپ کردن “npm install -g lighthouse” نصب کنید.

مرحله 4: یک ممیزی را با دستور “lighthouse ” اجرا کنید

حسابرسی فانوس دریایی گوگل چگونه کار می کند

ممیزی Google Lighthouse یک وب سایت را بر اساس پنج دسته گزارش مجزا ارزیابی می کند.

دسته های گزارش:

کارایی
دسترسی
سئو
بهترین شیوه ها
برنامه وب پیشرو (PWA)

هر دسته امتیاز 0-100 را دریافت می کند که 0 نشان دهنده شکست و 100 نشان دهنده کمال است.

معیارهای عملکرد فانوس گوگل چگونه محاسبه می شود؟

جدیدترین نسخه Google Lighthouse (نسخه های 8 و 9) امتیاز کلی برای عملکرد یک صفحه وب را بر اساس محاسبه می کند. هفت معیار مختلف. هر معیار درصد مشخصی از امتیاز را تشکیل می دهد.

در زیر فهرستی از هفت معیار عملکرد و حداکثر امتیازی که هر کدام می‌توانند دریافت کنند، برای مجموع حداکثر امتیاز 100% آورده شده است.

بزرگترین رنگ محتوایی (LCP): 25٪
کل زمان مسدود کردن (TBT): 30٪
اولین رنگ محتوایی (FCP): 10%
شاخص سرعت (SI): 10%
زمان تعامل (TTI): 10٪
تغییر چیدمان تجمعی (CLS): 15%

چرا امتیاز هر بار تغییر می کند؟

ممکن است متوجه شوید که هر بار که گزارش Lighthouse را اجرا می کنید، امتیاز عملکرد برای یک صفحه وب مشخص متفاوت است – حتی اگر چندین گزارش را پشت سر هم اجرا کنید.

این موضوع جای نگرانی نیست، زیرا معمولاً به دلیل عواملی است که خارج از کنترل شما هستند. به عنوان مثال، ممکن است سرعت اتصال اینترنت شما به همان سرعتی که در طول آزمایش گذشته بود نباشد، یا ممکن است صفحه وب تبلیغ دیگری را اجرا کند.

کارایی

ممکن است تعجب کنید که آن هفت معیار عملکردی که قبلاً ذکر کردیم واقعاً چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کنند. در زیر مروری بر هر یک آورده شده است.

عملکرد بینش صفحات سرعت گوگل

FCP مدت زمانی را که طول می کشد تا اولین بلوک متن یا تصویر در یک صفحه وب به طور کامل روی صفحه نمایش داده شود را اندازه گیری می کند.

شاخص سرعت (SI)

SI ارزیابی می کند که به طور متوسط ​​چند بخش قابل مشاهده از صفحه وب در یک دوره زمانی معین بارگذاری می شود (یعنی چند قسمت قابل مشاهده در هر ثانیه بارگذاری می شود).

امتیازدهی SI

هدف هر وب سایت داشتن امتیاز SI 4.3 ثانیه یا کمتر است. امتیاز SI بالاتر از 4.3 ثانیه نشان می دهد که بارگذاری کامل آن صفحه وب بسیار طولانی است. از دیدگاه یک کاربر، به این معنی است که آنها به احتمال زیاد بی تاب می شوند و از وب سایت شما دور می شوند تا وب سایتی را پیدا کنند که سریعتر باشد.

زمان تعامل (TTI)

TTI بازه زمانی بین شروع بارگذاری صفحه وب و تعاملی شدن صفحه وب را محاسبه می کند – به عنوان مثال، می تواند دستورات یا درخواست ها را از کاربر دریافت کند.

تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

CLS اندازه گیری جامعی از میزان تغییر چینش صفحه وب در زمان بارگذاری ارائه می دهد.

دسترسی

یکی دیگر از جنبه های وب سایت شما که لایت هاوس امتیاز می دهد این است دسترسی.

دسترسی به فانوس دریایی

به گفته گوگل، هر سایتی باید تا حد امکان در دسترس همه نوع کاربران، از جمله افرادی که دارای آسیب های فیزیکی هستند، باشد. اینها افرادی هستند که نمی توانند سایت شما را تا آنجا که می توانید ببینید یا پیمایش کنند. اما، با تدابیر مناسب دسترسی، آنها نیز می‌توانند تا حد امکان از آن استفاده کنند.

«در دسترس بودن» به چه معناست؟ راه های زیادی برای اعمال این عنصر در وب سایت شما وجود دارد، اما برخی از مهم ترین آنها شامل موارد زیر است:

سایت شما هم از طریق صفحه کلید به جای ماوس قابل دسترسی و ناوبری است.
سایت شما با HTML semantics کدگذاری شده است، به طوری که افراد کم بینا می توانند از آن استفاده کنند.
سایت شما دارای متنی با کنتراست بالا است تا به همه انواع خوانندگان اجازه دهد آن را ببینند و بخوانند بدون اینکه دید خود را تحت فشار قرار دهند.

سئو

یکی از مهم ترین گزارش هایی که لایت هاوس در سایت شما اجرا می کند برای سئو یا بهینه سازی موتور جستجو است.

سئوی فانوس دریایی

بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو مانند گوگل این است که چگونه سایت خود را قادر می‌سازید در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشد. هر چه رتبه بالاتر باشد، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است.

چندین عنصر وجود دارد که گوگل هنگام ارزیابی سئوی وب سایت در نظر می گیرد، از جمله:

کلید واژه ها
بک لینک ها
محتوای مفیدی که تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن را نشان می دهد (EAT)
سرعت سایت

بهترین شیوه ها

بهترین شیوه ها یک اصطلاح چتر برای تکنیک هایی است که می توانید از آنها برای بهبود عملکرد روان و شهودی وب سایت خود استفاده کنید. طیف گسترده ای از بهینه سازی ها مانند موارد زیر را پوشش می دهد:

رفع خطاهای ثبت شده مرورگر
نمایش تصاویر با نسبت تصویر صحیح
سرعت اجرای وب سایت شما
بهبود امنیت سایت شما
درخواست مجوزهای موقعیت جغرافیایی و اطلاع رسانی از کاربر برای ایجاد یک تجربه جذاب تر و مفیدتر

بهترین شیوه ها

برنامه وب پیشرو (PWA)

آ برنامه وب پیشرو (PWA) نرم افزاری است که یک برنامه کاربردی را در قالب یک صفحه وب ارائه می دهد. روی هر مرورگر مطابق با استانداردها، از جمله Chrome، کار می کند.

برنامه ارائه شده توسط PWA می تواند توسط یک بازدید کننده از سایت پر شود تا داده های مهم مانند اطلاعات تماس را به صاحب سایت ارائه دهد.

Lighthouse PWA ها را در وب سایت ها بررسی می کند تا سرعت، قابلیت مشاهده، قابلیت اطمینان و موارد دیگر را ارزیابی کند.

در اینجا یک جامع است چک لیست چیزی که یک PWA خوب را می سازد.

چگونه Core Web Vitals (CWV) در گزارش Google Lighthouse قرار می‌گیرد

Core Web Vitals (CWV) معیارهایی هستند که برای همه وب سایت ها اعمال می شوند و بنابراین باید همیشه اندازه گیری شوند، صرف نظر از اینکه سایت برای چه کاری طراحی شده است یا مخاطبان هدف چه کسانی هستند.

سه معیار اصلی اصلی وب را تشکیل می دهند: رنگ محتوای بزرگ (LCP)، زمان مسدود کردن کل (TBT) و تغییر چیدمان تجمعی (CLS).

ما آن معیارها را در بخش مربوط به عملکرد مورد بحث قرار دادیم. در اینجا یک مرور مختصر از معنای هر اصطلاح ارائه شده است.

LCP: اندازه گیری نقطه ای که در آن بزرگترین بلوک متن، تصویر یا ویدیو در یک صفحه وب به طور کامل برای کاربر قابل مشاهده است.
TBT: اندازه گیری زمانی که طول می کشد تا یک صفحه وب به طور کامل پس از بارگیری LCP قابل مشاهده شود.
CLS: اندازه‌گیری می‌کند که چیدمان یک صفحه وب با بارگیری عناصر روی آن چقدر تغییر می‌کند.

CWV حدود 65 درصد از امتیاز ممیزی عملکرد Lighthouse را تشکیل می دهد.

تست عملکرد با Google Lighthouse

Lighthouse یک ابزار بسیار موثر برای تست عملکرد است. این یک گزارش قوی و جامع ایجاد می کند که می تواند به شما در شناسایی نقاط ضعفی که سرعت وب سایت شما را کند می کند یا به رتبه پایین SERP آن کمک می کند، کمک کند.

چگونه از Google Lighthouse برای بهبود عملکرد وب سایت استفاده کنیم

بهینه سازی سرعت وب سایت و زمان بارگذاری

اگر نیاز به بهینه‌سازی سرعت و زمان بارگذاری وب‌سایت خود دارید، ممیزی‌های عملکرد و بهترین شیوه‌های Lighthouse به شما نشان می‌دهد که کجا می‌توانید بهبودهایی ایجاد کنید.

بهبود دسترسی به وب سایت و تجربه کاربری

برای بهبود دسترسی و تجربه کاربر در سایت شما، ممیزی های عملکرد، دسترسی، بهترین روش ها و PWA بهترین کار را دارند.

تضمین امنیت وب سایت و حفظ حریم خصوصی داده ها

Lighthouse با اجرای ممیزی بهترین روش ها به شما کمک می کند امنیت وب سایت و حریم خصوصی داده های کاربران خود را تضمین کنید.

اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده برای بهینه سازی وب سایت

دیتا دوست صاحبان و مدیران وب سایت است. این به شما نشان می دهد که در کجا باید تغییراتی ایجاد کنید تا وب سایت خود را نزدیک به کمال بهینه کنید. Running Lighthouse یک راه هوشمند و آسان برای به دست آوردن داده ها در مورد انواع معیارها، به خصوص عملکرد، که ممکن است نقاط ضعف در آن پنهان شده باشد، است.

ویژگی های پیشرفته Google Lighthouse

ممیزی های سفارشی و اسکریپت

از آنجایی که Lighthouse منبع باز است، شما می توانید ممیزی های سفارشی و اسکریپت های متناسب با نیازهای منحصر به فرد خود را تنظیم کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک ممیزی را برای اندازه‌گیری اینکه آیا صفحه‌ای در وب‌سایت شما وجود دارد یا نه، برنامه‌ریزی کنید در نقشه سایت گنجانده شده است. این مهم است، زیرا گوگل در درجه اول نقشه سایت را زمانی که یک صفحه وب را در SERP رتبه بندی می کند، می خواند.

ادغام Google Lighthouse با سایر ابزارهای عملکرد

اگر ابزار عملکردی دارید که قبلاً برای سایت خود استفاده می‌کنید، می‌توانید Google Lighthouse را با آن ادغام کنید تا ممیزی‌های خود را حتی بیشتر افزایش دهید.

استفاده از Google Lighthouse برای بهینه سازی موبایل

حتی می‌توانید از Google Lighthouse برای بررسی وب‌سایت خود برای بهینه‌سازی موبایل استفاده کنید.

نتیجه

اگر وب سایت شما دارای رتبه پایین SERP است و در نتیجه ترافیک ارگانیک معنی داری دریافت نمی کند، یک ممیزی با طیف کامل می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید چه چیزی باعث می شود سایت شما از موفقیت باز بماند.

Google Lighthouse بهترین ابزار حسابرسی وب سایت است. این دقیقاً به شما نشان می دهد که مشکلات سایت شما در چندین معیار مختلف – از جمله SEO – کجاست که از رتبه بندی آن توسط الگوریتم های گوگل جلوگیری می کند.

هنگامی که بدانید مناطق مشکل کجا هستند، می توانید بهینه سازی هایی را شروع کنید که رتبه SERP شما را بهبود می بخشد و در نتیجه ترافیک ارگانیک را افزایش می دهد.





منبع