UTM ها در Google Analytics و GA4

توجه داشته باشید: مقادیر پارامتر به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، بنابراین utm_source=facebook متفاوت است از utm_source=فیس بوک.

نحوه یافتن داده های ردیابی شده در گوگل آنالیتیکس

همچنین می توانید به صورت دستی URL های خود را با کدهای UTM بسازید.

مثل این:

utm_medium=social_media

پویش

(در صورتی که آشنایی ندارید، GA4 آخرین نسخه Google Analytics است. به زودی جایگزین UA خواهد شد.)

نحوه گروه بندی ترافیک خود را تغییر دهید

آن را یک قدم جلوتر بردارید

کدهای ماژول ردیابی Urchin (UTM) قطعه های کوچکی از متن هستند که به انتهای URL اضافه می شوند. برای بهبود ردیابی کمپین های بازاریابی. و مخاطب خود را بهتر درک کنید.

پارامتر medium نوع کانالی که ترافیک را هدایت می کند را مشخص می کند. تعیین اینکه آیا یک کانال برای یک کمپین خاص موفق تر از کانال دیگر است مفید است.

این پارامتر می تواند منابع ارجاع مختلفی را شامل شود، مانند موارد زیر:

  • پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، یوتیوب یا لینکدین
  • موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو
  • منابع دیگر، مانند یک خبرنامه، یک آگهی پولی، یک پست حمایت شده یا یک بیلبورد

این برای تعیین اینکه کدام کلمات کلیدی در کمپین PPC شما عملکرد خوبی دارند استفاده می شود. بنابراین می توانید استراتژی پیشنهادی خود را بر این اساس تنظیم کنید.

به عنوان مثال، تماس برای اقدام (CTA) در خبرنامه شما.

کدهای UTM را به صورت دستی بسازید

به خواندن ادامه دهید تا بدانید چرا کدهای UTM مهم هستند، چه زمانی باید از آنها استفاده کنید و بهترین روش ها برای ایجاد آنها.

چرا کدهای ردیابی UTM مهم هستند؟

آماده شیرجه رفتن عمیق تر هستید؟

در اینجا گزینه های شما وجود دارد:

اینطوری:

شما همچنین می توانید از تولید کننده کد UTM گوگل برای ساخت UTM برای GA4 استفاده کنید.

کادری در پایین صفحه با عبارت «اشتراک‌گذاری URL کمپین ایجاد شده» ظاهر می‌شود.

به عنوان مثال، می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام یک از کمپین های PPC شما بهترین نتایج را داشته است.

تغییر از UA به GA4

اگر از آموخته‌های خود استفاده کنید و مراحل بالا را دنبال کنید، به‌خوبی می‌توانید کمپین‌های خود را به‌طور دقیق پیگیری کنید.

همه چیز بعد از “؟” کد UTM است. داده‌های مربوطه در Google Analytics نگهداری می‌شوند، جایی که می‌توانید آن‌ها را بر اساس کمپین بررسی کنید.

utm_medium=email

در اینجا چند منبع مفید برای راهنمایی مراحل بعدی شما آورده شده است:



منبع

به عنوان مثال، می تواند تعیین کند که آیا کاربر روی پیوند سرصفحه یا دکمه ای در همان ایمیل کلیک کرده است.

پارامترهای مختلف UTM در بالای جدول و سپس فرم را با اطلاعات کمپین خود پر کنید.

این پارامتر برای ایمیل ها یا صفحات فرود با چندین CTA مفید است.

https://www.yoursite.com/shop/product?utm_source=instagram&utm_medium=
social-ad&utm_campaign=igproductlaunch0323

به عنوان مثال، می توانید از کد UTM بالا برای شناسایی پیوند از سربرگ خبرنامه ایمیل خود استفاده کنید.

utm_content=header_link

پیوندهایی با کدهای UTM می توانند پنج پارامتر اساسی را ردیابی کنند:

  1. منبع: سکویی که ترافیک از آنجا می آید
  2. متوسط: نوع کمپین
  3. پویش: نام کمپین
  4. مدت، اصطلاح: در کمپین های جستجوی پولی برای تعیین کلمه کلیدی هدف استفاده می شود
  5. محتوا: محتوای خاصی که کاربر روی آن کلیک کرده است

برای دیدن داده های کمپین خود در GA4، به «گزارش ها

بیایید هر پارامتر UTM را بررسی کنیم.

منبع

اما، طبق گفته گوگل، شما باید حداقل utm_source و utm_medium را برای یک سایت UA و حداقل یک پارامتر utm برای یک سایت GA4 اضافه کنید.

بیایید هر روشی را برای پیوند به صفحات وب بررسی کنیم.

ساخت کدهای UTM برای Universal Analytics (UA)

مثلا:

مثلا:

مثل این:

utm_source=twitter_bio

متوسط

سپس “تحصیل > کسب ترافیک

توجه داشته باشید: برای برنامه‌ها، از سازنده URL Google Play برای فروشگاه Google Play و سازنده URL پیگیری کمپین iOS برای فروشگاه App Apple استفاده کنید.

utm_campaign=winter_sale

utm_content=footer_link

نحوه ایجاد کدهای UTM

جدول بر اساس کانال ترافیک گروه بندی شده و بر اساس تعداد کاربران مرتب شده است

این کمپین تبلیغاتی گوگل شما را که کدهای UTM را هدف قرار می دهد، مشخص می کند.

محتوا

اگر می خواهید کمپین خود را به طور دقیق ردیابی کنید منبع، رسانه و کمپین بسیار مهم هستند.

بعد، فرم را پر کنید.

پارامتر محتوا به شناسایی محتوای متفاوتی که کاربر می‌تواند در یک کمپین روی آن کلیک کند کمک می‌کند.

به عنوان مثال، آنها می توانند به تعیین اثربخشی سرمایه گذاری بازاریابی رسانه های اجتماعی کمک کنند. یا اینکه کدام کانال ها ترافیک بیشتری را هدایت می کنند. یا اینکه کدام کلمات کلیدی گوگل ادز عملکرد بهتری دارند.

آدرس‌های اینترنتی با کدهای UTM چگونه می‌توانند باشند:

به عنوان مثال، می‌توانید کد زیر را به بیو توییتر خود اضافه کنید تا تمام ترافیک ناشی از آن را ردیابی کنید:

سپس، سازنده URL گوگل را باز کنید و UA را در نوار کناری تغییر دهید.

پارامتر UTM کمپین، کمپین، تبلیغات یا فروش خاصی را که پیوند شما نشان می دهد، مشخص می کند.

مثل این:

شما می توانید پارامترها را به هر ترتیبی که می خواهید اضافه کنید.

گزارش در GA4

پارامتر اصطلاحی را خواهید دید که در URL به صورت “utm_term=” بیان شده است[term]”

URL را با کدهای رهگیری UTM کپی کنید و از آن در مورد کمپین مشخص شده خود استفاده کنید.

می بینید که در URL به صورت “utm_source=” بیان شده است[source]”

به عنوان مثال، کد UTM بالا به شما کمک می کند تا ترافیک وب را به همه پیوندهای کمپین فروش زمستانی خود نسبت دهید.

مدت، اصطلاح

URL بالا یک کمپین PPC را برای تبلیغات فروش زمستانی ردیابی می کند.

شما می توانید از هر ترکیبی از پارامترها به هر ترتیبی استفاده کنید. و تا آنجا که می خواهید با شرایط فهرست شده خود برای ردیابی خاص باشید.

پس از اتمام کار، URL را در مورد مربوطه در کمپین خود کپی و جایگذاری کنید.

از آن برای جدا کردن کمپین ها برای ردیابی عملکرد آنها به صورت جداگانه استفاده می شود.

کدهای UTM که به عنوان URL های سفارشی نیز شناخته می شوند، اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد یک کمپین در اختیار بازاریابان قرار می دهند.

توجه داشته باشید: به یاد داشته باشید که باید فیلدهای منبع، رسانه و کمپین را پر کنید. بسته به نیازهای منحصر به فرد شما، سایر پارامترها اختیاری تر هستند.

سایر پارامترهای URL تا حدودی اختیاری تر هستند. اما هنوز هم می تواند مفید باشد.

به عنوان مثال، می‌توانید از کد UTM زیر برای ردیابی تمام ترافیک وارد شده از رسانه‌های اجتماعی برای متمایز شدن از کانال‌های دیگر استفاده کنید.

ابتدا مطمئن شوید که Google Analytics را در سایت خود راه اندازی کرده اید. اگر این کار را نمی کنید، راهنمای ما برای راه اندازی Google Analytics را برای شروع بخوانید.

پارامتر منبع، وب سایت، نشریه یا تبلیغ کننده خاصی را که ترافیک به سایت شما ارسال می کند، مشخص می کند.

پارامترهای مختلف UTM در بالای جدول ظاهر می شوند.

به پایین بروید تا جدولی را ببینید که بر اساس کانال ترافیک گروه بندی شده و بر اساس تعداد کاربران مرتب شده است.

یا “utm_id=[campaign]” در GA4.

utm_term=utm+codes

به عنوان مثال، یک بنر در صفحه فرود.

ساخت کدهای UTM برای Google Analytics 4 (GA4)

کسب ترافیک در GA4
همه کمپین ها در UA

بر روی پارامتر مورد نظر خود کلیک کنید. و جدول تنظیم خواهد شد.

https://www.example.com/?utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_campaign=winter-sale

اگر Google Analytics را برای سایت خود راه اندازی کرده اید، گوگل به طور خودکار کمپین های شما را ردیابی می کند.

در UA

با URL کامل وب سایت شروع کنید. و اطلاعات کمپین باقی مانده.

فرم سازنده URL کمپین
UA در سازنده URL گوگل

و می توانید از کد UTM زیر برای پیوند در فوتر از همان ایمیل استفاده کنید.

صفحه URL کمپین ایجاد شده را به اشتراک بگذارید

اصطلاح پارامتر کلمه کلیدی خاصی را که باعث ترافیک سایت شما می شود را مشخص می کند.

کدهای ردیابی UTM چیست؟

می بینید که در URL به صورت “utm_medium=” بیان شده است[medium]”

برای تغییر پارامتر (نحوه گروه بندی ترافیک شما) پیکان کشویی را انتخاب کنید.

برای ایجاد UTM در GA4، تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوئیچ “Demos & Tools” را از UA به GA4 تغییر دهید.

می‌توانید داده‌های کمپین خود را در جدولی در زیر ببینیدتحصیل > کمپین ها > همه کمپین ها

مثلا:

مثل این:

این پارامتر می تواند کانال ها یا دسته های بازاریابی مختلفی را شامل شود، مانند موارد زیر:

جزئیات بیشتری در مورد پارامتر انتخاب شده دریافت کنید

در GA4

utm_source=google

بیش از یک راه برای ایجاد URL با پارامترهای UTM وجود دارد. می توانید از سازنده URL رایگان گوگل استفاده کنید یا آنها را به صورت دستی بسازید.

این بهترین شیوه ها را دنبال کنید:

  • URL را از پارامترها با علامت سوال “؟” جدا کنید.
  • پارامترها و مقادیر را با هم فهرست کنید که با علامت مساوی “=” از هم جدا شده اند.
  • هر پارامتر را با علامت “&” جدا کنید

می بینید که به صورت “utm_content=” بیان می شود[content]”

این پارامتر را به صورت “utm_campaign=” خواهید دید[campaign]”