به عنوان مثال، میتوانید کد زیر را به بیو توییتر خود اضافه کنید تا تمام ترافیک ناشی از آن را ردیابی کنید:
به عنوان مثال، می تواند تعیین کند که آیا کاربر روی پیوند سرصفحه یا دکمه ای در همان ایمیل کلیک کرده است.
ابتدا مطمئن شوید که Google Analytics را در سایت خود راه اندازی کرده اید. اگر این کار را نمی کنید، راهنمای ما برای راه اندازی Google Analytics را برای شروع بخوانید.
به عنوان مثال، میتوانید از کد UTM زیر برای ردیابی تمام ترافیک وارد شده از رسانههای اجتماعی برای متمایز شدن از کانالهای دیگر استفاده کنید.
این پارامتر می تواند منابع ارجاع مختلفی را شامل شود، مانند موارد زیر:
پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، یوتیوب یا لینکدین
موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو
منابع دیگر، مانند یک خبرنامه، یک آگهی پولی، یک پست حمایت شده یا یک بیلبورد
مثلا:
مثل این:
و می توانید از کد UTM زیر برای پیوند در فوتر از همان ایمیل استفاده کنید.
در GA4
utm_source=google
اگر می خواهید کمپین خود را به طور دقیق ردیابی کنید منبع، رسانه و کمپین بسیار مهم هستند.
توجه داشته باشید: برای برنامهها، از سازنده URL Google Play برای فروشگاه Google Play و سازنده URL پیگیری کمپین iOS برای فروشگاه App Apple استفاده کنید.
از آن برای جدا کردن کمپین ها برای ردیابی عملکرد آنها به صورت جداگانه استفاده می شود.
شما می توانید پارامترها را به هر ترتیبی که می خواهید اضافه کنید.
مثلا:
اگر از آموختههای خود استفاده کنید و مراحل بالا را دنبال کنید، بهخوبی میتوانید کمپینهای خود را بهطور دقیق پیگیری کنید.
شما همچنین می توانید از تولید کننده کد UTM گوگل برای ساخت UTM برای GA4 استفاده کنید.
این پارامتر را به صورت “utm_campaign=” خواهید دید[campaign]”
این پارامتر می تواند کانال ها یا دسته های بازاریابی مختلفی را شامل شود، مانند موارد زیر:
این برای تعیین اینکه کدام کلمات کلیدی در کمپین PPC شما عملکرد خوبی دارند استفاده می شود. بنابراین می توانید استراتژی پیشنهادی خود را بر این اساس تنظیم کنید.
این کمپین تبلیغاتی گوگل شما را که کدهای UTM را هدف قرار می دهد، مشخص می کند.
محتوا
بر روی پارامتر مورد نظر خود کلیک کنید. و جدول تنظیم خواهد شد.
پارامتر محتوا به شناسایی محتوای متفاوتی که کاربر میتواند در یک کمپین روی آن کلیک کند کمک میکند.
کدهای ردیابی UTM چیست؟
utm_term=utm+codes
سپس “تحصیل” > “کسب ترافیک“
مثل این:
به عنوان مثال، آنها می توانند به تعیین اثربخشی سرمایه گذاری بازاریابی رسانه های اجتماعی کمک کنند. یا اینکه کدام کانال ها ترافیک بیشتری را هدایت می کنند. یا اینکه کدام کلمات کلیدی گوگل ادز عملکرد بهتری دارند.
بیش از یک راه برای ایجاد URL با پارامترهای UTM وجود دارد. می توانید از سازنده URL رایگان گوگل استفاده کنید یا آنها را به صورت دستی بسازید.
میتوانید دادههای کمپین خود را در جدولی در زیر ببینیدتحصیل” > “کمپین ها” > “همه کمپین ها”
سایر پارامترهای URL تا حدودی اختیاری تر هستند. اما هنوز هم می تواند مفید باشد.
همه چیز بعد از “؟” کد UTM است. دادههای مربوطه در Google Analytics نگهداری میشوند، جایی که میتوانید آنها را بر اساس کمپین بررسی کنید.
توجه داشته باشید: مقادیر پارامتر به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، بنابراین utm_source=facebook متفاوت است از utm_source=فیس بوک.
نحوه یافتن داده های ردیابی شده در گوگل آنالیتیکس
شما می توانید از هر ترکیبی از پارامترها به هر ترتیبی استفاده کنید. و تا آنجا که می خواهید با شرایط فهرست شده خود برای ردیابی خاص باشید.
به پایین بروید تا جدولی را ببینید که بر اساس کانال ترافیک گروه بندی شده و بر اساس تعداد کاربران مرتب شده است.
URL را با کدهای رهگیری UTM کپی کنید و از آن در مورد کمپین مشخص شده خود استفاده کنید.
پیوندهایی با کدهای UTM می توانند پنج پارامتر اساسی را ردیابی کنند:
منبع: سکویی که ترافیک از آنجا می آید
متوسط: نوع کمپین
پویش: نام کمپین
مدت، اصطلاح: در کمپین های جستجوی پولی برای تعیین کلمه کلیدی هدف استفاده می شود
محتوا: محتوای خاصی که کاربر روی آن کلیک کرده است
utm_medium=social_media
پویش
برای دیدن داده های کمپین خود در GA4، به «گزارش ها“
آن را یک قدم جلوتر بردارید
اصطلاح پارامتر کلمه کلیدی خاصی را که باعث ترافیک سایت شما می شود را مشخص می کند.
می بینید که در URL به صورت “utm_medium=” بیان شده است[medium]”
URL بالا یک کمپین PPC را برای تبلیغات فروش زمستانی ردیابی می کند.
پارامتر medium نوع کانالی که ترافیک را هدایت می کند را مشخص می کند. تعیین اینکه آیا یک کانال برای یک کمپین خاص موفق تر از کانال دیگر است مفید است.
اما، طبق گفته گوگل، شما باید حداقل utm_source و utm_medium را برای یک سایت UA و حداقل یک پارامتر utm برای یک سایت GA4 اضافه کنید.
پس از اتمام کار، URL را در مورد مربوطه در کمپین خود کپی و جایگذاری کنید.
utm_source=twitter_bio
متوسط
utm_content=header_link
پارامتر UTM کمپین، کمپین، تبلیغات یا فروش خاصی را که پیوند شما نشان می دهد، مشخص می کند.
آماده شیرجه رفتن عمیق تر هستید؟
همچنین می توانید به صورت دستی URL های خود را با کدهای UTM بسازید.
به عنوان مثال، می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام یک از کمپین های PPC شما بهترین نتایج را داشته است.
پارامتر اصطلاحی را خواهید دید که در URL به صورت “utm_term=” بیان شده است[term]”
برای ایجاد UTM در GA4، تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوئیچ “Demos & Tools” را از UA به GA4 تغییر دهید.
پارامترهای مختلف UTM در بالای جدول ظاهر می شوند.
این پارامتر برای ایمیل ها یا صفحات فرود با چندین CTA مفید است.
به عنوان مثال، تماس برای اقدام (CTA) در خبرنامه شما.
کدهای UTM را به صورت دستی بسازید
مثلا:
مثل این:
مثل این:
اینطوری:
آدرسهای اینترنتی با کدهای UTM چگونه میتوانند باشند:
برای تغییر پارامتر (نحوه گروه بندی ترافیک شما) پیکان کشویی را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید: به یاد داشته باشید که باید فیلدهای منبع، رسانه و کمپین را پر کنید. بسته به نیازهای منحصر به فرد شما، سایر پارامترها اختیاری تر هستند.
(در صورتی که آشنایی ندارید، GA4 آخرین نسخه Google Analytics است. به زودی جایگزین UA خواهد شد.)
به عنوان مثال، کد UTM بالا به شما کمک می کند تا ترافیک وب را به همه پیوندهای کمپین فروش زمستانی خود نسبت دهید.
مدت، اصطلاح
اگر Google Analytics را برای سایت خود راه اندازی کرده اید، گوگل به طور خودکار کمپین های شما را ردیابی می کند.
در UA
کدهای ماژول ردیابی Urchin (UTM) قطعه های کوچکی از متن هستند که به انتهای URL اضافه می شوند. برای بهبود ردیابی کمپین های بازاریابی. و مخاطب خود را بهتر درک کنید.
به عنوان مثال، یک بنر در صفحه فرود.
ساخت کدهای UTM برای Google Analytics 4 (GA4)
بیایید هر پارامتر UTM را بررسی کنیم.
منبع
کادری در پایین صفحه با عبارت «اشتراکگذاری URL کمپین ایجاد شده» ظاهر میشود.
می بینید که در URL به صورت “utm_source=” بیان شده است[source]”
می بینید که به صورت “utm_content=” بیان می شود[content]”